Fr

AWARDS

Back from Cannes: de vijf vaakst bekroonde campagnes van 2024

Woensdag 10 Juli 2024

Back from Cannes: de vijf vaakst bekroonde campagnes van 2024

Van de 34 Grand Prix die dit jaar werden toegekend, vallen er vijf in het bijzonder op door meerdere Lions in de wacht te slepen.

In aflopende volgorde vinden we allereerst ‘Spreadbeats’ van FCB NY, een creatie van onze landgenoten Pieter Claeys en Roxane Schneider (associate creative directors bij FCB NY) voor Spotify.

Naast de hoofdprijs in de Digital Craft competitie, ging het creatieve team er vandoor met twee Gold (Direct en Digital Craft), drie Silver (Creative B2B, Direct en Entertainment for Music) en evenveel Bronze (Creative B2B, Creative Data en Digital Craft).

‘Spreadbeats’ is een B2B-campagne in de vorm van een videoclip van bijna 4’ die zich richt op merken, marketeers en bureaus, en volledig gemaakt werd met Excel-spreadsheets.

In samenwerking met Uncharted werd de hele clip rechtstreeks in de spreadsheet gecodeerd, met behulp van analytische tools en functies die in het programma zijn ingebouwd, zoals ASCII, Graphics, enz.

De magie van de animatie ontstaat door gebruik te maken van de cellen van het blad, door de kleur en tekst te veranderen en zo verbluffende visuals en spektakel te creëren waarvan je nooit gedacht zou hebben dat het gemaakt werd met een Excel-spreadsheet.

Noteer ook de heerlijke soundtrack in een productie van John Summit.
Op de vierde plaats eindigde ‘Michael CeraVe’ van Ogilvy PR NY voor CeraVe, die naast de GP in Social & Influencer ook drie Gold (Health & Wellness, Media en Social & Influencer), twee Silver (Health & Wellness en Social & Influencer) en drie Bronze (Entertainment, Film en PR) in de wacht sleepte.

‘Michael Cerave’ is in feite een perfect voorbeeld van hoe een complottheorie – of een hoax – ontstaat, terwijl het in feite een campagne voor de Super Bowl was.

Doelstelling van CeraVe was om iedereen duidelijk te maken dat de huidverzorgingsproducten van het merk allemaal in samenwerking met dermatologen ontwikkeld werden. Helaas zit de Super Bowl vol met eersteklas beroemdheden en zijn dermatologen niet zo glamoureus en aantrekkelijk...

Daarom besloten CeraVe en Ogilvy PR NY om het handboek voor de perfecte Super Bowl-advertentie te herschrijven.

Terwijl de meeste merken hun advertentie een week voor het evenement teasen, besloten CeraVe en Ogilvy PR NY een volle maand eerder op het spel vooruit te lopen door een complottheorie te lanceren. Die beweerde dat CeraVe zou zijn ontwikkeld door de ‘beroemde’ acteur Michael Cera – tot dan toe een illustere onbekende bij het grote publiek en vooral totaal onzichtbaar op sociale netwerken. Daar kwam heel snel verandering in, want hij ging viraal nadat CeraVe een uitgebreid PR-plan lanceerde om de informatie te ontkennen.

De echte en enige waarheid werd uiteindelijk onthuld tijdens de Super Bowl, een van de grootste voetbaltoernooien ter wereld.
‘The Everyday Tactician’ van McCann London voor Xbox is de op twee na meest bekroonde campagne met twee GP's (Direct en Entertainment for Gaming), één Gold (Brand Experience & Activation) en drie Silver (Creative Data, Entertainment for Gaming en PR).

Voor de lancering van Football Manager 2024 hielp Xbox, in samenwerking met McCann London, de Engelse nationale competitie een nieuwe talentenpool aan te boren: gamers.

Xbox maakte van het spel een wervingstool om een getalenteerde gamer aan te nemen als de nieuwe tacticus voor het professionele team van Bromley FC die data uit ‘Football Manager 2024’ gebruikte om de club in het echte leven te adviseren.

Aan het einde van het seizoen bereikte Bromley FC zijn hoogste competitiepositie en de minste nederlagen ooit.
De tweede meest bekroonde campagne is ‘DoorDash-All-The-Ads’ van W+K Portland & Superette San Francisco voor DoorDash, dat de Dan Wieden Titanium Grand Prix won, evenals twee Gold (Brand Experience & Activation en Direct), vier Silver (Brand Experience & Activation, PR en 2X Social & Influencer) en een Bronze (Direct).

DoorDash was vooral bekend voor het bezorgen van maaltijden, maar niet voor de miljoenen andere producten die ondertussen beschikbaar zijn op de app. Voor de Super Bowl zag DoorDash een kans om te bewijzen dat het zowat alles kon leveren, door alle producten van alle andere Big Game-advertenties aan één persoon te leveren!

Elke keer er tijdens de Super Bowl reclame gemaakt werd voor een ander merk, voegde DoorDash het product in kwestie toe aan zijn online winkelmandje. Aan het einde van de wedstrijd zond DoorDash uiteindelijk zijn eigen advertentie uit met een ongelooflijk lange promotiecode op het scherm, die kijkers correct moesten invoeren om kans te maken op alle producten die tijdens de reclameblokken werden geadverteerd.

Uiteindelijk waren er 76 advertenties en evenveel producten die DoorDash met succes leverde aan de hoofdprijswinnaar.
De campagne die het vaakst in de prijzen op de Cannes Lions 2024 was tot slot het uitstekende ‘WoMen’s Football’ van Marcel Paris voor Orange. Die won naast de Grand Prix in Entertainment voor Sport en Film ook drie Gold (Entertainment, PR en Social & Influencer), twee Silver (Entertainment en Social & Influencer) en drie Bronze (Film, PR en Social & Influencer).

Marcel creëerde dit pareltje voor Orange, als onderdeel van de steun van de operator aan Les Bleues tijdens de negende editie van de Women’s World Cup, die afgelopen zomer plaatsvond in Australië en Nieuw-Zeeland.

Bedoeling: de Franse fans op dezelfde manier achter hun speelsters scharen als bij de mannen. Daarom toonde Marcel aan de hand van reële beelden dat de Les Bleues op geen enkele manier moeten onderdoen voor hun mannelijke collega’s als het gaat om techniek en mooie spelmomenten.

Archief / AWARDS