Nadat het toonde hoe dicht de Crelan-agenten wel bij hun klanten staan, komt mortierbrigade nu terug met een tweede luik dat even verrassend als wonderbaarlijk is. Ook deze keer begint alles met een telefoontje van een Crelan-agent naar een van zijn klanten.
De briefing en de doelstellingen draaien rond drie vragen. Hoe kunnen we mensen bewust maken van het feit dat een grootbank maar weinig service biedt en dat ze beter verdienen? Hoe kunnen we de belofte van Crelan geloofwaardig maken: een grootbank met de persoonlijke service van een kleinere? En, last but not least, hoe kunnen we het verhaal van onze agent een vervolg geven zonder er een volledige saga van te maken, maar wel met behoud van die typische Crelan-toon die het merk duidelijk onderscheidt van de concurrentie?
Om die vragen te beantwoorden kwamen creatieven Nicolas Gaspart en Fred Zouag met wat je gerust een wonder mag noemen: “Objectief gezien, als je kijkt naar de klantenservice van de meeste banken, is het bijna een mirakel als je je bankier aan de lijn krijgt”, leggen ze uit. “Precies daar maakt Crelan het verschil. Dat is ook het vertrekpunt van onze creatie.”
Uit die vaststelling ontstond een humoristische campagne, zoals alleen mortierbrigade ze kan maken, waarbij een eenvoudig telefoontje een buitengewone gebeurtenis wordt.
In een regie van Guy de la Palme en een productie van Caviar, toont de tv-spot een Crelan-klant die in een restaurant wordt opgebeld door zijn adviseur — en dan gaat de bal aan het rollen. De andere restaurantbezoekers kunnen hun ogen en oren niet geloven, toeristen stromen toe, kraampjes met gadgets en souvenirs met het gezicht van de gelukkige klant verschijnen voor het restaurant, en er is zelfs een scepticus die durft te beweren dat het om fake news gaat.
“Met deze campagne blijven we voortbouwen op ons centrale concept: de aangename verrassing dat een grootbank met persoonlijke service wel nog echt bestaat”, aldus de creatieven.
“We blijven ook werken aan de versterking van het merk Crelan, door te focussen op herkenning en op de unieke tone of voice van het merk: humor en nabijheid in de manier waarop we onze doelgroep aanspreken. Wat die humor betreft, we durven er zelfs een schep bovenop te doen, om te blijven verrassen en zo veel mogelijk mensen te charmeren.”
Het wonderbaarlijke verhaal wordt verteld in een tv-spot van 30 seconden en een bioscoopversie van 50 seconden. Kortere formaten worden ingezet op sociale media.
Er hoort ook een radioluik bij, met een originele mediastrategie: tijdens de lanceringsweek (de campagne start op 14 april) neemt Crelan een volledig reclameblok over met een spot van 20 seconden, gevolgd door drie spots van 10 seconden.
“Elke spot laat iemand aan het woord die verbaasd is door het mirakel, en die meteen probeert het nieuws door te geven aan iemand anders in de volgende spot.”
Na die week worden de spots afgelost door twee meer klassieke radiospots van 30 seconden, in de hoop dat ook die kleine wonderen verrichten...
“In een sector die doorgaans vrij conventioneel is, lijkt het bijna een mirakel om een populaire en humoristische campagne te realiseren die aan alle marketingvoorwaarden voldoet”, besluit Vincent Van Zande, market manager Business bij Crelan.
Assets :
Credits :
Client: Crelan
Client contacts: Vincent Van Zande, Frank Van Hees, Kurt Surmont & Laura Spaepen
Agency: mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends
Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Strategic Director & Partner: Vincent d’Halluin
Creatives: Nicolas Gaspart & Frédéric Zouag
Copywriters : Michiel Baeten & Clara D’Ambroso
Media & Connection Planner: Chenling Zhang
Client Services Director: Catherine Hamers
Account Manager: Lise Vanaverbeke
Account Executive: Emma Robberechts
Motion Designer: Jelle Stroo
Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata
Radio Production: Sonhouse
Production hub: RAKET
Head of production: Charlotte Coddens
Agency producer: Manoe Delissen
Production partner film: Caviar
Director: Guy de la Palme
DOP: Jordan Vanschel
Executive Producer: Jonas Poeckens
Production Manager: Geert De Wachter
Assistant Producer: Joel Domingos
Runners: Merel Wagner & Chloé Wispelaere
First AD: Bob Vanwayenbergh
Second AD: Bulle De Carpentiers
Focus Puller: Letitzia Giorgi
Video assistant/ DIT: Muna Baradi
Sound Engineer: Roeland Schampaert
Light Gaffer: Tim Janssens
Key Grip: Miguel Rinckhout
Dolly Grip: Jonathan Pauwels
Grip Assistant: Stef Vanpeteghem
Art Director: Chris Lievens
Art Director Assistant: Charlotte Vandamme
Set Dresser & Prop Master: Lusiné Vardanian
Stylist: Inger Pedersen