Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Happiness legendarisch voor Quick

Zondag 14 Januari 2024

Happiness legendarisch voor Quick

Quick is meer dan 50 jaar geleden ontstaan in België. Gedurende die vijf decennia groeide de fastfoodketen uit tot een echt love brand voor alle Belgen en net zoals voor heel wat andere iconische merken doen diverse al dan niet waarheidsgetrouwe legendes over het merk de ronde waarvan zelfs de grootste fans niet weten of ze waar zijn. In tegenstelling tot Happiness…

Ja, de eerste Quick in België opende zijn deuren in Schoten, op de parking van een voormalige GB. Neen, de beroemde Giant-saus is mettertijd niet van recept veranderd. En neen, toen de oorspronkelijke oprichters uit de States terugkeerden, werden ze niet door de FBI aangehouden op verdenking van industriële spionage. Enfin, tenzij …
 
Het zijn maar enkele van de stadslegendes die al meer dan een halve eeuw de ronde doen over Quick. Om die al dan niet te ontkrachten creëerde Happiness ‘De legende van Quick’, een video content platform dat het ware en minder ware verhaal van het merk vertelt op een interactieve en betrokken manier: na elk feit moet de kijker raden of het verhaal waar of niet waar is via een simpel gamification mechanisme dat de waarheid onthult.
 
“Het doel is om Quick te herlanceren als een Belgisch merk dat hier ontstaan is en de Belgen altijd heeft aangesproken”, aldus Maxime Damo, associate CD van Happiness. “Daarvoor hadden we iets nieuws en sterks nodig om de sociale netwerken van Quick het hele jaar door aan te sturen, met een duidelijke richtlijn die het merk zou voeden en tegelijk de fans zou entertainen. Dankzij ‘De legende van Quick’ als creatieve oplossing kunnen we het epische verhaal van het merk vertellen aan de hand van zeer concrete en verrassende feiten die we afwisselen met broodjes aap die het geheel nog vermakelijker maken.”
 
De productie van de openingsvideo was in handen van de motion designers van het bureau, die gebruik maakten van verschillende AI-technologieën en niet te vergeten hun eigen menselijke intelligentie, om het verhaal tot leven te brengen.
 
“We hebben gekozen voor een format met afleveringen, omdat we gemerkt hebben dat onze community tuk is op content. Het gebruik van AI was vooral een pragmatische keuze. We wilden onszelf de mogelijkheid geven om epische scènes te creëren zonder dat onze verbeelding werd beperkt door de realiteit van de productie. AI leek ons een goede manier om al onze ideeën te realiseren met middelen waarmee we ze direct binnen het bureau konden vormgeven. In alle transparantie zagen we het ook als een persoonlijke uitdaging: onze motion designteams trainen om met deze nieuwe tools te werken, nieuwe creatieve processen opzetten met de concept- en contentteams, evenals nieuwe validatiemethoden tussen bureau en klant.”
 
Naast het dedicated platform wordt de eerste aflevering van ‘De legende van Quick’ verspreid via sociale netwerken (Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok) en via de MyQuick-app en website. In de loop van het jaar zullen vier extra afleveringen andere aspecten van de Quick-legende verkennen, zoals het geheim achter de iconische Giant.
 
“’De legende van Quick’ is geoptimaliseerd om de netwerken van Quick het hele jaar door te verrijken, met wekelijks gedeelde recuts, om een continue aanwezigheid te garanderen”, besluit Maxime Damo. “We schrijven momenteel aan de tweede aflevering, die in de komende weken zal verschijnen. We kunnen nu al zeggen dat we onze protagonisten in een aantal epische nieuwe avonturen zullen zien: sommige zijn waargebeurd, andere iets minder. Zoals we ook kunnen zien, evolueren AI-tools heel snel en voor de tweede aflevering zullen we zeker gebruikmaken van de allernieuwste updates.”
 
Assets :
Credits :
Brand : Quick ​
Contacts : Dirk Lammens, Jilze Gerritsen, Sarah Pockelé-Dilles, Sophie Verschueren, Maxime De Vos.
Agency : Happiness
Chief Executive Officer : Karen Corrigan ​ 
CCO : Geoffrey Hantson
CD : Katrien Bottez
Associate CD : Maxime Damo
Strategic Director : Frans Cuypers 
Connectivity & Content Director : Wesley Roeland 
Connectivity Planner : Khuslen Tsogbadral ​ ​ 
Concept : Jarne Eetesonne, Manuel De Vos, Thomas Cappelle, Mathias Lemielle 
Content Creative Director: Debby De Ridder, Jorrit Michiels, Jil Dockx 
Content Providers : Brent Roofthooft, Birger Morris 
Business Director : Barbara Devaux, Stef Cuypers 
Account Management : Yente Janssen, Thomas Taeymans 
Copywriter Nl : Sam Vervenne, Debby De Ridder, Geoffrey Hantson, Dee Verwaetermeulen
Copywriter Fr : Stéphane Opdenbosch, Maxime Damo 
Head of Motion : Remke Faber ​ 
Motion designer : Simon Schuurman, Arthur Nunes 
Head of Design : Dries Lauwers ​ 
Designer : Lore Snauwaert 
Lead Developer : Thomas Colliers 
Platform Development : Bliss 
App Developer : LevelApp