Fr

PARTNER CONTENT

John Jeanquart (FOLKS Event Agency): "Samen hebben we 55 jaar ervaring en daar ligt precies onze kracht"

Woensdag 27 September 2023

John Jeanquart (FOLKS Event Agency):

Hij werkte tien jaar voor Red Bull in België, India, Japan en Oostenrijk, eerst als marketing manager en de laatste vijf jaar als marketing manager international sports events, vanuit het hoofdkantoor in Salzburg. Nu is John Jeanquart terug in zijn thuisland, waar hij in april van dit jaar de functie van head of marketing & com bij FOLKS opnam.
 
De bedenker van de beroemde Red Bull zeepkist vertelt over zijn nieuwe professionele leven en vooral over de uitdaging om FOLKS – dat een jaar geleden ontstond uit de fusie van Dynamic Events en Seauton International - op de kaart te zetten binnen de kleine wereld van evenementenbureaus.
 
Hoe ben je bij FOLKS terechtgekomen?
 
Een beetje toevallig. Ik was terug in België en moest als het ware vanaf nul herbeginnen. Ik stootte op een advertentie voor een functie als marketing manager bij FOLKS, een evenementenbureau waar ik nog nooit van gehoord had, maar de advertentie trok mijn aandacht, omdat het niet alleen over strategische marketing, communicatie en activatie ging, maar ook over evenementen. En dat was een domein waar ik het grootste deel van mijn professionele carrière mee bezig was geweest.
 
Wat me ook aantrok in FOLKS was het portfolio: dat gaf uitzicht op een gevarieerde rol in uiteenlopende sectoren als farma, de auto-industrie, beroepsverenigingen en de reissector.
 
Kortom, ik dacht dat ik bij FOLKS zeker een toegevoegde waarde zou hebben, dus ik stuurde mijn CV op en een paar dagen later ontmoette ik de CEO, Els Librecht, met wie ik het meteen goed kon vinden.
 
We bespraken de vele uitdagingen waar FOLKS voor stond, maar ook over de ambities van het bureau en naarmate het gesprek vorderde, groeide mijn interesse, vooral omdat er van alles moest gebeuren op het gebied van marketing, te beginnen met het opzetten van een volwaardige ad-hoc structuur. Er moest ook hard worden gewerkt aan de naambekendheid, om FOLKS een plaats te geven binnen het wereldje van de evenementenbureaus.
 
Wat was je eerste project en wat wordt het volgende?
 
Mijn allereerste opdracht was natuurlijk om FOLKS te leren kennen: de werkwijze, de expertise, de klanten, de ongeveer veertig werknemers, de sterke en zwakke punten en mijn team.
 
Ik was een aantal jaar in het buitenland geweest, dus was mijn eerste zorg het in kaart brengen van de markt en de betrokken spelers, evenals eventuele ontwikkelingsmogelijkheden.
 
Omdat de naam van FOLKS als bureau nog niet echt bekend was in de sector, begon ik na deze grondige analyse na te denken over een manier om de naambekendheid van FOLKS te vergroten, en ik kwam tot de conclusie dat we op twee niveaus moesten handelen.
 
Eerst was er nood aan unieke acquisitiecampagnes, door tot dusver onbestaande adverteerderservaringen te creëren. Die zullen deuren openen naar sectoren waar FOLKS momenteel nog niet actief is en waarin we natuurlijk nog geen referenties hebben.
 
Zo organiseren we binnenkort de grote comeback van de ‘9-11 Rally’, ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van het merk, de 70ste verjaardag van de Porsche Club van België en de 60ste verjaardag van de iconische 911.
 
Dit project is heel belangrijk, want het moet FOLKS in staat stellen om bekendheid te verwerven in de zeer besloten luxesector: net zoals in heel wat andere sectoren is het essentieel om met iets concreets te kunnen komen om vervolgens efficiënt te kunnen prospecteren.
 
We hebben ook een evenement met een grote Belgische federatie op stapel staan in de aanloop naar de volgende Olympische Spelen in Parijs. Meer kan ik er nu nog niet over zeggen, maar het zou onze naam bekend moeten maken bij adverteerders in de sportsector.
 
Ten slotte is de tweede strategische pijler voor de uitbreiding van onze klantenportefeuille gebaseerd op een unieke aanpak, waarbij we via een Inbound Marketing campagne bepaalde adverteerders en al hun teams de mogelijkheid bieden om een unieke ervaring te beleven, georganiseerd en gefinancierd door FOLKS, binnen een segment dat hen dierbaar is, zoals een sport, de ESG, kunst, mode of financiën.
 
Dit zou ons in staat stellen om onze knowhow op dit gebied te demonstreren.
 
Wat onderscheidt FOLKS fundamenteel van andere vergelijkbare bureaus?
 
De unieke expertise die het resultaat van de fusie tussen Dynamic Events en Seauton International. Dynamic Events heeft meer dan 30 jaar ervaring in B2B-events, terwijl Seauton International sinds 1998 uitblinkt in zakenreizen.
 
Deze complementariteit en onze meer dan 55 jaar gecombineerde ervaring zijn uniek in de eventsector en dat maakt ons net zo sterk. En er is natuurlijk ook de ervaring van onze 40 medewerkers, van wie de meesten al vele jaren bij ons werken. 
 
Tot slot kunnen we rekenen op de steun van de Uhoda Group, waartoe FOLKS behoort. De CEO, Stéphan Uhoda, staat achter ons en heeft alle vertrouwen in ons. Dat is heel motiverend.
 
Nog een laatste woord?
 
De ambitie van FOLKS, vandaar de naam, is om heel dicht bij zijn medewerkers te staan, maar ook bij zijn klanten. Ook met hen hechten we veel belang aan langdurige relaties die we willen onderhouden.
 
Vandaar ook onze baseline ‘FOLKS, we've got your back!’

Archief / PARTNER CONTENT