Federate creëerde voor Lapresse.be, de beroepsvereniging die de Frans- en Duitstalige persuitgevers vertegenwoordigt, een multimediacampagne die herinnert aan de fundamentele rol van de dagbladpers in de vele uitdagingen waarmee onze samenleving en onze democratie kampen. Ook deze uiting is essentiëler dan ooit.
“Desinformatie en de impact ervan op de polariserende samenleving zijn bronnen van angst voor democratische regeringen. Die proberen zich op verschillende manieren te wapenen, vooral als er verkiezingen aankomen”, aldus Lapresse.be. “Beide fenomenen staan ook bovenaan de lijst van risico's voor de komende maanden en jaren volgens bedrijfsleiders, zoals blijkt uit het Global Risk Report 2024 van het World Economic Forum. De dagbladpers staat centraal in de strijd tegen deze fenomenen.”
En dat is te danken aan zo'n 500 journalisten in dienst, evenals vele de freelancers, die met hun journalistieke methoden en de ethische regels die hun werk beheersen, de lezers informatie van hoge kwaliteit garanderen. Bij wijze van tegengewicht voor geruchten, propaganda en fake news controleren journalisten de feiten, checken ze bronnen en stellen ze manipulatie aan de kaak, terwijl ze lezers tegelijkertijd een totaalbeeld bieden. Ze analyseren gegevens, stellen spelers in vraag en zorgen voor nuance tussen de extremen van het steeds meer gepolariseerde discours.
“Ter bestrijding van deze wantoestanden die de fundamenten van de democratie en het vertrouwen van het publiek ondermijnen, is de dagbladpers nu essentiëler dan ooit", benadrukken de uitgevers. De campagne is bedoeld om ons hieraan te herinneren. Het gevoel van dringende urgentie dat zij waarnemen, wordt belichaamd door het centrale concept, dat de uitdagingen van de actualiteit koppelt aan het antwoord dat wordt gegeven door de dagbladpers, in al zijn verschillende media.
“Alle media die voor deze campagne werden gecontacteerd, toonden veel interesse voor de boodschap en steunen het initiatief”, aldus een opgetogen Lapresse.be. Naast de media van de aangesloten uitgevers doen ook RTBF, RTL Belgium, N-Group en de Brightfish-bioscopen mee. En niet te vergeten Clear Channel, dat de campagne zal verspreiden via zijn digitale affichagenetwerk, en de MIVB op zijn media.
De lancering is gepland op 8 april en zal minstens twee weken duren.
Assets :
Credits :
Client : LAPRESSE.be
Contact : Catherine Anciaux
Agency : Federate
Creative Lead : Denis Dubrulle, Thomas Danthine
Art Director : Denis Dubrulle
Copywriter : Thomas Danthine, Thomas Evenepoel
Design : Céline Godaert
Project Mangement : Brigitte De Paepe
Pictures : @Belga/AFP, @Belga/AP