Fr

AGENCIES

Hoe Semetis zich op Disney+ waagde

Zondag 1 September 2024

Hoe Semetis zich op Disney+ waagde

Voorlopig zijn de mogelijkheden om te adverteren op streamingplatformen in België zeer beperkt, aangezien de grote (internationale) spelers hier nog geen SAVOD-versie aanbieden. Dat weerhield Semetis (OMG) er niet van om het voor zijn klant Wellness Pet op Europees niveau uit te proberen: het bureau creëerde een videocampagne op Disney+ in de UK en Duitsland. Het bleek een waardevol experiment dat een pak interessante learnings opleverde.
 
“Wellness Pet is een Amerikaanse groep die gespecialiseerd is in producten voor huisdieren, en we werken voor hun twee belangrijkste merken in Europa - Wellness Core en Whimzees dental treats - waar de markt wordt gedomineerd door grote spelers. Daarom is het veel moeilijker voor kleine merken om hun plaats te vinden”, vertelt Camille Servais, digital business analyst bij Semetis. De grootste uitdaging voor Wellness Pet in Europa is dan ook de versterking van zijn brand awareness en naambekendheid.
 
“Onze klant staat open om nieuwe dingen uit te proberen en wilde graag afstand nemen van traditionele kanalen zoals YouTube, Meta of TikTok”, vervolgt Margaux Snakkers, digital business consultant bij Semetis. “We hadden in het verleden al Netflix getest en dat bleek zeer overtuigend te zijn. Omdat we wisten dat Disney+ zijn reclameaanbod op verschillende Europese markten geïntroduceerd had, besloten we dit platform bij wijze van experiment in te zetten voor een campagne in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.”
 
Het Disney+-aanbod gaat prat op een groot en zeer betrokken publiek en biedt een kwalitatieve context voor non-skippable videoadvertenties, zodat kijkers de hele boodschap zien. “Dit vertaalt zich in een hogere mate van betrokkenheid en een betere memorisatie”, vervolgt Margaux Snakkers.
 
Concreet kwam het bureau met een pre-summer campagne voor Whimzees, met als doel de awareness en naambekendheid te versterken op een belangrijk communicatiemoment voor het merk. “We lanceerden de campagne net voor de zomer, omdat het merk op die manier top-of-mind zou kunnen blijven tijdens de zomer, die traditioneel een kalme periode is”, zegt de digtal business consultant.
 
De campagne, die liep van 3 tot 17 juni, omvatte online video en sociale netwerken. Ze werd uitgerold via IO (insertion order), maar had ook via guaranteed programmatic (PG) geboekt kunnen worden.
 
Dankzij de targetingopties (waaronder geografische, demografische en content gerelateerde targeting) leverde de campagne uitstekende resultaten op, wat de effectiviteit van het platform als premium advertentiekanaal onderstreept. Resultaat: een completion rate van 94% voor het Verenigd Koninkrijk en 92% voor Duitsland. “In beide markten was connected TV het meest gebruikte device, goed voor meer dan 70% van de impressies, gevolgd door mobiele telefoons/tablets en pc's”, zegt Camille Servais nog.
 
Het experiment leverde niet alleen overtuigende resultaten op voor de klant, maar had ook andere voordelen voor het bureau. “Ook al bestaan deze advertentiemogelijkheden nog niet in België, de campagne gaf ons ook de eerste contacten in een strategie op langere termijn, wat een troef zal zijn als Disney+ in de toekomst zijn reclameaanbod in België lanceert. We zijn al vertrouwd met het product, dus we zullen snel kunnen reageren.”
 
De exacte datum voor de uitrol van streamingreclame in België is nog niet bekend, maar er zit beweging in en dat zal de traditionele media door elkaar schudden. “We hebben onlangs vernomen dat Netflix zal kunnen worden aangekocht via het DSP van Google: dit verbreedt het aanbod enorm en is een win-win voor ons en onze klanten. Op dit moment bereiden we ons voor op het einde van het jaar. We gaan weer samenwerken met Disney+ in het Verenigd Koninkrijk en ook met Netflix, in Duitsland en dan voor een test in Spanje”, besluit het enthousiaste duo.

Archief / AGENCIES