Fr

PARTNER CONTENT

Nieuw CIM-onderzoek, brug tussen offline en online ecosystemen, door Tim Van Doorslaer (DPG Media) en Koenraad Deridder (CIM)

Woensdag 6 December 2023

Nieuw CIM-onderzoek, brug tussen offline en online ecosystemen, door Tim Van Doorslaer (DPG Media) en Koenraad Deridder (CIM)

In 2022 werd er 3,8 miljard euro bruto uitgegeven aan media in België. Ongeveer 50% van dit bedrag ging naar digitale touchpoints. Een consument maakt al lang geen onderscheid meer tussen de offline en online advertentiewereld. Toch zijn het twee verschillende ecosystemen met elk hun eigen werking, voordelen en uitdagingen. Met twee nieuwe initiatieven wil CIM de brug te slaan tussen beide systemen.

Offline: een ecosysteem gebaseerd op standaarden

Offline touchpoints zijn gebaseerd op standaarden. De belangrijkste media spelers vinden een consensus over wat de waarde van hun inventory bepaalt (de currency), meten die consensus op een consistente en kwalitatieve manier via een partij zoals het Centrum voor Informatie over de Media (CIM, vzw voor de meting van media in België) en verkopen hun ruimte allemaal op ongeveer dezelfde manier.

Een centraal en terugkerend principe bij die meting is bereik en frequentie. ‘Bereik’ staat daarbij voor het unieke aantal mensen dat je bereikt met je campagne, ‘frequentie’ voor het gemiddeld aantal keer dat een doelgroep wordt blootgesteld aan de boodschap. Frequentie kan daarbij moeilijk gecontroleerd worden omdat reclame niet individueel wordt afgeleverd. Contacten worden gekocht met de bedoeling een groot publiek te bereiken. Deze aanpak is transparant en betrouwbaar maar mist specifieke voordelen die digitale ecosystemen wel bieden.

Online: een ecosysteem gebaseerd op data

Bij digitale touchpoints gaat het er anders aan toe. Er is geen definitie van wat er wordt verkocht en er bestaat geen uniforme meting. Een computer (adserver) bepaalt wanneer welke advertentie aan welk toestel wordt afgeleverd. Alles kan worden gemeten op dat individuele toestel. Om het verschil te maken verzamelt elke aanbieder zoveel mogelijk data van zijn aanbod en vermarkt die om specifieke doelgroepen te bereiken. In principe kan de frequentie van blootstelling perfect worden gecontroleerd en gaat de aankoop vaak geautomatiseerd (programmatic), terwijl de evaluatie gebeurt via activatie-KPI’s als conversie of acquisitie (hoeveel mensen hebben op mijn advertentie geklikt, welke acties zijn ondernomen op mijn platformen).

Online systemen staan voor verschillende uitdagingen:
  • Digitale fraude: computers zorgen voor conversie en contacten, dat maakt online oplichting mogelijk (estimate >10% worldwide) (1)
  • Gebrekkige kwaliteitscontrole: 21% van alle impressies wordt uitgeleverd op ‘made for advertising’-sites die enkel gemaakt zijn om met content van lage kwaliteit clicks te genereren (bron: de Amerikaanse Adverteerders Associatie ANA)
  • Geen frequentiecontrole: het wordt onmogelijk om echte mensen te volgen doorheen hun digitale consumptieproces omdat cookies verdwijnen, daardoor wordt ook frequentiecontrole onmogelijk.
  • Geen gestandaardiseerde meetsystemen: aanbieders zoals GAFA en lokale aanbieders zoals DPG Media, Ads & Data en andere meten elk op hun eigen manier, met hun eigen data. Dat maakt standaardisatie onmogelijk.
Nieuw CIM-model combineert het beste van beide werelden

Met twee nieuwe initiatieven wil CIM een antwoord bieden op heersende uitdagingen door de brug te slaan tussen beide systemen:
  1. Een grootschalig geïntegreerd onderzoek zal bij dezelfde mediaconsument audio, video, en publishing meten op een digitale manier. In dit onderzoek zal ook print, cinema en OOH worden geïntegreerd.
  2. Een grote virtuele populatie-database zal elke Belg vertegenwoordigen en worden gevoed met het onderzoek uit het vorige punt en alle data die de lokale spelers leveren.
Met deze initiatieven wil CIM:
  • eenheid brengen in definities van de meting en transparantie brengen in processen via standaardisatie, validatie en certificering van wat er wordt uitgeleverd aan digitale campagnes.
  • een totaalbeeld geven van een campagne inzake bereik en frequentie door het mixen van de huidige studies met digitale data. In de eerste plaats voor video en voor de evaluatie van een campagne.
  • relevante en accurate first party data samenbrengen door een nauwere samenwerking  te initiëren tussen media, adverteerders en agentschappen en het ontsluiten van die data op een praktische en kostenefficiënte manier mogelijk maken.
  • een database van Belgische mediaconsumenten samenstellen die door alle partners gebruikt kan worden om data te onboarden, te mappen en te connecteren, geanonimiseerd en privacy proof bij de uitwerking van dit alles een open innovatiemodel hanteren om de kracht van het lokale ecosysteem te ondersteunen.

(1) https://www.linkedin.com/in/augustinefou/recent-activity/all/

Archief / PARTNER CONTENT