In de aanloop naar de gemeenteraads- en provinciale verkiezingen, vroeg het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) LDV United een campagne te bedenken. Die moet zoveel mogelijk Vlamingen ervan overtuigen te gaan stemmen, aangezien er voor het eerst geen stemplicht is voor deze lokale verkiezingen. Geen simpele briefing, maar het Antwerpse bureau kwam met een briljant antwoord dankzij een coalitie van eenvoud en humor.
“Binnenkort kunnen we weer naar de stembus voor de gemeente- en provincieraadsverkiezingen”, aldus het ABB. “Het werkwoord is niet toevallig gekozen, want voor het eerst in Vlaanderen zal stemmen niet verplicht zijn en dat zal onvermijdelijk zijn weerslag hebben op de opkomst. 23% van de Vlamingen ziet er tegenop om te gaan stemmen omdat ze geloven dat hun stem toch geen verschil maakt. Terwijl de gemeenteraadsverkiezingen net de meest tastbare impact hebben op onze directe omgeving.”
Binnen deze context bedacht LDV United een campagne die elke kiezer in het noordelijke landsgedeelte wil overtuigen om op 13 oktober te gaan stemmen. De campagne neemt een heel duidelijk standpunt in: op lokaal niveau discussieer je veel vaker over politieke kwesties dan je denkt.
“Elke discussie over nieuwe fietspaden in je straat of een speeltuin in je gemeente is op de een of andere manier een politiek debat,” bevestigt CD Wesley Kuystermans. “Zonder dat je het beseft, praat je erover aan de toog, op het terras, bij de bakker, de kapper of zelfs op de tennisbaan. Maar het is ook belangrijk om je stem te laten horen in de stembus, want daar heb je een reële impact op je leefomgeving en de toekomst ervan.”
Om zoveel mogelijk Vlamingen te overtuigen, creëerde het bureau drie video's waarin alledaagse momenten opeens onderbroken worden door een stemhokje dat letterlijk uit de lucht komt vallen. “De creaties illustreren perfect dat de meningen en ideeën om het leven in onze buurt te verbeteren, die we graag delen met onze vrienden en familie, onze kapper of zelfs aan de toog, geen schijn van kans maken als we niet de moeite doen om te doen om te gaan stemmen.
Vergelijkbare visuals is print, digital en SoMe ondersteunen de campagne.
“In samenwerking met evenementenbureau Fast Forward hebben we ook een echte versie gemaakt van het kapsalon dat je in een van de spots ziet”, besluit Wesley Kuystermans. “Het was vanuit dit unieke stemhokje dat vicepremier van de Vlaamse Regering en minister van Binnenlandse Zaken Lydia Peeters de campagne aftrapte. Het is ook een ongewone manier om onze boodschap op een originele manier aan voetgangers over te brengen.”
Assets :
Credits :
Client: Agentschap Binnenlands Bestuur
Contacts: Pieterjan Rynwalt, Adel Mouchalleh, Isabel Hazenbosch
Agency: LDV United
Creative Director: Wesley Kuystermans, Yannick Schoch
Creation: Steffy Bertels, Lynn Laenen
Strategy Director: Dennis Vandewalle
Strategy: Fatima Llouh
Client Service Director: Tom Thijs
Account Team: Anouk Nulens, Florence Vercammen, Romy Vierhouten
Design: Stijn Voeten, Jeffrey Uten, Sandra Wulffaert
Video Production: Diplomat
Director: Benny Vandendriessche
Event Agency: Fast Forward Events