Fr

CREATIONS

Hoe groot is de kans dat je een Stella terugvindt in de schilderijen van Breugel?

Dinsdag 16 Mei 2023

Hoe groot is de kans dat je een Stella terugvindt in de schilderijen van Breugel?

In Argentinië, en in samenwerking met het Bellas Artes Museum in Buenos Aires, creëerde GUT een opmerkelijke campagne die slim inspeelt op de lange bestaansgeschiedenis van het merk Stella Artois – dat in 1366 ontstond in Leuven, zoals iedereen weet. ‘The Artois Probability’ vertrekt van het feit dat het bier van AB InBev, gezien zijn geschiedenis, zou kunnen voorkomen in een aantal Europese schilderijen van de voorbije eeuwen.

Om de mogelijkheid aan te tonen ontwikkelde het bureau een algoritme dat een reeks schilderijen met bierdrinkers analyseert op basis van variabelen zoals het jaar van creatie, de geografische locatie, het type glas of de kleur van de vloeistof, en deze gegevens vervolgens vergelijkt met de Stella-archieven. Het resultaat is een procentuele waarschijnlijkheid dat er Stella op de schilderijen voorkomt.

Het resultaat was een reeks advertenties en affiches met werken van Breugel, Brouwer, Teniers, Van Gogh, Monet, enz. en het percentage kans dat het brouwsel op het schilderij een Stella was. De werken in kwestie werden ook tentoongesteld in Bellas Artes waar bezoekers een app met deze informatie konden activeren.

Archief / CREATIONS