Fr

PARTNER CONTENT

De nieuwe CIM ONE: beter meten in vijf stappen, door Michaël Debels (Research Director)

Donderdag 6 Juni 2024

De nieuwe CIM ONE: beter meten in vijf stappen, door Michaël Debels (Research Director)

Tegen 2026 zal het CIM de diverse studies voor elk medium vervangen door één enkele crossmedia-studie: de CIM ONE. Het doel is om tot een holistisch totaalbeeld van mediagebruik te komen. 

De CIM ONE zal zich ontplooien in vijf strategische stappen en vijf onderzoeksmodules, die hieronder door Michaël Debels, Research Director bij het CIM, worden uitgelegd:

1. Definitie van het universum: ‘Golden Standard’

De eerste stap is een precieze afbakening van wat het CIM wil meten: het universum. De ‘Golden Standard’ vormt de basis van deze aanpak, door duidelijke criteria vast te stellen voor het beschrijven van de bevolking en het categoriseren van de verschillende kanalen en vormen van media-inhoud. Deze stevige basis zorgt ervoor dat alle latere metingen consistent, vergelijkbaar en representatief zijn voor het gehele medialandschap en voor wie leeft in België.

2. Single-source meten: ‘One Panel’

Mensen mixen alsmaar meer media en platformen. Om het cross-media en cross-platform mediagebruik goed in kaart te brengen is het nodig om dit zoveel mogelijk te meten bij dezelfde mensen. Daardoor wordt inzichtelijk hoe verschillende kanalen en formaten elkaar aanvullen of concurreren voor de aandacht van het publiek. Deze zogenaamde single source-meting realiseren we via het ‘One Panel’ waarin we het CIM-televisiepanel en het crossmediale XMM-panel samenbrengen.

3. Toevoegen van data: ‘Data Exchange’

Zelfs de meest uitgebreide panels kunnen niet alle details van mediaconsumptie vangen, vooral gezien de grote diversiteit aan gebruikte platformen. Data die rechtstreeks komen uit de gebruikte apparaten voor het aanbieden en/of consumeren van content en reclame kunnen de paneldata aanvullen. De ‘Data Exchange’ vergemakkelijkt de integratie van panelgegevens met data uit deze andere bronnen, zoals deze die we krijgen van onze leden of van de telecomoperatoren. 

4. Gegevensmodellering: ‘Personification Engine’

De ‘Personification Engine’-module heeft als doel ruwe data om te zetten in waardevolle inzichten. Door het modelleren van de verzamelde gegevens, maakt deze module het mogelijk om informatie op individueel niveau te rapporteren terwijl strikte privacy normen worden gerespecteerd.

5. Rapportage en analyse: ‘Virtual Population’

Het eindpunt van de CIM ONE is de opbouw van een virtuele populatie. Deze weerspiegelt de bevolking met in detail alle kenmerken inzake sociodemografisch profiel, media- en productgebruik. Deze stap zorgt ervoor dat de verkregen inzichten niet alleen nauwkeurig zijn, maar ook relevant en bruikbaar voor stakeholders. De virtuele populatie maakt een gedetailleerde analyse mogelijk van bereik, frequentie en duplicatie tussen media, en biedt een ongeëvenaard overzicht van de crossmediale effecten van campagnes en content.
 
Door de traditionele mediastudies samen te voegen in één onderzoekskader, biedt de CIM ONE een oplossing voor het meten van het complexe en gesofisticeerde Belgische medialandschap, met de ambitie diepere inzichten en meer exploitatiemogelijkheden te bieden.
 

Archief / PARTNER CONTENT