Nationale Loterij verspreidt beetje magie in stations
Woensdag 18 December 2024
Media Reactions: insights van Deniz Sariyildiz (Kantar Belgium)
Maandag 16 December 2024
De toekomstige shopper, inzichten door Denis Ghys (VML)
Zondag 15 December 2024
Seen from Space: Drie insights inzake videoreclame
Zondag 15 December 2024
E-commerce: 75% van de Belgen koopt online
Donderdag 12 December 2024
Voetbalrechten Pro League blijven bij DAZN tot in 2030
Donderdag 19 December 2024
Mediafin neemt marktonderzoeksbureau Profacts over
Donderdag 19 December 2024
Reclame-inkomsten Facebook ronden bijna kaap van $100 miljard
Dinsdag 17 December 2024
Vlaams televisievoorjaar: nieuwe seizoenen, nieuwe formats en nieuwe gezichten
Maandag 16 December 2024
Lessen van Maleisisch microsocialisme, door Petra De Roos (ACC)
Maandag 16 December 2024
Raad voor Reclame en CIM publiceren whitepaper
Dinsdag 10 December 2024
CommPass: alive & kicking
Zondag 1 December 2024
Uitgevers houden Belgian Publishing Experience boven de doopvont
Donderdag 28 November 2024
Amy Armstrong bij Publicis Groupe
Zondag 22 December 2024
Jurgen Vandevelde en Jasper Vanden Wyngaert leiden digital bij RCA
Dinsdag 17 December 2024
Lloyd Byloos leidt marketing van audiovisuele afdeling bij IPM
Dinsdag 17 December 2024
Andy van Hassel verlaat Duvel Moortgat
Zondag 15 December 2024
De winnaars van de tweede editie "Frame the future"
Donderdag 19 December 2024
'They Will Rock You', de podcast van MM en NGroup, feat. Geoffrey Hantson (Happiness)
Maandag 16 December 2024
Jehtro Calomme over Adnight
Zondag 15 December 2024
"They Will Rock You": AKQA Brussels (ex-FamousGrey)
Zaterdag 7 December 2024
4M stelt klimaatverstorende investeringen door pensioenfondsen aan de kaak
Dinsdag 17 December 2024
Een verantwoorde woningbouw: vernieuwen om te regenereren, door Sabrina Bulteau (Sench)
Woensdag 4 December 2024
Conventie van Bedrijven voor het Klimaat komt naar België
Woensdag 4 December 2024
We, The Hopeful: hoe de wetenschap achter duurzame transitie vertalen naar begrijpelijke en positieve verhalen
Woensdag 4 December 2024
Serviceplan en MM peilen naar superkrachten van CMO's: José Fernandez (D'Ieteren), vol. 6
Maandag 9 December 2024
Serviceplan en MM peilen naar superkrachten van CMO's: Francesca Arcangeli (Campari), vol.5
Maandag 2 December 2024
Serviceplan en MM peilen naar superkrachten van CMO's: Andy van Hassel, vol.4
Maandag 25 November 2024
Serviceplan en MM peilen naar superkrachten van CMO's: Valérie Delaby, vol.3
Dinsdag 19 November 2024
AI, een nieuwe reeks evoluties
Donderdag 19 December 2024
Google duikt (opnieuw) in augmented reality
Donderdag 19 December 2024
Brandtech Group meldt partnerschap met Adobe
Donderdag 19 December 2024
Dots & Dopamine of hoe data en tech bijdragen aan een enkele positieve user experience
Donderdag 19 December 2024
18/09/22
Zopas publiceerde WARC zijn Future of Strategy 2022 rapport, een jaarlijkse duik in de prioriteiten en thema’s die strategen aan bureau- en adverteerderszijde bezighouden. De bevindingen in het verslag zijn gebaseerd op een wereldwijd onderzoek met meer dan 700 strategen uit alle windstreken en een dozijn diepte-interviews.
