Keytrade Bank wil het jaar afsluiten in schoonheid en de vooropgestelde doelstelling inzake nieuwe klanten overtreffen. Daartoe komen de bank en Mutant met een opmerkelijke campagne die nieuwe klanten moet overtuigen op een ongebruikelijke manier. Er wordt met name geld weggegeven.
“In de aanloop naar Kerstmis passen veel merken dezelfde strategie toe: ze komen met emotionele imagocampagnes die in het beste geval een gevoelige snaar raken, maar in de kern niet veel zeggen over hun core business“, begint Jesse Van Gysel, CD van Mutant. “Als challenger gaat Keytrade Bank altijd tegen de stroom in, met een boodschap die even disruptief als intrigerend is: de bank geeft geld weg aan zijn klanten.
Concreet krijgt elke nieuwe klant 50 euro bij het openen van een nieuwe rekening en 5 cent per transactie die hij met z’n rekening doet. Al met al een leuk kerstcadeautje.
“Om deze promotiecampagne te communiceren tijdens de eindejaarsperiode waarin iedereen aan de mouw van de consumenten trekt, wilden we een andere manier van communiceren vinden die zich zou onderscheiden van de rest”, vervolgt creative Barbara Dzikanowice. “Na enige onderzoek realiseerden we ons dat kerstcadeaus als ze slecht gekozen zijn in het beste geval op een tweedehandssite belanden en in het slechtste geval in de vuilbak. Dat heeft een aanzienlijke impact op het milieu. Dus kwamen we met een veel duurzamer idee: geef gewoon geld.”
“Op basis van dit verrassende insight dat klopt als een bus, besloten we twee vliegen in één klap te slaan: een zinvolle boodschap brengen en tegelijk de promotie in de kijker zetten”, aldus de CD. “Met andere woorden, we maakten van de promotieboodschap een zinvol initiatief dat perfect in lijn ligt met de filosofie van Keytrade Bank. Betaald worden door je bank: het kan.”
De campagne omvat video, radio, print en digital. “Voor de gelegenheid pasten we de tekst van de bekende song ‘Carol of the Bells’ aan, om de saaiste kerstcadeaus op te sommen”, aldus de CD. “Deze humoristische versie die op schitterende wijze ingezongen werd door de Belgische sopraan Astrid Stockman, is ook te horen op de radio en in een spot (in een productie van Hamlet en een regie van Horace Martins.”
“Geld geven met Kerstmis doe je voortaan niet meer bij gebrek aan inspiratie, het is gewoon een nuttiger en duurzamer geschenk”, besluit Keytrade Bank.
Assets :
Credits :
Client: Keyrade Bank
Agency: Mutant
Executive Creative Director: Odin Saillé
Creative director: Jesse Van Gysel, Ruben Van Maldeghem
Creative: Barbara Dzikanowice
Creative: Jonathan d'Oultremont
Creative: Nicolas Biscaras
Client Director: Allen Marchant
Client Manager: Tibo Gevens
Agency producer: Robin Mosch
Production Company: HAMLET Brussels
Director: Horace Martins
Executive Producers: Ruben Goots, Jason Felstead, Mathias Kerner
Producer: Janne Aerts
Post-Producer: Basile van der Straten
Director of Photography: Tiele Mulier
Art Director: Ellen Brock
Stylist: Fiona Rombaut
Make-up: Madona Iremashvili
Casting director: Le Quartier
Editor: Lieven Doom
Music: Raygun
Sound Design: Raygun
Sound Post-Production: Raygun
Singer: Astrid Stockman
Color Grader: ELWOOD, Dieter Allaers
Image Post-Production: Frames Post Production