Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Untitled Workers Club kan niet zonder Toerisme Vlaanderen

Zondag 28 Augustus 2022

Untitled Workers Club kan niet zonder Toerisme Vlaanderen

Untitled Workers Club heeft weer toegeslagen voor Toerisme Vlaanderen. Dat deed het bureau deze keer voor de heropening van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen, KMSKA voor de intimi, na tien jaar renovatie, met behulp van een SoMe-campagne naar Belgische en buitenlandse kunstliefhebbers. Zij krijgen de blijde boodschap dat de Vlaamse Meesters eindelijk terug zijn waar ze thuishoren, nadat ze massa’s bezoekers naar buitenlandse musea lokten. Dat is duidelijk niet zonder gevolgen voor de lokale conservators.

Na tien jaar renovatie is op 24 september eindelijk het langverwachte moment aangebroken voor elke zichzelf respecterende kunstliefhebber. Dan heropent het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen zijn deuren voor bezoekers. Maar, en dat is nog veel belangrijker, dan toont het opnieuw alle werken van de Vlaamse Meesters onder één dak, te beginnen met Rubens, Bruegel en Van Eyck, na ze te hebben uitgeleend aan musea over de hele wereld.
 
“Tijdens de renovatie van het KMSKA waren de topstukken van het museum over de hele wereld te zien in beroemde musea zoals het Rijksmuseum in Amsterdam, het Getty in Los Angeles, het Louvre in Parijs, het Kunsthistorisches Museum in Wenen en de Gemäldegalerie in Berlijn”, aldus Christophe Ghewy, medeoprichter en CD van de Untitled Workers Club. “De bruiklenen aan al deze gerenommeerde musea bewijzen dat een bezoek aan het KMSKA, waar al deze werken nu terug te vinden zijn, zeker de moeite waard is.”
 
Om deze boodschap aan de kunstliefhebbers door te geven, bedachten de CD en zijn team een manier die de emotie van de hereniging én van het voorafgaande afscheid evenaart: “Wij wilden de vreugde hier combineren met het verdriet van de internationale conservators en zaalhoofden die, na al die jaren, afscheid moeten nemen van deze meesterwerken. Hoe voelen zij zich als zij in hun prestigieuze internationale musea afscheid moeten nemen van de werken die zij zovele jaren hebben gekoesterd?
 
Het antwoord wordt vertaald in een song: ‘Without You’, een nummer van de groep Badfinger dat gereleast werd in 1970 en wereldwijd bekend geraakte dankzij de versie die Mariah Carey er in 1994 van maakte. Het nummer werd opnieuw opgenomen door de jonge componist Arthur Brouns en ingezongen door een koor met de conservators en museumverantwoordelijken in een ‘verscheurende’ video.
 
“Het is prachtig om te zien dat al die musea zichzelf niet als concurrenten beschouwen en meewerken aan de campagne voor de heropening van het KMSKA”, besluit Christophe Ghewy nit zonder een zweem van emotie.
 
De video bestaat in twee formaten, een lange versie van 2' en een korte van 75". Het geheel is te zien (en te horen) op YouTube, Facebook en Instagram, in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Spanje, Italië, Oostenrijk en Frankrijk; de producties zullen ongetwijfeld elders ook hun weg vinden, net zoals de roem van de meesters aan wie ze hulde brengen.-
Assets :
Credits :
  • Client : Toerisme Vlaanderen
  • Contacts : Pauline Steverlynck & Katrien Timmermans
  • Agency : Untitled Workers Club
  • CD : Christophe Ghewy
  • Strategic Director : Gwenn Nevelsteen
  • Project Management : Romy Vierhouten
  • Film Production Company : Untitled Workers Club
  • Director : Robin Stevens
  • Camera : Robin Stevens
  • Sound on set : Maarten Gykeire & Damien Timmerman
  • Producer : Romy Vierhouten
  • Sound Production : Arthur Brouns
  • Media : Mindshare
  • Choir : ChoriX
  • KMSKA : Nathalie Pauwels
  • Supernumerary : Staff members KMSKA, Gordana, Peter, Anne & Joella (Employees participating museums)
  • Participating museums : Kunsthistorisches Museum Wenen, Gemäldegalerie Berlijn, J. Paul Getty Museum & Rijksmuseum Amsterdam