Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

SILK verjaagt bedriegers voor Proximus

Zondag 29 September 2024

SILK verjaagt bedriegers voor Proximus

In een wereld waar online fraude almaar geraffineerder wordt, wil Proximus het internet in zijn magie beschermen en verdubbelt het zijn inspanningen om de strijd aan te binden tegen digitale fraude. Momenteel onderschept de nationale operator al 15 miljoen frauduleuze boodschappen per maand. Om dit engagement in de verf te zetten, creëerde SILK een opmerkelijke campagne waarin het hoofdpersonage IRL door online bedriegers achternagezeten wordt.

“Proximus wil zich positioneren als een model van vertrouwen”, zegt Aurélie Denayer, branding, communication & media lead van het bedrijf. “Wij zijn ervan overtuigd dat technologie in staat is om magische mogelijkheden te creëren voor alle Belgen, maar helaas gaan nieuwe technologieën ook gepaard met almaar meer online fraude in de vorm van phishing en andere misleidende berichten. Als nationale technologische speler in België en omdat Proximus elke dag werkt aan een veiligere digitale wereld, willen we onze verantwoordelijkheid opnemen en onze rol in de strijd tegen online fraude versterken.”
 
De visueel opvallende nieuwe spot in een regie van Koen Mortier van Czar sluit af met de belofte van een veiligere digitale wereld, na een achtervolging in beeld die duidelijk illustreert hoe dringend de situatie is, waarbij de protagonist letterlijk wordt achternagezeten  door de boodschap ‘Win 1 miljoen!’. Die staat symbool voor de cyberbedreigingen waarmee we elke dag worden geconfronteerd...
 
“Door online fraude in het echte leven op een intrusieve maar in dit geval leuke manier te visualiseren, slagen we erin een boodschap van hoop en niet van angst over te brengen”, aldus Peter Ampe, ECD van AKQA, lead agency van het SILK-ecosysteem. “Het creatieve concept stelt Proximus ook voor als een ‘paars veiligheidsbaken’ dat je beschermt en tegelijk informeert. De volgende keer dat mensen ergens de boodschap ‘Win 1 miljoen’ tegenkomen, hopen we dat ze zich niet meer laten verleiden om te klikken.”
 
Naast de spot ontwikkelden Proximus en SILK een uitgebreid digitaal platform, vol praktische tips en tools om je te beschermen. Dat wordt geactiveerd op 30 september, de datum van de officiële lancering van de campagne. Zo wil de operator iedereen helpen om te genieten van de voordelen die digitale technologie biedt zonder in de gevaren die ze met zich meebrengt te trappen.
 
“Dit is geen klassieke campagne voor Proximus”, zegt ECD. “Het is de start van een reeks communicatie-inspanningen op lange termijn op het vlak van cyberbeveiliging. Elk touchpoint krijgt zijn eigen creatie, die een heel specifiek doel vervult, zoals de tv-spot, die mensen uitnodigt om optimistischer te worden over hun toekomstige digitale vaardigheden, of het onderdeel SoMe dat zal ingaan op de echte vragen die consumenten het hele jaar door stellen, met content waarin Proximus ook zijn kennis zal delen om vertrouwen te winnen en ‘Think Possible’.”
 
“Proximus promoot al jaren een snel, stabiel en performant netwerk”, besluit Aurélie Denayer. “Vandaag willen we benadrukken dat we daarnaast ook streven naar een veilig netwerk. Proximus is daarmee de eerste provider die het discours verandert van 'snel' naar 'veilig'. Omdat we oprecht geloven dat het tijd is om te handelen.”
Assets :
Credits :
Client: Proximus
Contacts: Aurélie Denayer, Sophie De Nys, Manoëlle Ballaux, Manon Faingnaert, Julie Vanbelle
Lead Agency: AKQA Brussels 
CD: Peter Ampe & Antoinette Ribas
Client Service Director: Catherine De Block 
Account Director: Audrey Semal 
Account Manager: Roozbeh Ahmadi
Account Executive: Naomi Reynaerts, Mathieu Van Overbeke
Strategy Director: Jonathan Detavernier
Creation: Yana Gestels & David Magnus
AD: Yana Gestels & Koen Mortier
Copy FR: David Magnus
Copy NL: Jef Leysen
Production lead: Olivia Naudts, Myriam Maes
RTV Producer: Marie Libouton 
Sound Engineer: Famousgrey Productions - Mathieu Savenay, Eli Sundermann
Online editor: Gilles Desplanque
Digital Strategy Lead: Wies Dickens
Junior Digital Strategist: Emma Biver
Social creatives: Raphael Allegro, Louis Bonus, Julie Zegers, Florentien Duquet, Laureen Delbauche, Louana Fancello
Social producers: Raphael Allegro, Maxine Heylands, Charline Laurent, Thomas Devolder
​Social Lead: Evelien Peeters
Design Lead: Sacha Lempereur
Media: EssenceMediacom (as part of SILK)
Communication Planner: Thomas Jossa
Campaign Analyst: Alexandre Montiel
Performance Strategist: Julie Mathieu
Client Operations: Claudio Bongiovi
Video Specialist: Pascal Vanderlinden
Programmatic & Direct Buying Lead: Daphne Vandenberghe
Programmatic & Direct Buying Specialist: Widade Aoulad
Social Campaign Specialist: Dominika Smetek
Film Production Company: Czar
Director: Koen Mortier
DOP: Menno Mans
Executive Producer: Eurydice Gysel
Producer: Lander Engels
Post-producer: Bieke De Keersmaecker
Editor: Manu Van Hove, Olivier Lambrechts
Postproduction: Flow
Music composition: Guy Van Nueten