Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

TBWA vindt winnende combo voor Nationale Loterij

Zondag 6 Oktober 2024

TBWA vindt winnende combo voor Nationale Loterij

Om in het leven een doel te bereiken, succesvol te zijn of een droom waar te maken moet je erin geloven en volharden. Maar helaas volstaat dat niet. De steun van je omgeving en een beetje geluk geven de doorslag. Dat illustreren de Nationale Loterij en TBWA in hun nieuwe adembenemende spots.

“De Nationale Loterij is meer dan spelen alleen”, begint Mieke Vandenboosche (creative excellence management). “Ze heeft een uniek model waarbij 100% van de winst terugvloeit naar de samenleving. Dit gaat naar talloze goede doelen, projecten en organisaties die het verschil maken voor mensen die minder geluk hebben gehad. Maar niet iedereen is zich bewust van deze maatschappelijke rol die de Nationale Loterij vervult. Daarom werd het tijd voor een campagne die dat verhaal op een emotionele manier naar de mensen zou brengen.”
 
En zo geschiedde, dankzij de kostbare hulp van Belgian Cat Maxuella Lisowa-Mbaka, drummer Lander Gyselinck en kunstschaatser Loena Hendrickx. Zij spelen de hoofdrol in de nieuwe corporate campagne van de Nationale Loterij.
 
“Het is dankzij de winnaars dat de Nationale Loterij zoveel terug kan doen voor een warmere samenleving”, vervolgt Mieke Vandenbossche. “En als er één ding is dat winnaars beseffen, is het dat je nooit alleen wint. Je hebt de steun van je omgeving nodig, het vertrouwen op de keuzes die je doorheen de jaren gemaakt hebt, doorzettingsvermogen en een goede portie geluk. Daarom delen echte winnaars ook steeds hun geluk. En op die manier inspireren ze een volgende generatie winnaars.”
 
Net zoals de drie ‘winnende’ voorbeelden die we aanhaalden die niet hadden kunnen winnen zonder de steun van hun omgeving … en een beetje geluk. Dat geluk delen Maxuella, Lander en Loena op hun beurt door anderen te helpen, te inspireren en te ondersteunen.
 
“Drie verhalen, drie poëtische films, waarin we op indrukwekkende wijze worden meegenomen in het leven van de drie hoofdrolspelers”, vervolgt Jeroen Bostoen, ECD van TBWA. “We krijgen hun persoonlijke weg richting succes te zien met tussenstops op de belangrijke mijlpalen in hun levens. Daarin zien we verwijzingen naar de mensen die er voor hen zijn geweest én naar degenen die zij op hun beurt steunen en inspireren. Niet via een klassiek chronologisch verhaal, maar met grootse, symbolische beelden die als een choreografie aan elkaar werden gerijgd door regisseur Koen Mortier van Czar op de muziek van Lander Gyselinck.”
 
Precies het soort spots dat we graag wat vaker zouden zien, met een al even sterke boodschap: winnen doe je nooit alleen.
 
Naast de spots die te zien zijn op tv, online en in de bioscoop, omvat de campagne video’s voor de sociale media, met interviews en exclusieve beelden achter de schermen van de campagne.
 
“De uitdaging bij dit soort briefings ligt in het emotioneel connecteren met het publiek en zorgen dat het geen borstklopperij wordt”, besluit Jeroen Bostoen. “We zijn er sterk van overtuigd dat onze keuze om voor persoonlijke portretten te gaan daarom de juiste was. Zo konden mensen sterker resoneren met het verhaal en parcours van de winnaar alsook een concreter beeld krijgen van de momenten waarop de Nationale Loterij een handje helpt.”
Assets :
Credits :
Client: Loterie Nationale Loterij
Client contact: Jannie Haek, Joke Vermoere, Mieke Vandenbossche, Loes Mispoulier, Koen Van Der Haegen, Nicolas Godelaine
Agency: TBWA
Chief Creative Officer: Jeroen Bostoen
Creatives: Thomas De Vreese, Dieter Vanhoof
Creative Contect Director: Niels Verhaert
Social Creatives: Sander Vermeylen, Pol Labaut 
Chief Strategic Officer: Sylvie Dewaele
Strategic Planner: Nick Moors 
Account Director: Hadoum Ghassab 
Account Manager: Lotte Van Heddegem
Account Executive: Elisa Dausimont
Head of Production: Mieke Vandewalle
Agency Producer: Cindy De Mooter & Shana Duprez
Production Company: Czar
Executive Producer: Eurydice Gysel
Producer: Maarten De Sutter
Director: Koen Mortier
DOP: Menno Mans
Art Director: Geert Paredis
Post-Production Cy: MAKE
Post-producer: Leslie Verbist
Offline: Manu Van Hove
Online: Pierre Mailly
Grading: Laurens Orij
Sound: Jan Pollet
Music: Lander Gyselinck
Media agency: Initiative