Bedoeling: uitzoeken hoe het strategenvak evolueert, welke topics de grootste impact op de huidige functie hebben en hoe strategen mee een antwoord kunnen bieden op de merkproblematieken van vandaag. Want strategische expertise is essentiëler dan ooit. Helaas is er net als in andere sectoren een groot tekort aan talent binnen de industrie. Dat komt onder andere doordat de vraag naar strategen met een brede expertise groot is en bureaus bovendien moeten opboksen tegen de concurrentie van techbedrijven en consultants. Zo denkt volgens het onderzoek slechts 30% van de respondenten dat hun volgende strategische rol in een bureau zal zijn.
Nochtans biedt hun rol almaar meer mogelijkheden om hun inzichten en bekwaamheden meer upstream in te zetten voor de challenges waarmee CMO’s vandaag kampen en aldus daadwerkelijk een verschil te maken in de effectiviteit van businesses en campagnes. Strategen zijn zich trouwens almaar beter bewust van die vroege rol: bijna de helft selecteerde dit punt als een belangrijk onderdeel van hun functie (een stijging met 10% tegenover vorig jaar).
Vanuit die positie als transformatieleiders zijn ze bovendien uitstekend geplaatst om mondiale uitdagingen zoals duurzaamheid, de behoefte aan meer diversiteit, privacy en gegevensethiek aan te pakken, allemaal issues die een invloed hebben op de dagelijkse rol van de strateeg.
Tegelijk gaan ze er – terecht – van uit dat de stijgende kosten voor het levensonderhoud hen het komende jaar prioritair zullen bezighouden: 86% van de respondenten verwacht dat die problematiek het komende jaar een aanzienlijke of transformerende impact zal hebben en 69% gelooft dat het onderwerp centraal zal staan in marketingcommunicatie. Los daarvan verwacht 82% van de strategen dat duurzaamheid (82%) en DEI-aspecten (70%) zichtbaarder zullen zijn in client marketing.
Heel wat parameters om rekening mee te houden dus voor de strategen van vandaag en morgen die merken moeten helpen de juiste keuzes te maken. Gelukkig is het ACC zich sinds jaar en dag bewust van de spilfunctie die deze jongens en meisjes spelen in onze sector en houdt zijn ervaren Expert Center APG/Strategic Planning de vinger feilloos aan de pols. Zo organiseert de vereniging op 29 september zijn traditionele Creative Strategy Night, onder andere gewijd aan vier winnende cases op de Creative Strategy Awards die om de twee jaar uitgereikt worden door het prestigieuze APG UK, waar effectiviteit en creativiteit samen met verbeelding en originaliteit de doorslag geven. Een goeie gelegenheid om na te denken de visie van de Chinese generaal Sun Tzu, strateeg avant-la-lettre. “Strategie zonder tactiek is de langzaamste route naar de overwinning. Tactiek zonder strategie is het geluid van de nederlaag.” En verliezen wil toch niemand?
Eind september is een goed moment voor een stand van zaken bij Transfer, weten we ondertussen. Het najaarsoffensief van de grote audiovisuele groepen is dan achter de rug en de thematische videoregie sluit rond die tijd haar boekjaar af. Dat is dit jaar niet anders. CEO Michel Dupont geeft energiek en trots uitleg bij de resultaten en duidt gul en graag zoals we dat van hem gewend zijn enkele actuele fenomenen in tv-land.
En, was het een goed jaar voor Transfer?
Beslist. In 2021 groeiden we met 46% en dit jaar doen we daar nog eens 24% bij. We gaan 2022 afsluiten met de hoogste omzet ooit, dus zelfs meer dan het beste jaar met TF1. We hebben altijd geclaimd dat we naar meer dan 10% marktaandeel wilden, daar zitten we nu ruimschoots boven en onze volgende doelstelling is 15%.
Onze groei is vooral te danken aan onze stilaan mature positie in het zuiden en de toevoeging van het portfolio van UGC. Het laatste stukje business is onze digitale koepel met YouTube waar we alle Disney-content op YouTube kunnen aanbieden in een safe environment, in België en in Nederland. Maar onze core business blijft tv, waar we ondanks alle fusies en overnames op de markt verder een waardevol alternatief willen aanbieden, zowel op het vlak van content als inzake procurement.
