Elke dag worden in België 65.000 kuikentjes levend vermaald of vergast, gewoon omdat ze per ongeluk mannetjes zijn en dus geen eieren kunnen leggen, waardoor ze waardeloos zijn voor de industrie. Deze wrede praktijken willen Gaia en at the table krachtig aan de kaak stellen met een nieuwe sensibilisatiecampagne die even kort is als het leven van de ongelukkige beestjes.
“We wilden een campagne die mensen diep zou raken, en soms is het niet nodig om sentimenteel uit de hoek te komen of er veel woorden aan vuil te maken: het leven van een mannelijk kuikentje op in een kippenkwekerij is kort, heel kort, dus kwamen we met een even korte en brutale campagne”, aldus Girbe Bogaerts, creatief bij at the table.
Resultaat: ‘Henry het Haantje’, met zijn 60’’ wellicht de allerkortste kortfilm ooit. “Die werd gemaakt in samenwerking met animatiestudio Volstok. Hij maakt onmiddellijk een onmiddellijke emotionele connectie met de kijker, dankzij de introductie in typische familiefilmstijl, en vooral door de held. Die werd helemaal ontworpen in 3D en weet het publiek meteen te boeien met zijn schattige en vertederende kuikenuiterlijk”, aldus Girbe Bogaerts. “Helaas is Henry's entree even bruusk en brutaal als die van zijn 65.000 kleine soortgenoten, die elke dag gedood worden zodra ze uit hun ei zijn.”
“We hebben ook alle codes van de klassieke animatiefilm toegepast op de mediastrategie”, vervolgt strategy director, Jorian Vanvossel. “Net zoals bij de première van een film in de bioscoop, wordt 'Henry het Haantje' gepromoot via affiches, print, kaarten, ansichtkaarten, radiospots en stickers. Henry heeft zelfs interviews gegeven voor een selecte reeks tijdschriften.”
Alle creaties verwijzen naar de campagnewebsite, waar bezoekers concreet actie kunnen ondernemen door onder andere een kant-en-klare e-mail te sturen naar een lijst van supermarkten.
“Er bestaat nochtans een ethisch alternatief voor deze gruwelpraktijk (waarbij het geslacht van kuikens al in het embryonale stadium kan worden vastgesteld, zodat de mannelijke eieren veel eerder uit de keten kunnen worden gehaald, nvdr)”, besluit Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch. “Het is hoog tijd dat de supermarktketens hun verantwoordelijkheid nemen. Echte bezorgdheid voor dierenwelzijn meet je niet aan woorden, maar aan daden. Dit nutteloze verspillen van miljoenen dierenlevens moet absoluut stoppen.”
Assets :
Credits :
Client: GAIA
Contacts: Ann Degreef, Sébastien de Jonge
Agency: at the table
Creatie: Girbe Bogaerts, Yannick De Haes
Account: Jana Malfroid, Hanne De Graeve
Design: Thomas Ploem, David Audenaert
Creative Director: Ad Van Ongeval
Strategy Director: Jorian Vanvossel
Animation Studio: Volstok
Film Production: Wenneker
Director: Wouter Sel
Producer: Kimsy Kerckhove
Character Design: Eline Mollet & Daaf Wouters
Modeling: Bram Van Rompuy
Rigging: Jhonie Aelbrecht
Compositing: Matthias De Muer
Post Production: Joel Rabijns
Sound: Audiotheque