Fr

CREATIONS

Base Design hernieuwt AI-aanpak voor De Munt

Dinsdag 23 April 2024

Base Design hernieuwt AI-aanpak voor De Munt

Vorig jaar in september ging De Munt bij de start van zijn nieuwe seizoen rond het thema ‘There will be fate’ aankloppen bij Base Design. Diens missie: het publiek verbreden en diversifiëren. Dat deed het bureau door enerzijds in te spelen op het ‘lot’, een concept dat zo’n belangrijke rol speelt bij Richard Wagner en anderzijds artificiële intelligentie in te zetten.
 
Het bureau vroeg de dramaturgen van de opera om de werken in één zin samen te vatten en gebruikte deze beschrijvingen als prompts om campagnebeelden te genereren en de affiches tot leven te brengen.
 
Nu breit Base Design een verlengstuk aan deze aanpak, door samen te werken met AI-kunstenaar Antonin Waterkeyn voor de creatie van een nieuwe campagnefilm rond de zeven producties van het programma 2024/2025.
 
“We kozen voor een samenwerking met Antonin vanwege zijn bijzondere kijk op AI. Veel van zijn werken bevatten hyperrealistische beelden, een prestatie die onmogelijk waar te maken is met traditionele media. Dit onderstreept zijn gebruik van AI om de grenzen van beeldcreatie te verleggen”, aldus Base Design. “Zijn methode om portretten en menselijke gezichten af te beelden is opvallend realistisch. Dat stelt ons in staat om ons te verdiepen in de nuances van de personages met hun imperfecties in plaats van een geïdealiseerde versie te presenteren, wat typisch is voor AI-kunst. Antonins unieke stijl paste bij het thema van onze campagne, die de wisselwerking tussen het mogelijke en onmogelijke in de beeldtaal wilde verkennen.”

Archief / CREATIONS