Fr

AWARDS

CB Awards 2023: mortierbrigade, Humo, McDo en ... Stromae

Vrijdag 2 Juni 2023

CB Awards 2023: mortierbrigade, Humo, McDo en ... Stromae

Op 2 juni werden in het Grand Casino van Knokke de winnaars van de Creative Belgium Awards 2023 aangekondigd. Ze werden gekozen door vier afzonderlijke jury’s en bekendgemaakt door aftredend voorzitter (en toekomstig erevoorzitter) Jens Mortier, in het gezelschap van general manager van CB, Isabel Van den Broeck. Dat gebeurde in aanwezigheid van meer dan 1.200 creatieven, adverteerders en andere professionals uit de sector.
 
Met een Grand Prix, een Gold, zes Silver, 10 Bronze en 11 shortlists, goed voor een totaal van 88 punten, volgt mortierbrigade zichzelf op als Agency of the Year, vóór Happiness dat tweede wordt met een punt verschil.
 
Op drie vinden we Mutant (51), gevolgd door TBWA (47) , FamousGrey (40), Publicis Groupe Belgium (34), Lucy (33), LDV United (32), Hamlet (27) en Air (21) dat de top 10 afsluit.
Die ochtend in de krantenwinkel … Making sense through nonsense
Nog een reden voor tevredenheid voor mortierbrigade en zijn medeoprichter – die aan zijn laatste gala als voorzitter van Creative Belgium toe was nu hij de fakkel na 17 jaar doorgeeft aan Arnaud Pitz – was  de Grand Prix voor Humo en diens communicatie, in handen van de teams van Jens Mortier sinds de oprichting van het bureau.
 
De Grand Prix erkent de lange termijnaanpak van het blad de afgelopen 30 jaar en, uiteraard ook Guy Mortier, de vader van Jens die zowel hoofdredacteur van het weekblad was als de stem van de spotjes. De GP is dan ook (maar niet alleen) een passend eerbetoon aan de BV die onlangs zijn 80ste verjaardag vierde.
We vermelden overigens graag het succes van deze nieuwe Long Term Creative Brand Platform categorie die een beetje naar de Effie Awards gelonkt heeft: naast het magazine van DPG Media wonnen Quick en Happiness goud, terwijl Mutant zilver en brons pakte met respectievelijk Le Vif/Knack van Roularta en Club Brugge.
 
 mortierbrigade, Happiness en Mutant … precies de top 3 van het jaar
Stromae, van hel naar paradijs
Onze nationale held Stromae was ongetwijfeld de onverwachte gast op de CB Awards: via zijn label Mosaert won hij ook een Grand Prix (Special Events, Stunts & Live Advertising - Single) voor zijn mediastunt op TF1.
 
Je herinnert je vast wel dit "televisiemoment": op 9 januari 2022, midden in het 20u journaal, beantwoordde Stromae een vraag van Anne-Claire Coudray door "L'enfer" te zingen, de tweede single van zijn album "Multitude", dat twee maanden later uitkwam... Een emotioneel optreden, zogenaamd geïmproviseerd maar in feite volledig voorbereid. Het ging meteen viraal.
Zo mooi als een vuilbak
De derde Grand Prix werd toegekend aan een ‘ouderwetse’ affichagecampagne van TBWA voor McDonald's. Die pakte het zwerfvuilprobleem aan door prachtige beelden van vuilbakken te tonen (gemaakt door Marc Wauters) met suggestieve namen: out goes the Big Mac, in comes the Big Bac, Bac Royal en Bac Deluxe. Bedoeling? De vuilbakken net zo aantrekkelijk maken als hamburgers.
 
Met als baseline ‘Clean streets, we're lovin' it’ maakt de campagne deel uit van een wereldwijde strategie: McDonald's erkent dat het medeverantwoordelijk is voor de verspreiding van afval en omdat het bedrijf heeft bijgedragen aan het probleem, wil het ook deel uitmaken van de oplossing.
 
De campagne won ook een Silver (Outdoor) en twee Bronze (Outdoor en Corporate Purpose) awards.
 
Ter herinnering: het duo TBWA-McDonald's won dezelfde GP al in 2021 met  'The M Effect'.
De andere favorieten van de jury
We lijsten graag ook de vaakst bekroonde campagnes van deze editie van de CB op, met minstens een Gold op hun palmares. In volgorde zijn dat:
 
‘Bricks From A Legend’ van LDV United voor Jumbo dat drie Gold (Culture & Social Behaviour, Direct en PR), een Silver (Brand Experience) en twee Bronze (Digital en Direct) wint.
‘See My Pain’ van FamousGrey voor Helan, met een Gold (Digital), drie Silver (Digital) en een Bronze (Innovative).
'Respect' van mortierbrigade voor STIB/MIVB, met een Gold (Film), twee Silver (Film en PR) en drie Bronze (2X PR en Digital).
'Saved by the Doorbell' van Air voor Equal.brussels, met een Gold (Outdoor), twee Silver (Culture & Social Behaviour en Media) en een Bronze (Brand Experience).
'Boeren voor Boeren' van Mutant voor Club Brugge, met een Gold (Brand Experience), een Silver (Corporate Purpose) en twee Bronze (Direct en PR).
'Waze Invaders' van Happiness voor OVK, met een Gold (Digital), een Silver (Media) en een Bronze (Culture & Social Behaviour).
'Fils de Joie' van Hamlet voor Stromae, met een Gold en een Bronze (Film).
'The Glitch' van Caviar (en BBDO Düsseldorf) voor Alzheimer Forschung, met een Gold (Film).
'Jouw Quick. Jouw Smaak' van Happiness voor Quick, met een Gold (Long Term).
Van de 122 uitgereikte hoedjes gingen er 87 naar campagnes voor commerciële merken (Profit vs Non Profit), wat overeenkomt met iets meer dan 71% van het palmares.
 
Dat staat hier.

Archief / AWARDS