AKQA Brussels bedacht een nieuwe campagne voor het Nieuwsblad om de lancering aan te kondigen van de ‘Mentale Check’ én vooral om iedereen uit te nodigen makkelijker over zijn of haar geestelijke welzijn te praten. Een beetje zoals we allemaal gemakkelijk over het weer praten.
“In deze periode van het jaar gaat er veel aandacht naar mentale gezondheid”, steekt de krant van wal. “En dat is maar goed ook, want liefst een op zeven kampt met gevoelens van angst of depressie. En toch hebben we het allemaal moeilijk om over onze mentale gezondheid te praten.”
Daarom ontwikkelde Het Nieuwsblad - in samenwerking met Universiteit Antwerpen - de Mentale Check. Met die online zelftest krijg je meer inzicht in jouw mentale gezondheid op vier verschillende vlakken: algemeen welbevinden, weerbaarheid, eenzaamheid en depressieve gevoelens. Want pas als je weet wat er aan de hand is, kan je er makkelijker en op de juiste manier over praten.
De lancering van de ‘Mentale Check’ wordt ondersteund door een campagne van AKQA Brussels. “We zijn vertrokken van een heel herkenbaar human insight”, aldus ECD Peter Ampe. “Wij Belgen zijn allemaal bijzonder goed in small talk, en dan vooral over het weer. Met de buren, de collega’s, de kapper of in de winkel: elk gesprek begint met een weerpraatje. Zou het niet geweldig zijn om even makkelijk over onze mentale gezondheid te kunnen praten?”
Daarom starten de creaties die te ontdekken zijn op televisie, in de bioscoop, op de radio, online en via de sociale netwerken met een ogenschijnlijk eenvoudige vraag zoals “Hoe was je weekend” of “Hoe gaat het?”, waarna iemand in weertermen zijn of haar mentale gezondheid beschrijft.
Het geheel wordt afgesloten met een call-to-action: “Praat even makkelijk over je gevoelens als over het weer. Doe de Mentale Check in de Nieuwsblad-app.”
“Het Nieuwsblad is een informatiemedium in de breedste zin van het woord”, besluit Peter Ampe. “Ze beseffen dat hun lezers niet enkel nood hebben aan nieuwsfeiten maar ook aan betrouwbare informatie die de dagelijkse actualiteit overstijgt. Zo is gezondheid één van de belangrijkste domeinen waar Het Nieuwsblad rond informeert en communiceert. Denk maar aan de recente campagnes over reanimatie en dementie. Met de ‘Mentale Check’ gaat het nog een stap verder, want het is pas als je weet hoe het echt gaat dat je er makkelijker en op de juiste manier kunt over praten.”
Assets :
Credits :
Client: Nieuwsblad
Client contacts: Dries Vereecke, Liesbet Brigou, Lise Smout
Agency: AKQA Brussels
Executive Creative Director: Peter Ampe
Creative Team: Jan Schoofs & Jonas Caluwé, Sarah De Blaiser & Lore Heyvaert
Design Director: Jan Sidgwick
Strategic Planner: Aze Van Coillie
Account Director: Marko Van Dyck
Account Manager: Marie Van Den Einde
Head of Production AKQA Brussels: Olivia Naudts
Head of Audio AKQA Brussels: Myriam Maes
Agency & Post-Producer AKQA Brussels: Bram Busschots
Post-production: Sven Vanhee & Gilles Desplanque for AKQA Brussels Productions
Sound production: Eli Sundermann for AKQA Brussels Productions
Motion design: Kristof Luyckx
DTP Print: Franco Scaramuzza