Wat bedoel je daarmee?
Inhoudelijk bieden we een gevarieerd portfolio bestaande uit 33 verschillende zenders die stuk voor stuk extra bereik kunnen bieden in een mediaplan dat aldus gevoelig geoptimaliseerd kan worden. Anderzijds kunnen we zeer interessante tarieven garanderen en zijn we niet uitverkocht. Zelfs in drukke maanden hebben we voldoende ruimte om te finetunen daar waar nodig.
Van inventarisproblemen is er bij Transfer dus geen sprake? Je grote collega’s gaan nochtans almaar harder op zoek naar alternatieven voor lineaire tv, onder andere omdat de jongeren niet meer live zouden kijken.
TV blijft een goedkoop en efficiënt medium, op heel wat doelgroepen blijft het bereik stabiel. Maar er zijn inderdaad doelgroepen die moeilijker liggen. Jongeren consumeren bijvoorbeeld meer video, daarom hebben we dan ook YouTube en cinema aan ons portfolio toegevoegd. Die evolutie is nog lang niet gedaan: er komen nog heel wat nieuwigheden inzake total videoconsumptie op ons af. En al die OTT-platformen kondigen aan dat ze met reclamemodellen zullen komen.
Disney+ ook?
Zoals ik zei, denken alle spelers na over ad-funded models. Ik kan daar verder nog niks concreets over zeggen, alleen dat we er bij Transfer voor zorgen dat we er klaar voor zullen zijn. Voor onze eigen aandeelhouders, maar ook voor alle andere grote spelers. Daarom dat we twee jaar geleden, bij jullie als eerste, aankondigden dat we van tv-regie evolueerden naar een videoregie. Daardoor kunnen klanten vandaag bij ons één spot leveren voor UGC en wij zorgen ervoor dat die bovendien zowel op tv als op YouTube kan worden uitgezonden. We maken het heel makkelijk: we creëren convenience creëren inzake commercie en techniciteit, zodat alles in een enkele flow uitgezonden kan worden op een makkelijke manier. Diezelfde service moeten we in de toekomst met onze salesteams kunnen aanbieden voor avod.
Geloof je in avod?
Zeker. Er is nooit zoveel videoaanbod geweest. Tegelijk ontstaat een bewustwording van de kosten die daarmee gepaard gaan. Er is veel meer transparantie op dat vlak, met afgebakende prijzen, en er zal bij de consumenten een saturatiemoment komen. Om te groeien zullen spelers naast de premium reclamevrije formules elk met hun eigen ad-funded model komen. Daar gaan volume en bereik geboden worden en het is belangrijk om als local player de relatie met de mediabureaus en de adverteerders te behouden om die te vermarkten. Maar gewoon prerolls willen doen zal niet volstaan, je zal creativiteit nodig hebben en de nadruk moeten leggen op lokale content.
Anderzijds zie je dat het patroon dat Netflix en co aanbieden steeds meer evolueert naar lineaire uitzendvormen, met wekelijkse releases van afleveringen van topseries bijvoorbeeld. Dat is een business die we kennen.
Een ander heet hangijzer voor televisie is de aangekondigde XMC-studie die een totaalbeeld van de mediaconsumptie wil geven.
Dat is inderdaad is dat we van nabij opvolgen, ja. We hebben altijd een aanzienlijk deel van de kosten voor de CIM-metingen voor onze rekening genomen en dat willen we blijven doen, maar ons aandeel kan niet omhoog. Van de nieuwe meting willen we dat ze noord-zuid is, crossmediaal en met aandacht voor de bioscoop die voor ons een belangrijke pijler is. Daar snakt iedereen naar cijfers. We verwachten een heel goed bioscoopjaar in 2023 met heel veel grote releases. Het zou dan ook een goed moment zijn om met een studie en meer cijfers naar buiten te komen.
Wat is jullie grootste challenge voor de komende maanden?
