Fr

AGENCIES

Springbok betreedt Zuid-Afrikaanse markt met JoeLabs

Vrijdag 27 September 2024

Springbok betreedt Zuid-Afrikaanse markt met JoeLabs

Springbok en Joe Public halen nogmaals de banden aan. Nadat ze in juni een partnerschap voor België aankondigden, meldt eerstgenoemde nu zijn intrede op de Zuid-Afrikaanse markt, het land van herkomst van laatstgenoemde, met de creatie van JoeLabs. Beslist een opmerkelijke move waarover MM in primeur tekst en uitleg kreeg van Joe Public-talenten Pepe Marais (co-founder en CCO Zuid-Afrika), Antoine Houtsma (CEO Nederland), Manuel Ostyn en Pieter Staes (ECD’s België), alsook Valérie Herbert (CFO Springbok Group).
 
Pepe, je richtte Joe Public bijna drie decennia geleden op in Zuid-Afrika en ondertussen zijn er vestigingen in Nederland en België. Hoofdpijler in je visie is de creatie van een organisatie die een lichtend voorbeeld is inzake people growth, diversiteit en inclusie, bewust leiderschap en met een creatief product van wereldklasse. Wat is jullie connectie met Springbok?
 
Pepe Marais: Om te beginnen is de springbok een nationaal symbool voor Zuid-Afrika, dus onze unie stond in de sterren geschreven (glimlacht). Los daarvan staat de mens centraal in onze business en die willen we, net als ons bureau en onze klanten, in alle onafhankelijkheid laten groeien via creativiteit. Een van onze uitdagingen om die purpose in de praktijk te brengen, was digitale ervaring, dus onze connectie met een digital first bureau als Springbok versterkt en verruimt ons aanbod.
 
Valérie Herbert: We waren al met elkaar verbonden via ons aandeelhouderschap in Joe Public België en Nederland, dus onze contacten dateren niet van gisteren. Ons DNA sluit op elkaar aan en we delen dezelfde filosofie met betrekking tot groei. Daar waar het Joe Public ontbrak aan digitale expertise, hebben wij als digital first bureau moeten vaststellen dat het moeilijkis om op eigen houtje de stap te zetten naar een creatieve positionering. Met Springbok werden we zelden uitgenodigd, laat staan geselecteerd voor creatieve pitches. Als we dan vroegen waarom, kregen we te horen dat we nu eenmaal in het digitale register zaten.
 
Om aan de vraag van de markt te voldoen, gooien we het dus over een andere boeg: de overname van Joe Public met handhaving van de twee labels. Zo omvat de Springbok-groep twee merken die samen of afzonderlijk een volledig aanbod aan marketingdiensten kunnen aanbieden doorheen de hele customer journey. Dat hebben we in Nederland en België gedaan en dat willen we in Zuid-Afrika overdoen.
 
Antoine Houtsma: In de Benelux werkten België en Nederland al geregeld samen, met zeer krachtige resultaten, dankzij de gedeelde expertise en meer skills. Om dat ook in Zuid-Afrika mogelijk te maken, gaat een van de managers van Springbok Amsterdam naar Johannesburg om daar te helpen bij het uitbouwen van een digitale cel genaamd JoeLabs. We zullen ook teams uitwisselen.
 
Pepe Marais: We zien dit partnerschap bovendien als een manier om diversiteit te versterken, een waarde die we bij Joe Public hoog in het vaandel dragen. Diversiteit heeft meer om het lijf dan gender alleen: ze betreft ook uiteenlopende culturele, sociale en maatschappelijke horizonten. Een diverse onderneming cultiveren is ook een manier om te groeien, doordat we elkaars werk zien en van elkaar leren. Dat maakt de ideeën veel beter.

In dat verband vertegenwoordigen onze Zuid-Afrikaanse roots natuurlijk een unieke dimensie: er komen interessante inzichten met betrekking tot diversiteit uit de transformatie van ons land en waar we vandaan komen. Zeker hier kunnen de positieve kansen geboden door aandacht voor diversiteit de medewerkers inspireren tot meer engagement: het is een manier om mensen – wat ook hun afkomst is – te empoweren, omdat ze zien dat groei mogelijk is. Creativiteit maakt dat mogelijk: ze staat niet alleen ten dienste van groeiende sales, ze helpt ook je mensen ontplooien.
 
Valérie Herbert: In dat opzicht is ons Europees-Afrikaanse netwerk uniek.
 
Met welk bureau zouden jullie Springbok en Joe Public vergelijken?
 
Pieter Staes: Momenteel is er geen enkel bureau dat op dezelfde manier werkt als wij. In ons creatieve aanbod staat net als bij onze oprichting onze transparante menukaart met vaste prijzen voor creatieve strategie en campagnes. Die worden ontwikkeld met een no-nonsense aanpak van korte opleveringstermijnen, heldere prijzen én focus op effectiviteit.
 
Manuel Ostyn: Daarnaast kunnen we nu rekenen op de digitale skills van Springbok. We doen elk ons ding, zonder op elkaars zenuwen te werken, waardoor we gewoon blij kunnen zijn met de resultaten.
 
Over resultaten gesproken. Joe Public Amsterdam en Zuid-Afrika waren al Agency of the Year. Voor de Belgische vestiging is het wellicht nog te vroeg, maar hoe belangrijk zijn awards voor jullie?
 
Pieter Staes: Je moet niet vragen wat voor druk dat op ons legt in Antwerpen. Veel van ons werk is lokaal en soms beperkt door de kleine budgetten – en dan bedoel ik écht kleine budgetten die je niet kunt vergelijken met wat ze op grote festivals verstaan onder ‘small budgets’. Wat niet belet dat je ook daarmee geweldige campagnes die internationaal scoren kunt maken. Kijk maar naar ons werk voor Netflix.
 
Manuel Ostyn: Reclame op festivals is soms nog steeds te vergelijken met haute couture: hij is bedoeld voor de catwalk en niet bedoeld voor op straat. Met ons bureau willen we onze klanten helpen te groeien, maar het is niet per se het meest creatieve werk dat daarbij zal helpen. De magie zit in het werk dat beide aspecten combineert. En het is een hele reis om klanten zover te krijgen dat ze gaan voor uitstekend creatief werk dat het verschil maakt. Dat soort werk willen we maken en daarmee willen we winnen. Prijzen zijn immers een manier om je visie te valideren.

Archief / AGENCIES