In samenwerking met het Belgische streetwear merk BShirt Rocks lanceerde Serviceplan de ‘Talkie-Beanie’ voor de Braille Liga. Bedoeling: de textielindustrie inclusief maken voor blinden en slechtzienden.
De hele campagne is gebaseerd op de toepasselijke naam ‘Talkie-Beanie’, een muts die zo ontworpen is dat ze blinden en slechtzienden kan helpen bij alledaagse kledingbeslissingen. Dat kan dankzij een QR-code aan de binnenkant van het label die, wanneer deze wordt gescand, de informatie beschikbaar maakt via hun smartphone.
Dat gebeurt meer bepaald via de tekst-to-seech technologie die verwerkt is in de creatie en die het mogelijk maakt om essentiële informatie zoals de kleur van het kledingstuk of wasinstructies voor te lezen. Daardoor kunnen blinden en slechtzienden zich zelfstandig aankleden en hun kleding onderhouden, zonder hulp van buitenaf...
“De 'Talkie-Beanie' is veel meer dan een trendy gadget. Het is een statement - een herinnering dat zelfs de eenvoudigste dagelijkse taken, zoals het kiezen van kleding en het sorteren van de was, echte uitdagingen kunnen zijn voor mensen met een visuele handicap,” legt Nancy Delhalle, COO van Serviceplan Group, uit. “Bovendien streeft ons bureau met dit project naar de duurzaamheidsdoelstellingen van de Europese Unie voor 2030 voor een duurzamere textielindustrie. Als we bedenken dat 30 miljoen Europeanen lijden aan een visuele handicap, een aantal dat toeneemt door de vergrijzing, realiseren we ons dat dit project veel maatschappelijke uitdagingen aanpakt. Daarom is Serviceplan ook besprekingen gestart met belangrijke spelers in de textielsector om de goedkeuring van een nieuwe standaard voor kledingverzorging te versnellen.”
De lancering van de 'Talkie-Beanies' wordt ondersteund door online en SoMe-video, onder andere via de kanalen van de Braille Liga en Bshirt.
De Talkie-Beanies zullen vanaf 4 november en zolang de voorraad strekt, te koop zijn in de BShirt Rocks winkel op de Oude Graanmarkt in het centrum van Brussel, en ook op de
online shop.
En last but not least: voor elke gekochte Talkie-Beanie ontvangt de Braille Liga één euro. Een origineel en nuttig cadeau-idee voor de feestdagen, dat hopelijk zoveel mogelijk mensen zal aanspreken...
Assets :
Credits :
Client: Ligue Braille/Brailleliga
Contacts: Christine Massin, Charlotte Santens, Marie-Charlotte Castellini, Benjamin Plastria
Bshirt Rocks contacts: Nicolas Pruvost, Louise Quintin
Project Manager: Chloe Le Garrec
Agency: Serviceplan
Creative Art Director: Marc Thomasset
Creative Copywriters: Manuel Sarraf, Nathalie Strybos
Graphic Designers: Denis Roumegoux, Antonin Lefevre