Fr

AGENCIES

Karin Van Passel: "De evenementenbureaus worden na een periode van stilstand overstelpt met aanvragen"

Zondag 27 Februari 2022

Karin Van Passel:

Hoe op een fatsoenlijke manier evenementen organiseren in post-covidtijden? Dat is de insteek die de ACC voor ogen heeft met zijn ‘Plan je event goed op voorhand’ b2b-campagne. Karin Van Passel, accountmanager van eventbureau d-side group en voorzitter van het Expert Center Event Marketing van de ACC, vertelt er alles over en maakt en passant een stand van zaken op van de sector.

Eerst en vooral, over welke bedrijven spreken we als we over de eventsector spreken?

De eventsector is behoorlijk divers en bestaat uit allerhande niches: b2b-events, b2c events, festivalorganisatoren, de uitbaters van evenementenlocaties, de leveranciers, de cateraars, enz. Het is de pandemie die ervoor gezorgd heeft dat al die niches en bedrijven zich gegroepeerd hebben in een vereniging, meer bepaald de Event Confederation. In de eerste lockdown bleek namelijk dat de overheden onze sector volledig vergeten was bij het bepalen van het beleid. Doordat we ons verenigd hebben, hebben ze de economische waarde van onze sector met zijn in totaal 80.000 werknemers ingezien.

Na twee jaar kommer en kwel mogen de eventbedrijven weer volop aan het werk. Hoe is de sector eraan toe?

De heropstart verloopt moeilijk, omdat de stilstand lang heeft geduurd en omdat de steunmaatregelen niet aangepast waren aan de bijzonderheden van onze sector. Vele werknemers zijn elders aan de slag gegaan, bijvoorbeeld in de (tuin)bouwsector. De technische werkloosheidsmaatregel waarbij mensen een deel van hun loon verloren en de werkonzekerheid, heeft wel degelijk voor een leegloop gezorgd. We denken en hopen wel dat een deel van die mensen zullen terugkeren, vanwege de passie die ze hebben voor hun beroep en de sector. Verder was de stilstand natuurlijk niet goed voor de carrière van jongere werknemers. Die hebben de feeling met het vak wat verloren.

Er zijn dus veel openstaande vacatures?

Enorm veel. Dat is ook een van de redenen waarom we met de ACC een b2b-campagne lanceren. Ik werk zelf al 27 jaar in de eventsector en het is voor het eerst dat er handen tekort zijn bij de leveranciers voor het bezorgen van bepaalde objecten en diensten.

Wat bedoel je met aangepaste steun?

We hebben steun ontvangen maar misschien niet voldoende de juiste steun. Het is iets dat al bij de overheden is aangekaart, maar in het buitenland konden bureaus bijvoorbeeld autonomer kiezen hoe ze de financiële steun konden besteden. Bij ons werd er vooral ingezet op die technische werkloosheidsmaatregel. Vele extra financiële tegemoetkomingen werden regionaal bepaald, waardoor er toch grote verschillen waren. In Nederland en Duitsland hebben eventbedrijven van de crisis geprofiteerd om bijvoorbeeld nieuwe marketingstrategieën uit te werken of hun stock op orde te brengen. Dat is bij ons ook gebeurd, maar dat heeft gevolgen gehad voor de spaarpot van de bedrijven.

Zijn er veel spelers verdwenen?

Momenteel nog moeilijk te beoordelen omdat de bedrijven het beste van zichzelf hebben gegeven om het hoofd boven water te houden. Er zijn wel een aantal bureaus waarbij het aantal personeelsleden geslonken is. Er is een cijfer uit de studie van de Karel de Grote Hogeschool dat opmerkelijk is. Uit zijn laatste bevraging bij eventbedrijven bleek dat 51% sinds de start van deze crisis heeft overwogen zijn activiteiten stop te zetten.

Zijn er nieuwe spelers bijgekomen, eventbedrijven die zich gespecialiseerd hebben in hybride of virtuele events?

We hebben tijdens de pandemie gezien dat audiovisuele bedrijven die hybride events een beetje naar zich toegetrokken hebben. De ACC-leden denken wel dat dit een kortetermijntrend is. Bedrijven zullen snel weer beseffen wat de toegevoegde waarde is van een eventmarketingbureau. Wat betreft de content en het visuele hebben we als eventbureaus echt meer te bieden. Ik ben er wel van overtuigd dat de hybride events zullen blijven. Ik denk dat klanten meer zullen nadenken over welke events ze willen voeren voor bepaalde gelegenheden, naargelang de content. Soms zal het een hybride event worden, dan weer een live. 

