Fr

AGENCIES

UM bekijkt AI doorheen Full Color Media-bril

Donderdag 30 Januari 2025

UM bekijkt AI doorheen Full Color Media-bril

UM (dat een onderdeel is van IPG Mediabrands) komt met een nieuwe propositie die merken ervoor moet behoeden op te gaan in de zee van onderling inwisselbare saaie strategieën waartoe de inzet van AI kan leiden. Daarom werd ze Full Color Media gedoopt.

Full Color Media is gebaseerd op voorafgaand, grootschalig onderzoek gevoerd in samenwerking met de universiteit van Oxford: dat werd uitgevoerd met meer dan 10.000 merken en 5 miljoen datapunten op 17 markten. Dat resulteerde in ‘Brand Patterns’ en een eigen groei- en differentiatiemodel.

Uit het onderzoek bleek dat merken niet gewoon een marketing funnel vormen, maar complexe en onderscheidende schema’s volgen. Elk merk beschikt over een uniek model dat bepaald wordt door drie onderling afhankelijke componenten.
UM vat ze samen als drie V’s:

- Visibility: omvat indicatoren als aandacht en naambekendheid van reclame. De grootste groeimotor van merken (64%).

- Vibrancy: gemeten via engagement op socials, mondelinge reclame en buzz. Verzekert het merk van culturele relevantie en versnelt groei (11%).

- Variability: integreert metrics als positieve indruk en gepercipieerde kwaliteit. Heeft een impact op incrementele groei (25%) en stelt merken in staat zich te differentiëren door intrinsieke waarde te genereren voor de consumenten.

“Deze insights maken het mogelijk elk merk te evalueren op basis van zijn groeimotoren, maar ook ten opzichte van zijn sector en omringende cultuur. We kunnen aldus aangepaste strategieën uitwerken die de relevantie en impact op zijn markt versterken”, aldus Dan Chapman, Global Chief Strategy Officer van UM. “Merken moeten niet binair in zwart-wit bekeken worden, maar in het volledige spectrum van al hun kleuren, rekening houdend met de manier waarop ze zich tot verschillende doelgroepen richten.”

AI gaat daar nog al eens aan voorbij, aldus UM nog: ze wordt steeds meer gebruikt door Meta, Google en Amazon om de campagneprestaties te verbeteren, maar leidt in feite tot een hoop saaie merken die communiceren op basis van wat het bureau omschrijft als onderling inwisselbare mediaplannen.

Archief / AGENCIES