Fr

PARTNER CONTENT

Catherine Hubaut over het engagement van Gamned voor duurzame digitale marketing

Dinsdag 31 Oktober 2023

Catherine Hubaut over het engagement van Gamned voor duurzame digitale marketing

In het kader van de ‘Art Nouveau 2023’ campagne van Air voor visit.brussels, die online en op sociale netwerken in België, Frankrijk en Duitsland loopt, maakte Gamned gebruik van zijn investering in Impact+. Dat is een tool waarmee digitale reclamemakers de CO2-uitstoot van hun campagne kunnen meten, controleren en tegelijk de media- en commerciële prestatiedoelstellingen kunnen waarmaken.
 
Impact+ doet dit op drie niveaus, te beginnen met metingen van de milieu-impact van digitale campagnes (op basis van parameters als koolstofuitstoot, energieverbruik en gebruik van hulpbronnen).
 
Deze realtime gegevens zijn vervolgens beschikbaar via een voortdurend bijgewerkt dashboard. Dit stelt Impact+ in staat om met behulp van AI optimalisatieaanbevelingen te doen die zelfs tot op de seconde nauwkeurig zijn. Catherine Hubaut, managing director van Gamned!, bevestigt: “Tijdens de 'ARN23'-campagne hebben we een aantal aanpassingen doorgevoerd: we hebben de advertentieformaten geoptimaliseerd, getarget op specifieke daluren, energiezuinige advertentienetwerken geselecteerd en granulaire targeting op domeinniveau geïmplementeerd.”
 
Impact+ doet ook concrete aanbevelingen voor de effectieve optimalisatie van de CO2-impact van communicatie, zonder de mediaprestaties aan te tasten. “Om de mediaprestaties te beoordelen, introduceerden we ook nieuwe duurzaamheidsnormen en KPI's, zoals CO2-uitstoot en elektriciteitsverbruik per 1000 impressies”, vervolgt Catherine Hubaut. “De optimalisatie van de campagne met Impact+ resulteerde in een vermindering van het elektriciteitsverbruik met 50% in Frankrijk, met 25% in Duitsland en met 20% in België, ten opzichte van een vergelijkbare campagne in 2022. Dit alles werd bereikt in slechts een paar weken van optimalisatie, wat leidde tot een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot.”
 
Sterker nog, Air deed voor de creatie en productie een beroep op de ‘Campaign Neutralizer’ die gratis beschikbaar is via CommtoZero, waarmee ook de CO2-voetafdruk van het productieproces van de campagne kan worden berekend, verminderd en gecompenseerd.

“Dankzij deze tool konden we tussen 2022 en 2023 een vermindering van 30% van de uitstoot voor de creatie en productie van de campagne bewerkstelligen, evenals een vermindering van 40% ten opzichte van de campagne van 2020”, aldus Annemie Verschueren, directeur media & communicatie bij visit.brussels.
“Voor dezelfde periode stelden we ook een stijging van 10% in het aantal toeristische bezoeken aan Brussel vast, gekoppeld aan een daling van het aantal vliegreizen met 5% in 2023 ten opzichte van 2022, wat wijst op een groeiende interesse in duurzaam reizen.”

Ook de neveneffecten waren positief: de campagne kreeg een Bronze award op de IAB MIXX Awards 2023, in de categorie Best International Tool.
“Onze niet aflatende inzet voor duurzaamheid, innovatie en het gebruik van innovatieve marketingtools heeft ons gepositioneerd als leider in duurzame digitale marketing”, besluit Catherine Hubaut.
 
“Dit maakt de weg vrij voor een gestandaardiseerde aanpak die toepasbaar is op alle campagnes op de Belgische markt en biedt het potentieel om het voortouw te nemen bij inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen. We zijn sterke voorstanders van nieuwe benaderingen die campagnes optimaliseren op basis van milieu-KPI's, naast traditionele mediametingen, en in lijn met internationale aspiraties. De urgentie voor reclameprofessionals om deze mogelijkheden te benutten is duidelijk, aangezien meerdere nationale en internationale tools ons nu in staat stellen om zinvolle actie te ondernemen.”

Archief / PARTNER CONTENT