Fr

MEDIA

Denis Pierrard (IPM): "Het is zeker dat papier binnen vijf tot tien jaar zal verdwijnen"

Zondag 1 Oktober 2023

Denis Pierrard (IPM):

In een persbericht dat verspreid werd na een buitengewone vergadering van de ondernemingsraad van Les Éditions de L'Avenir, die een nieuw besparingsplan goedkeurde (21 voltijdse equivalenten worden getroffen, onder wie acht pensioneringen, op de 192 werknemers die de uitgeverij telt), schetste Denis Pierrard, de vertrekkende DG van IPM Group, een weinig bemoedigend beeld van de Franstalige pers en... van diens toekomst.
 
Denis Pierrard legde uit dat Les Éditions de L'Avenir sinds de overname door IPM in 2021 op alle fronten vooruitgang heeft geboekt, met name door het digitale marktaandeel te vergroten van 6% naar 9%, maar zonder dat de in Namen gevestigde groep voldoende winst kon genereren. De groep boekte een operationele winst van 6% “om onze verbintenissen na te komen en ons bedrijf om te vormen in de digitale wereld”.
 
Hij herinnert aan “de ingewikkelde dynamiek van de Franstalige Belgische persmarkt, die drie keer kleiner is dan die van Vlaanderen”, verwijst naar de overlap van Frankrijk, het gebrek aan belangstelling bij de burgers voor openbare aangelegenheden, de oneerlijke concurrentie van gesubsidieerde gratis media (waarmee hij verwijst naar de RTBF, zonder de Franstalige openbare omroep echter), een leesindex die tot de laagste van Europa behoort, en de rol van Gafam op de reclamemarkt...
 
En “gezien de dalende trends van de laatste tijd”, voorspelt de man, die nog samenwerkt met zijn opvolger Sébastien Desclée voordat hij met pensioen gaat, zelfs met “zekerheid" dat papier over vijf tot tien jaar zal verdwijnen.”
 
“Onze toekomst zal digitaal zijn, maar deze markt is minder winstgevend dan print”, aldus Denis Pierrard. In L'Écho preciseert hij nog: “Een digitale abonnee brengt de helft minder op dan een papieren abonnee, en voor reclame is een internetgebruiker vier keer minder waard dan een printlezer.”

Archief / MEDIA