Fr

CREATIONS

Dysturb documenteert de crisis via een internationale OOH-campagne

Zondag 26 April 2020

Dysturb documenteert de crisis via een internationale OOH-campagne

Het fotojournalistiek collectief Dysturb zet zich mee in om de strijd tegen corona aan te binden. Dat doet het via een opmerkelijke informatie- en sensibiliseringscampagne in de vorm van stadsbeelden op groot formaat die uitgehangen worden in steden als Parijs, New York en binnenkort Nairoibi, Seattle en San Francisco.  

De campagne presenteert het werk van fotografen die de gezondheidscrisis in verschillende landen documenteren. Ter preventie worden de beelden vergezeld van context gevende legendes, cijfers over de impact van Covid-19 en een herinnering aan de beschermende reflexen die het publiek moeten aanmoedigen om waakzaam te blijven.
Dysturb zet de actie online verder, aan de hand van een reeks live interviews op Instagram (@dysturb) met fotografen uit de hele wereld die de crisis verslaan vanuit verschillende invalshoeken - gezondheid, economie, milieu,... Deze interviews worden gearchiveerd en zullen binnenkort online beschikbaar zijn.
Om zijn drievoudige missie voort te zetten (de fotojournalisten informeren, sensibiliseren en vergoeden), organiseert Dysturb een virale actie rond de verkoop van de 'Stay Home' poster van fotografe Ashley Gilbertson. Per verkochte poster (15 euro) wordt een andere poster opgehangen in de openbare ruimte, ter versterking van de preventie en om de productiekosten en de auteursrechten van de affichagecampagne te financieren.
Op langere termijn blijft Dysturb meer dan ooit ijveren voor onderwijs: vanuit de redenering dat de pandemie het gevaar van desinformatie online nog versterkt, biedt het collectief scholen een pedagogische tool om fake news te bestrijden en jongeren de tools te geven om zich hiertegen te wapenen.

Archief / CREATIONS