De nieuwe campagne van Air voor Payconiq by Bancontact vertrekt van een eenvoudige vaststelling: de zakken van vrouwenjeans zijn vaak te klein om er iets in te stoppen, zoals een smartphone – behoorlijk onhandig in tijden van mobiele betalingen Volgens een studie van The Pudding zijn de zakken van vrouwenjeans zelfs gemiddeld 48% kleiner dan die van mannen.
Om dit probleem aan te kaarten, bundelden Air en Bancontact Payconiq Company, het moederbedrijf van de Payconiq-app, de krachten met Paradox Brussels, een hip Brussels streetwear merk. Samen creëerden ze de Equal Pocket Denim, een jeans die letterlijk het verschil tussen mannen- en vrouwenbroekzakken illustreert.
Deze uniseks broek heeft aan de ene kant een ruime, functionele “mannen” broekzak, waar vrouwen makkelijk hun smartphone (en meer) in kwijt kunnen. Aan de andere kant een kleine “vrouwen” broekzak, zodat mannen aan den lijve kunnen ondervinden hoe onhandig dit is.
“Zakken zijn veel meer dan een modedetail”, aldus Arnaud Bailly, CD van Air. “Sinds de 19de eeuw staan ze symbool voor autonomie, vooral bij vrouwen. De Equal Pocket Denim versterkt die vrijheid: de vrijheid om zorgeloos te betalen, om volop te leven en om nooit meer te worden beperkt door een te kleine zak. Zakken zijn vandaag de dag een teken van zowel onafhankelijkheid als koopkracht. Dit sluit perfect aan bij de filosofie van Payconiq: universeel en eenvoudig toegang tot digitaal geld. Met de Payconiq by Bancontact-app op zak kunnen vrouwen altijd cool betalen.”
Air koos voor Paradox Brussels als partner, een jong en dynamisch merk dat perfect aansluit bij Gen Z en Millennials. Het idee? Een opvallend mode-item creëren dat zowel stijlvol als maatschappelijk relevant is. Op de jeans prijkt een hybride logo van Payconiq x Paradox dat speelt met de geschiedenis en toekomst van zakken: een kleine zak met het label "past" en een grote zak met "future" – een knipoog naar hoe zakken er in de toekomst, genderneutraal, uit zouden moeten zien. De slogan ‘Live cool. Pay cool.’ is subtiel geborduurd op de rechterachterzak.
Deze exclusieve jeans is slechts tijdelijk verkrijgbaar en nodigt iedereen uit om stil te staan bij designongelijkheid en de nood aan grotere, praktische zakken. Met de hulp van geëngageerde influencers wordt de boodschap breed verspreid: vraag naar betere zakken en geniet van de vrijheid van eenvoudig en cool betalen.
“De Equal Pocket Denim werd gelanceerd met twee tongue-in-cheek video's, geïnspireerd op de teleshops van de jaren ’90”, besluit Arnaud Bailly.” Onder de creatieve leiding van Milan Quadens, oprichter van Paradox Brussels, en regisseur Robin Knudsen, bevat de campagne een teaser, een lanceringstrailer en een reeks retrofoto’s.Liever zelf ervaren? De jeans is beschikbaar op
paradoxbrussels.com.”
Tenminste als je 95 euro op zak hebt
Assets :
Credits :
Client : Payconiq by Bancontact
Brand Managers : Anouck Deschilder, Lotta de Meulenaere
Client Manager : Georgia Vandenberghen
Strategic Director : Michelle Defooz
Creative Agency : Air
Creative Director : Creative Council
Creatives : Arnaud Bailly, Julian Lesceux, Bruno Giunta, Edouard Coune, Anouk Lemm
Graphic Design : Killian Vogel
Producer : Bérengère Lurquin
Direction & Video : Robin Knudsen & Milan Quadens
Deco : Alix Le Clercq
Motion Design & Post-Production : Sasha Ferri, Boris Delire, Killian Vogel
PR Agency : Top Secret Communication