We hebben heel veel ROI-campagnes, waarbij we GRP in packages verkopen. Maar we willen tegelijk ook een claim maken in awareness. Anderzijds werken we met een stabiel team dat zijn expertise geleidelijk uitbreidde. Onze grootste kweekvijver zijn onze planners en die evolueren intern. Zo hebben we nu ook een marketing en researchafdeling. Met hen willen we graag profielen toevoegen aan de bioscoopbezoekers. Dat is vandaag een blackbox en vrij intuïtief. Tot slot willen we de vinger aan de pols te houden op de kidsmarkt, omdat daar een voortdurende nieuwe instroom is. Misschien moeten we een Kids&Family toevoegen aan ons bioscoopaanbod en een expertiseaanbod inzake kids en conversie op punt stellen.
Sinds bijna twee eeuwen verkent Meurisse als een ontdekkingsreiziger nieuwe smaken, texturen en ervaringen; iedere keer weer overtreft de chocolademaker de verwachtingen. Dat blijkt ook uit de nieuwe imagocampagne die unknown.collective met veel poëzie creëerde.
“Vanaf de eerste hap is elk stuk Meurisse-chocolade een uitnodiging om te reizen”, steekt managing director Henry Van Vyve van wal. “We beginnen met de beste cacao en streven dan naar een bijzondere ervaring: zeezout en karamel, sinaasappel en kardemom, hazelnoot en fleur de sel. Onze creaties zijn ontworpen om de smaakpapillen te prikkelen en de verbeelding te inspireren.”
Die instelling om op ontdekkingstocht te gaan geldt ook voor de consument. “Elke reep is een paspoort voor een avontuur, een kans om iets nieuws te ontdekken en daarvan te genieten.
Vandaar de nieuwe baseline “Exploring Taste since 1845”, bedacht door unknown.collective, die niet alleen klinkt als een belofte, maar ook en vooral als een verbintenis.
“Het gaat om de verbintenis om de wondere wereld van chocolade te blijven verkennen, creëren en delen”, zegt Louis Vielle, het meesterbrein van het collectief die de campagne regisseerde. “De reis is net zo heerlijk als de bestemming. Daarom kwamen we op het idee om een metaforische richting in te slaan: hoe geef je in een paar seconden een hap Meurisse-chocolade met zeezout en karamel weer? Het idee om kijkers visueel onder te dompelen in de Meurisse-ervaring leek interessant, vooral omdat we op deze manier de grenzen van craft en esthetisme konden verleggen, een essentieel element voor Henry en Meurisse, maar ook voor unknown.collective.”
De 40”, die voornamelijk digitaal te zien is vanwege het beperkte budget waarover het kleine Belgische merk beslist, maar ook ondersteund wordt via OOH, hoeft niet onder te doen voor de producties van de grote adverteerders in de sector. Integendeel zelfs. “In deze spot waarvoor we creatief carte blanche kregen, wilden we de kijkers meenemen op een poëtische trip met een vleugje nostalgie en de neo-vintage sfeer waar ik een zwak voor heb”, vervolgt de regisseur. “Voor dit eerste deel van de saga dompelt de spot de kijker magisch maar letterlijk mee naar zee. En het werkt, ook al is de zee in kwestie eigenlijk een zwembad van 1,2 meter diep.”
“Dit project heeft veel tijd en energie gevraagd van unknown.collective en mijzelf”, besluit Louis Vielle. “We besloten er een spot en een portfoliocampagne van te maken door er onze reizen, onze passie voor het vak en onze ideeën in te stoppen. Het creatieve concept, de algemene art direction, de 3D en special effects, de productie en niet te vergeten de muzikale compositie zijn allemaal het werk van het collectief. Het is een compleet voorproefje van onze expertise.”
An Rietjens & Tony Naudts-Ducène (Creative Leaders Serviceplan) : ‘40 stuks naast elkaar. Dat is niet niks. Creatief België heeft duidelijk niet stilgezeten deze zomer.
