The Little Voice ging meteen aan de slag en kwam met een sensibiliseringscampagne voor mentale gezondheid voor Vivalis. Die illustreert perfect de werkwijze bij het nieuwe bureau van VO Group: de mens een centrale plaats geven in de strategie, met een aanpak die berust op waarden als duurzaamheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid, inclusiviteit en verbinding.
“Veel studies wijzen op een zorgwekkende toename van mentale problemen bij jongeren”, aldus Vivalis. “Uit het Health Behaviour in School-aged Children-onderzoek (HBSC) dat uitgevoerd werd in Wallonië en Brussel, blijkt dat respectievelijk 18 en 38% van de leerlingen in het 4de/5de middelbaar en in de retorica zich soms eenzaam voelen. In Brussel deelt 24% van de jongeren dit gevoel.”
Daarom vroeg de instantie die zich bezighoudt met gezondheid en sociale diensten binnen het Brussels Gewest The Little Voice gevraagd om een sensibiliseringscampagne voor mentale gezondheid te creëren onder het motto ‘Switch naar vriendschapsmodus’.
Laurie Lacourt, ECD The Little Voice: “De campagne richt zich tot jongeren tussen 15 en 25 jaar in Brussel en speelt met de bekende ON/OFF- stand van een smartphone om jongeren uit te nodigen naar “vriendschapsmodus te switchen” en hun scherm aan de kant te leggen. Deze eenvoudige maar krachtige analogie moedigt jongeren aan om hun isolement te doorbreken en opnieuw te gaan voor echte contacten, om zo opnieuw voeling te krijgen met de échte werkelijkheid.
De slogan ‘Voor je mind, switch naar vriendschapsmodus’ wordt ondersteund door de ‘Verbinding, da’s de basis voor een goed gevoel’.
Om de aandacht van jongeren te trekken, creëerde het bureau een audiospot in rap. Die wordt in beide landstalen verspreid via Spotify en digitale radio. De muziek is van Louis Finn, geen onbekende bij het jonge volkje.
“Er werd een hoofdvideo gemaakt met twee versies: een eerste ‘basisvideo’ en een tweede waarin de rapteksten op verzoek van de klant op een meer zichtbare manier werden geïntegreerd om de impact van de teksten op het jonge publiek beter te benutten”, vervolgt Laurie Lacourt.
De campagne omvat TikTok, YouTube, Snapchat en Instagram, maar ook een programmatic display luik beheerd door Teads. De hele campagne kan ook rekenen op de dekking van Spotify en digitale radio, om een breed publiek te bereiken via verschillende touchpoints. Last but not least vinden jongeren op een speciale
landingspagina van de Vivalis-website tips om hun sociale contacten te versterken en hulp te vinden indien nodig.
Voor meer inclusie werkte het bureau samen met La Maison des Jeunes Camale in Sint-Joost, om een authentiek standpunt en een representatieve cast te verkrijgen. Laurie Lacourt: “We hebben deze jongeren ook voorafgaand aan de campagne geraadpleegd om te garanderen dat die relevant zou zijn. De impact op de doelgroep wordt gemeten met onze ‘My Impact Tool’, die niet alleen de ecologische voetafdruk en de impact op het milieu beoordeelt, maar ook de inclusie en diversiteit van de ondernomen acties. Dit weerspiegelt ook ons streven om de werkelijke impact van onze acties op te volgen en onze aanpak bij te sturen aan de hand van de verkregen resultaten. De geestelijke gezondheid van jongeren is een maatschappelijk probleem waarop we met deze campagne op een positieve manier proberen te reageren. We hopen op lange termijn aan nog impactvollere oplossingen te kunnen werken. Vivalis heeft zich heel open opgesteld en we zijn heel dankbaar voor hun vertrouwen.”
Assets :
Credits :
Client : Vivalis.brussels
Agency : The Little Voice
CD : Laurie Lacourt
Copywriting : Gino Delben
Client Director : Philippe De Wulf
Strategy : Oussama Laouti
Acounting : Michaël Desmet
Director / DOP : Guillaume Zangh
AD : Astrid Verdeyen
Motion Designer : François Deboeck
Spot radio : Louis Finn