Fr

PARTNER CONTENT

L'Oréal EMEA: want deze strategie om data te vergaren is het waard

Maandag 13 Mei 2024

L'Oréal EMEA: want deze strategie om data te vergaren is het waard

Consumenten krijgen vandaag een stortvloed aan reclameboodschappen te verwerken, dat weten we allemaal. Merken moeten hun doelgroepen dus op een zinvollere manier betrekken en proberen ze zo nauw mogelijk op te volgen om hun verwachtingen beter te begrijpen. Daarom is first- en zero-party data verzamelen zo belangrijk. Deze data die worden gedeeld met toestemming van consumenten om hun ervaring te verbeteren of toegang te krijgen tot een product/dienst, worden nu een echte goudmijn voor merken, des te meer dankzij de GDPR en het aangekondigde einde van third-party cookies die ook cruciaal zijn in de context van de privacy wetgeving en voor de personalisatie van campagnes. Maar hoe implementeer je in de praktijk een effectieve strategie voor gegevensverzameling? Vooral als je een wereldwijd bedrijf bent met een groot aantal merken?
 
Hierna volgt een goed voorbeeld van de samenwerking tussen L'Oréal EMEA en Qualifio, het Europese SaaS-platform voor datavergaring.
 
Voor een wereldwijd bedrijf als L'Oréal EMEA, met meerdere merken in meer dan 150 landen, is een wereldwijde strategie in dit verband essentieel.
Pasquale Egione, Consumer Engagement Program Manager bij de adverteerder legt uit dat de uitdaging er vooral in bestond dat elk merk verschillende tools en bureaus gebruikte om gegevens te verzamelen, zonder directe integratie met het data-ecosysteem van de groep: “Daarom besloten we te kiezen voor een wereldwijde oplossing die geïntegreerd kon worden in ons CRM-systeem, beheerd zou worden door ons centrale CRM-team en gebruikt kon worden om de datavergaringscampagnes van al onze merken te activeren.”
“Qualifio leek de ideale tool om deze doelstellingen waar te maken, met de goedkeuring van L’Oréal voor de juridische en veiligheidsaspecten”, vervolgt Pasquale Egione. De oplossing die hij beschrijft stelt het bedrijf in staat nieuwe klanten te werven en de data van bestaande klanten te verrijken door middel van interactieve formats, zoals wedstrijden, games, tests, quizzen, enzovoort. “We voldoen aan twee doelstellingen: het aantal klanten vergroten en werken aan een verbeterde kwaliteit van deze contacten.”
 
Vandaag doet L’Oréal vooral een beroep op Qualifio voor datavergaring, hoewel steeds meer merken van de groep de tool voor andere doeleinden inzetten: denk maar aan sales activatie met samplingcampagnes of klantenengagement door middel van interactieve marketing en gamification acties.
 
In iets meer dan een jaar tijd heeft L'Oréal EMEA 700 campagnes gecreëerd en meer dan 5,5 miljoen gebruikers bereikt. Het percentage gecreëerde klantaccounts per campagne varieert tussen 60 en 70%. De Qualifio-oplossing wordt gebruikt door 28 L'Oréal-merken in 13 landen, die 70% van het portfolio vertegenwoordigen, met een doelstelling van 100% tegen het einde van het jaar.
 
Download de casestudy hier
 
Heb je advies nodig over je dataverzamelingsstrategie? Neem contact op met de experts van Qualifio, zij tonen je graag wat je kunt bereiken met hun platform voor datavergaring.

Archief / PARTNER CONTENT