De ééntjes en tweetjes die we uitdeelden, zijn meestal verdienstelijk werk maar scoren vaak slechts op één aspect: een fris idee, een knappe executie, slimme copy, of een interessant vertrekpunt – soms zonder de finish te halen.
De video voor Brussels Airlines van TBWA kruist op dat vlak vele vakjes aan, met een hoogstaande uitvoering als eye-catcher. Vakwerk.
We hebben ook veel sympathie voor de vele goede doelen die onder de aandacht werden gebracht. Daar valt Mutant/vzw Best op: een verrassende insight, een sterk concept en een zuivere uitvoering op maat van het medium. Een magische combinatie die niet altijd makkelijk te maken is. We weten hoe moeilijk dat is: alle radertjes juist afstellen en doen draaien “isn’t it nice when things just work?”*.
Dus ons gevoel is vooral: veel liefde voor het vak, én voor onze collega-reclamemakers. We wensen iedereen een hoopvolle rentrée!’
*Cog, Honda.
“De Aarde is onze enige aandeelhouder”. Aldus de titel van de open brief die Yvon Chouinard schreef om aan te kondigen dat hij en zijn familie hun aandelen schenken aan twee nieuwe entiteiten: de Patagonia Purpose Trust, die nu alle aandelen van het bedrijf met stemrecht in handen heeft, alsook 2% van het totaal, en het Holdfast Collective, dat alle niet-stemgerechtigde aandelen en 98% van de totale aandelen bezit. Laatstgenoemde zal elke van Patagonia ontvangen dollar gebruiken om de natuur en de biodiversiteit te beschermen, communities te ondersteunen en de milieucrisis aan te pakken. Eerstgenoemde zal toezicht houden op de purpose en de waarden van Patagonia en ervoor zorgen dat er nooit wordt afgeweken van de intentie van de oprichter. De Patagonia Purpose Trust zal er ook alles aan doen om als bedrijf met winstoogmerk te tonen dat kapitalisme ook goed kan zijn voor de planeet.
“Als we een planeet willen waar leven gedijt - en ons doel zich niet langer beperkt tot het runnen van een bedrijf - zal ieder van ons zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Wij hebben de onze genomen”, aldus de 83-jarige oprichter van Patagonia. “De hulpbronnen van onze planeet zijn niet oneindig en het is duidelijk dat wij meer hulpbronnen verbruiken dan de aarde kan produceren. Maar wij geloven in haar veerkracht en zijn ervan overtuigd dat we haar kunnen redden als we met z'n allen daartoe besluiten.”
Nostalgie, de Nederlandstalige zender in handen van Mediahuis en de Franse NRJ-groep, verwelkomt Jo Nachtergaele als station manager. In die hoedanigheid zal hij instaan voor het programmarooster van de zender. Jo Nachtergaele is een “oude bekende” in medialand. Hij was jarenlang directeur marketing bij VMMa/Medialaan, waar hij mee aan de wieg stond van onder andere JIMtv, JIM Mobile en VTMKzoom.
Tom Klerkx, Managing Director Radio & Audio bij Mediahuis en SBS: “De afgelopen jaren hebben we met Nostalgie een straf parcours afgelegd. Van een degelijke maar ietwat grijze muziekzender evolueren we naar een eigentijdse love brand waar alle generaties zich kunnen thuisvoelen. Met een mooie mix van tijdloze classics, feelgood storytelling en creativiteit. Zeker die laatste twee hebben we voor een groot deel te danken aan Jo Nachtergaele, die ons sinds 2019 als freelancer adviseerde op vlak van branding, marcoms en creative partnerships. Ik ben heel blij dat Jo nu full time aan boord komt om het succesverhaal van Nostalgie verder uit te bouwen”.
Nadat het in juni zijn expertise inzake Video-DCO voor het eerst in de praktijk bracht voor Quick-Step, trekt het Leuvense bureau het principe van de Dynamic Creative Optimization for Video nog verder door voor Samsung.
Resultaat: hyperrelevante pre-roll videoadvertenties die in real-time op geautomatiseerde wijze samengesteld worden op basis van verschillende signalen en data. De campagne werd door mediabureau Space ingekocht via DV360.