Heeft de eventsector andere profielen nodig om een event in post-covidtijden te organiseren?

Nee, maar het enige verschil is dat we nog meer aan regeltjes gebonden zullen zijn. Er komen steeds meer voorwaarden bij. Op zich is die professionalisering een goede zaak, maar het mag niet de bovenhand nemen. Vroeger konden we vb. een event bedenken in een oud vervallen gebouw en daar de meest fantastische zaken voorstellen aan de klant. Nu moet je voldoen aan zoveel voorwaarden, zoals een noodplan, nooduitgang, ventilatienormen, allerlei toelatingen, enz. Dat werkt toch enigszins contraproductief.

Die regeltjesmaatschappij is door Covid versneld, zeg je?

Dat vind ik wel. Er is veel meer reglementering. Bij de voorbereiding van events vroegen we bijvoorbeeld tot voor kort aan bezoekers of we rekening moesten houden met voorkeuren op het vlak van voeding of bepaalde allergieën. Nu moet dat soort vragen echt volgens strikte richtlijnen. We moeten onze werknemers dus aanmoedigen om dat allemaal te leren.

Op initiatief van het Expert Center Event Marketing voert de ACC nu een campagne rond de heropstart van de eventsector. Vanwaar die noodzaak?

We voeren een content campagne waarbij we een positieve boodschap willen overbrengen naar adverteerders en bedrijven zodat de heropstart goed verloopt voor zowel klant als bureau. De evenementenbureaus worden na een periode van stilstand nu overstelpt met aanvragen. De gevolgen hiervan zijn: langere termijnen om events op te zetten, moeilijkheden om beschikbare zalen en personeel te vinden, hogere prijzen, minder tijd om deel te nemen aan pitches, enz.

Concreet is de campagne gebaseerd op vier pijlers waarbij er goeie raad wordt gegeven aan adverteerders die een event willen opzetten. De eerste twee hebben te maken met de langere wachttijden: plan je event goed op voorhand en pas je timing aan. Daarnaast moeten adverteerders ook hun budgetten aanpassen, aangezien alles veel duurder is geworden: materiaal, energie, standenbouw, decor, traiteurdiensten, eventlocaties, hotels. Die twee laatste zitten op hun tandvlees en de onderhandelingsmarge is er gering. De vierde pijler is tot slot een vraag om het pitchcharter van de ACC te respecteren.

Merk je dat je weer moet hameren op dat pitcharter?

In de wereld van communicatiebureaus is dat pitchcharter al langer ingeburgerd en houden adverteerders er meer rekening mee dan in onze markt. Ons werk wordt door sommige onderschat. Bij een vraag van een klant denken we na over de doelgroep, de boodschappen die de klant wil overbrengen en vervolgens gaan we op zoek naar een geschikte datum en locatie, catering, concept, enz. Daar kruipt veel meer tijd in dan je denkt omdat wat we voorstellen geen standaardproducten zijn.

Wat verwachten jullie nog van de overheid?

Dat er vooral geen pingpongbeleid meer wordt gevoerd. Op vrijdagmiddag zeggen dat iets op vrijdagavond niet meer mag doorgaan, is echt hallucinant. Dat probleem zou met de barometer in grote mate opgelost moeten zijn.We hopen vooral op standvastigheid en een goeie communicatie met onze sector. Daarnaast verwachten we dat er subsidies op maat komen en dat de algemene steunmaatregelen blijven doorlopen, want de bedrijven uit onze sector hebben ze nodig. De cashflow in onze sector zit een beetje anders in elkaar dan een winkel of restaurant. Die laatste hebben meteen inkomsten bij een heropening, maar wij moeten voor events die bijvoorbeeld in de lente georganiseerd worden vaak wachten tot het einde van het jaar om ze op onze rekening te krijgen. De overheid biedt ons wel voordelige leningen aan, maar dat vinden we uitgestelde maatregelen. We willen dit blijven aankaarten. Ik roep alle eventmarketingbureaus uit de eventsector dus op om zich bij de ACC lid te maken om aldus meer gewicht in de schaal te kunnen leggen.

Archief / AGENCIES