Fr

PARTNER CONTENT

Gehoord op de radio: Teamleader & Radio 1

Maandag 19 Februari 2024

Gehoord op de radio: Teamleader & Radio 1

Iedereen weet dat radio de mogelijkheid heeft om op een duurzame en nuttige manier de brug te slaan tussen merken en hun doelgroep. Onderzoek wijst ook uit dat audio de beste return on investment levert (met een index die 55% hoger ligt dan het gemiddelde voor alle kanalen die onderzocht werden door de Britse Media Mix Navigator). Bovendien realiseren merken die radio gebruiken volgens Peter Field een 13% hogere mentale beschikbaarheid. Om al deze redenen is radio volgens de Belgische editie van de Ebiquity-studie de eerste keuze van adverteerders en bureaus.
 
Een goed voorbeeld is de recente campagne van Teamleader op Radio 1. Het merk dat je wellicht kent als de handige beheertool voor creatieve bureaus, is heel actief in onze sector, waar het communiceert via een uitgebalanceerde waaier van on- en offline B2B-kanalen. “Verder willen we de bureaus ook inspireren met relevante content, zoals we doen met de Agency Benchmark, en populaire events als Work Smarter”, aldus Peter Van Wijnaerde, director brand strategy bij Teamleader.
 
Witte bestelwagentjes
 
De bureaus vertegenwoordigen echter slechts een deel van de doelgroepen waarop het Belgische bedrijf zich richt. Sinds zijn oprichting in 2012 mikt Teamleader ook (en vooral) op de kmo-markt met business software in de cloud in de vorm van praktische tools voor CRM, HR, projectbeheer, facturatie en nog veel meer.
 
Om deze grote en gevarieerde doelgroep te bereiken voerde Teamleader in januari een herkenbare inhouse ontwikkelde radiocampagne. “Omdat we nuttig zijn voor elke ondernemer, hebben we bewust gekozen voor radio”, aldus Peter Van Wijnaerde. “Als je weet dat 90,3% van de Vlamingen naar de radio luistert, mag het duidelijk zijn dat radio het per definitie mogelijk maakt een brede markt aan te spreken en te bereiken. Dat doet het medium bovendien voor een interessant budget, zowel wat de media- als de productiekosten betreft.”
 
Teamleader koos daarbij voor Radio 1, de VRT-zender die wekelijks 19,1% van de Vlaamse bevolking ouder dan 12 jaar bereikt*, als basis. “Die hoeksteen hebben we aangevuld met een aantal andere radiostations om letterlijk alle ondernemers – klein en groot, in alle mogelijke activiteitensectoren, gaande van start-ups tot loodgieters, ook die in hun witte bestelwagentjes – te kunnen bereiken”, aldus Van Wijnaerde nog.
 
Gehoord op de radio, dus geloofwaardig
 
De radiocampagne behoort tot een ruimer mediaplan dat verder ook online, PR en sponsoring omvat. “Dat laatste stelt ons in staat onze ondernemers daadwerkelijk te ontmoeten”, legt de director brand strategy uit. Hij wijst ook op de belangrijke rol van content marketing in de vorm van relevante research.
 
Dat de campagne die er net opzit gewerkt heeft, is duidelijk: “Als je radio plant, weet je meteen wanneer de campagne on air is. Mensen spreken je erover aan om te zeggen dat ze je campagne gehoord hebben. Dat heb je veel minder met de andere kanalen die we inzetten.”
 
Hij wijst tot slot nog op het vertrouwen dat een radiospot inboezemt. “Een merk dat investeert in een radiocampagne, toont dat het menens is met de boodschap die het verspreidt. Die wint instant aan geloofwaardigheid en dat komt uiteraard de waarde en perceptie van je product ten goede”, aldus de specialist.

*CIM RAM september 2022 tot en met augustus 2023

Archief / PARTNER CONTENT