Na 25 jaar afwezigheid maakt een van de meest emblematische programma’s op de Vlaamse openbare omroep zijn comeback: sinds 3 februari is ‘De Droomfabriek’ weer te zien op de buis. Een belangrijke gebeurtenis die een navenante lanceringscampagne verdiende. Die werd met meesterlijke hand in goede banen geleid door VRT Creative.
Zoals de naam al aangeeft brengt ‘De Droomfabriek’ de grote en kleine dromen van de Vlamingen in vervulling. Dat gebeurt met de kostbare hulp van de kijkers die de productie en het presenterende duo bestaande uit Gloria Monserez en Bart Peeters (die er 25 jaar geleden ook al bij was).
“We moesten het programma niet alleen aankondigen, maar ook uitleggen. Jongeren kennen de Droomfabriek gewoonweg niet”, vertelt Rebecca Van de Voorde, marketing producer van VRT1, de zender waar het programma te bekijken is. “En door al dromen waar te maken, moeten we niks meer uitleggen. We tonen het gewoon.”
“Het begon al met een eerste teasercampagne waarin bekend en onbekend Vlaanderen aangaf klaar te staan om dromen te helpen realiseren”, vervolgt creatief Olaf Meuleman. “In die spot werd al een eerste droom gerealiseerd: de voice over was Geertrui, die ervan droomde om ooit ‘de stem’ te worden ‘van iets’.”
Vervolgens putten de creatief en het volledige team van VRT Creative hun inspiratie uit de 10.000 dromen die ingestuurd werden voor de comeback van de beroemde format. Ze selecteerden diegene die het meest geschikt bleken voor de ter beschikking gestelde mediaruimte.
“Het zijn allemaal echte dromen die werden ingestuurd voor de Droomfabriek”, vertelt Olaf Meuleman. “Elke droom die we waarmaakten, deed meteen ook dienst als reclame voor het programma, in de vorm van tv-spots, verschillende social video’s, print, radio, outdoor…”
Geen droom was te hoog gegrepen, zelfs niet die van de 17-jarige Lotte, die een wereldster wilde worden. Dat is haar nu gelukt, dankzij een enorme digitale affiche op Times Square in New York, waar haar glimlach levensgroot te bewonderen was.
Nog even preciseren dat er geen sprake is van de momenteel zo populaire “FOOH”, maar dat het wel degelijk gaat op een echte affiche, met live commentaar van VRT-correspondent Bjorn Soenens. “Dat werd gebruikt als tv-reclame en voor de SoMe-video”, bevestigt Olaf Meuleman.
Het resultaat: de eerste aflevering van "’ Droomfabriek’ 2024 trok in totaal 1.148.127 kijkers, van wie er 2.000 in actie kwamen om te helpen de dromen van de dag waar te maken. Dit was het hoogste aantal kijkers in Vlaanderen op 3 februari ... Een droom van een resultaat!
Assets :
Credits :
Agency: VRT Creative
Account Team: Taraneh Ataï Kachoui, Emilie Kino
CD: Ludo Luyckx, Lieven Van Overbeke
Lead Creative: Olaf Meuleman
Art Directors: Johan Van Oeckel, Thomas Thysens
Graphic design: Fabio Verhelst
Producer: Marlies Neudt, Sofie Bergers
Agency Producer: Marlies Neudt
Director: Bas Van Hoof, Olaf Meuleman
Camera & Grading: Bas Van Hoof
Editing: Bas Van Hoof
Sound on set: Joris Lava
Sound Engineer Radio: Evelien Dockx
Motion Design: Whojo, Koen Candries
Photographer: Damon De Backer
Photographer Assistant: Carsten Vandevelde