Nog even preciseren dat AdSomeNoise deze knowhow voor zijn eigen klanten gebruikt, maar ook aan andere bureaus aanbidt als die dat wensen.
Naast de boete van 4,1 miljard euro waartoe het Europese Gerecht Google in beroep veroordeelde wegens misbruik van zijn machtspositie met het mobiele besturingssysteem Android, kreeg Google gisteren ook een massaclaim vanwege Nederlandse en Britse uitgevers op zijn bord. Bij monde van het Belgische advocatenkantoor Geradin Partners wordt 25 miljard euro geëist van de techgigant, naar aanleiding van diens praktijken rond digitale advertenties. Het bedrag is naar verluidt berekend op basis van het enorme marktaandeel dat Google al sinds 2014 vertegenwoordigt.
“Het is tijd dat Google zijn verantwoordelijkheid neemt en de schade die het aan de reclame-industrie heeft berokkend terugbetaalt. Daarom kondigen we vandaag deze acties aan om compensaties te verkrijgen voor Europese en Britse publishers”, aldus Damien Geradin, founding partner van het advocatenkantoor in een persbericht.
De procedure betreft de volledige Europese Ruimte en alle publishers met bannering op hun sites – dus niet enkel nieuwsuitgevers – kunnen zich aansluiten bij de claim. De case volgt op een eerdere veroordeling van de Amerikaanse gigant in Frankrijk, waar hij veroordeeld werd tot een boete van 220 miljoen euro vanwege misbruik van zijn dominante positie op de online advertentiemarkt.
Google wees er ondertussen op dat het constructief samenwerkt met uitgevers in Europa en veroordeelde de claim als speculatief en opportunistisch, in een verklaring aan Reuters.
Ter herinnering, in februari diende de European Publishers Council ook al een klacht in bij de Europese Commissie tegen Google wegens “concurrentiebeperkende praktijken op het gebied van ad-tech”. Deze situatie kan niet blijven duren. Er staat te veel op het spel, vooral voor het voortbestaan en de toekomstige financiële leefbaarheid van een vrije en pluralistische pers. Wij roepen de Europese Commissie op om nu concrete stappen te ondernemen en Google's wurggreep op ons allen te neutraliseren.” zei Christian Van Thillo, executive chairman van DPG Media die tevens voorzitter is van de EPC toen.
Woensdag 18 December 2024
Woensdag 18 December 2024
Donderdag 19 December 2024
Dinsdag 17 December 2024
Dinsdag 17 December 2024
Dinsdag 17 December 2024
Donderdag 19 December 2024
Zoeken
Op zoek naar iets ?
Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.
NEEM CONTACT MET ONS OP
MEDIA MARKETING
MARCOM WORLD SRL
Av Herrmann Debroux 54
1160 Bruxelles - Belgique
Tel : 02 372 21 30
E-mail : info@mm.be
CEO
Serge De Schryver
General Manager
Fred Bouchar
Chief Editor
Damien Lemaire
Chief Editor
Griet Byl
Sales & Client Director
Margaux De Schryver
Journalist
Bart Cattaert
Edit your dashboard
Voeg een "Watcher" toe
Voeg een "Watcher" toe
U kunt een watcher eenvoudig toevoegen door een of meer trefwoorden in te vullen.
Elke dag van de week wordt er een e-mail naar u verzonden met het laatste nieuwsberichten dat beantwoorden aan uw Watchers.
Artikel voorbehouden aan onze leden
Nog geen lid van MM ?
Krijg gedurende een maand gratis toegang tot al onze digitale content.
BedrijfsabonnementDaily | Freemium access |
5 x week | MM e - News |
1 x week | MM Brunch |
1 x week | MM Tech |
10 x year | MM Best of Research |
10 x year | MM Blue |
4 x year | MM Magazine (digital) |
Cookies
Door het raadplegen van deze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies die jouw ervaring, de werking en het aantal bezoekers van onze website meet. Meer info