Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Darwin slim voor Impact

Zondag 10 September 2023

Darwin slim voor Impact

Na zijn opmerkelijke zeilen die niet onopgemerkt bleven, komt Darwin nu met ‘You are one of us’ voor Impact: een campagne om te bouwen aan het merkimago.

“Darwin BBDO won het budget van Impact in mei, na een competitie tegenover Fightclub”, begint Jonas Moors, de account director van het huis. “Impact is het rekruteringsbureau bij uitstek voor geschoolde arbeiders in de bouw en andere technische sectoren. Impact was op zoek naar een bureau dat het merk en zijn missie kon positioneren en onder de aandacht kon brengen: waarde en respect herstellen voor deze werknemers en beroepen die maar al te vaak in een kwaad daglicht worden gesteld.”
 
“Het grote probleem van Impact is het gebrek aan naambekendheid”, vervolgt CD Koenraad Lefever. “Iedereen kent de grote spelers op de uitzendmarkt, maar bijna niemand kent het merk Impact en de grote missie die het voor zichzelf bepaald heeft: de erkenning voor geschoolde arbeiders verbeteren en meer bevredigende jobs voor hen vinden.”
 
Vandaar de missie die aan het duo en zijn troepen werd toevertrouwd: het aantal sollicitaties verhogen, zowel online als bij Impact ter plaatse, door niet alleen professionals aan te spreken die niet meer echt gelukkig zijn in hun huidige job, maar ook vaklieden met een buitenlands paspoort die op zoek zijn naar betere kansen in België.
 
“De ‘You are one of us’ campagne is gebaseerd op het feit dat we allemaal deel willen uitmaken van een gemeenschap die ons begrijpt, respecteert en onze unieke vaardigheden waardeert”, vertelt Jonas Moors. “De campagne speelt met humor en emotie in op het feit dat werknemers anders zijn, maar op een sympathieke manier. We spreken hun taal, we kennen hun gewoonten, we voelen hun moeilijkheden en we respecteren hun vakkennis. De campagne viert deze gemeenschap van geschoolde arbeiders en nodigt hen uit om bij ons te komen werken voor een meer lonende baan in de bouw en techniek.”
 
‘You are one of us’ is voornamelijk gebaseerd op radiospots die nationaal worden uitgezonden op de stations van DPG, Var en RMB. De campagne ging op 4 september van start met een serie 30’’-spots en zal drie weken lopen. Ze wordt ondersteund door 10’’-versies met een call-to-action functie.
 
Verder zal er vanaf 11 september gedurende twee weken een affichageluik met 20m²-panelen te zien zijn in het noordelijke landsgedeelte. In samenwerking met Mobilad loopt er ook een campagne op vrachtwagens.
 
“Digitaal staat er een omvangrijk SoMe-plan op Meta en TikTok op het menu, net als een programmatic onderdeel met video's en banners”, zegt de account director nog. “Er is een sensibiliserings- en considerationfase geplan om de prestaties te optimaliseren. Het digitale gedeelte zal tot begin november te zien zijn.”
 
Afgelopen zomer, nog voor de lancering van de ‘You are one of us’ campagne, slaagden Darwin en Impact er overigens al meermaals in om op meesterlijke wijze de aandacht op het merk te vestigen, met gedurfde affiches die ons er met een flinke dosis humor aan herinnerden hoe essentieel de rol van deze werknemers is.
 
In die mate dat  de eerste creatie – ‘Hey ChatGPT, finish this building’ – razendsnel viraal ging. De boodschap die te lezen stond op een gigantisch paneel op een gebouw in aanbouw, moest eraan herinneren dat in het tijdperk van AI de vakkennis van mensen in de bouw en techniek onvervangbaar zijn.
 
“Een tweede paneel op de werf van een flatgebouw, merkte ironisch op dat we blijkbaar toch niet in de Metaverse leven”, besluit Koen Lefever. “Voor de derde creatie kozen we  het Justitiepaleis in Brussel en zijn 40 jaar oude steigers voor een guerrilla-actie, met een boodschap voor de politici: ‘Nu is het onze beurt en we gaan geen 40 jaar nodig hebben om deze klus te klaren’, kwestie van de benadrukken dat we op deze arbeiders kunnen rekenen.”
 
Slim gevonden!
Assets :
Credits :
  • Client : Impact
  • Contacts : Isabelle Dumortier & team
  • Agency : Darwin BBDO
  • CD : Koenraad Lefever
  • Creation : Jean-Marc Wachsmann
  • Creation : Charles-Elie Chauvaux
  • Strategy : Jef Raeman & Michelle Van de Moortele
  • Account Team : Michelle Van de Moortele & Jonas Moors
  • RTV Producer : Manoe Delissen
  • Radio Production Company : Studio Helsinki
  • Photographer : Guy Kokken
  • Director : Jonas Van Gestel
  • Editor : Jonas Van Gestel
  • Make-up & Styling : Dorothy Vandemaele
  • Post-Production Films : BBDO