Fr

TRAINING&BOOKS

'Empathie werkt' of hoe merken meer moeten doen dan enkel verkopen

Zaterdag 3 Februari 2024

'Empathie werkt' of hoe merken meer moeten doen dan enkel verkopen

Trouwe lezers herinneren zich vast het van The Oval Office naar het belang van empathie de afgelopen jaren. Nu sloegen huisstrategen Bart De Leeuw en Mieke Fonck de handen in elkaar om de inzichten aan te vullen met een dertigtal zeer praktische cases. Het geheel werd verwerkt tot een boek dat bij Pelckmans verscheen onder de titel ‘Empathie Werkt’

Tekst en uitleg door beide auteurs.

The Oval Office onderzocht de impact van empathie al meermaals: in 2021 voor merken, een jaar later aangevuld met het belang van empathie op de werkvloer. Waarom was er nood aan een boek?
Bart De Leeuw: We geloven dat empathie voor merken en in communicatie nodig is.

Daarom voerden we de onderzoeken die je aanhaalt. Die leverden interessante insights op, maar uiteindelijk bleven ze toch nog behoorlijk academisch. Om de resultaten breder te verspreiden en te tonen hoe we ze zelf gebruiken in onze creatieve briefings, hebben we ze verwerkt in wat je gerust een werkboek mag noemen.
We willen dat zoveel mogelijk mensen het belang van empathie omarmen en dat kan alleen door onze kennis te delen. 

Herinner ons even aan de methodologie die jullie voor jullie onderzoek gebruikt hebben?

Voor het merkenluik hebben we samen met Human8 onderzoek gedaan in drie landen (België, Nederland en Frankrijk), bij 1500 en 2700 respondenten, om de definitie, de pijlers en de impact van empathie te valideren en vervolgens af te toetsen.
Mieke Fonck: In 2022 hebben we de studie met dezelfde pijlers overgedaan bij werkgevers, enkel in België en bij 1500 respondenten uit een tiental sectoren, om de impact van empathie op belangrijke KPI’s in employer branding bloot te leggen.

Wat is de voornaamste les die jullie deze lezers willen meegeven?

Bart De Leeuw
: Zoals de titel aangeeft: dat empathie werkt.
Dat zien we in het onderzoek, maar ook in ons werk. Mensen die een hoge empathische score geven aan een merk, zullen het 2,7 keer meer overwegen, 3,4 keer meer de intentie hebben het te kopen, het merk 4 keer meer missen als het verdwijnt, 3,4 keer meer trouw zijn, zich 3,4 keer meer identificeren met het merk en een 2,9 keer hogere Net Promoter Score geven. Het omarmen van de kracht van empathie heeft dus een directe invloed op de merkresultaten.

Los daarvan stapt je door te streven naar empathie mee in een positieve beweging voor mensheid, de planeet en ons allemaal. Vandaag moet een merk meer doen dan alleen verkopen, het moet ook bezig zijn met de wereld waarin het bestaat.

Mieke Fonck: Empathie werkt ook op bedrijfsniveau, het heeft een invloed op KPI’s als het aanvaarden van veranderingen, identificatie, engagement, tevredenheid. Dat zijn belangrijke factoren voor HR en interne communicatie. Empathie helpt ook om vertrouwen, creativiteit en innovatie op de werkvloer hoog te houden. 

Bart De Leeuw: In het boek geven we niet alleen de definities en pijlers mee, maar vooral ook een hele resem cases en voorbeelden van hoe de pijler tot leven werd gebracht. Dat vullen we aan met een aantal vragen voor de lezer die hij kan beantwoorden om te zien wat kan of moet veranderen.

Hoe belangrijk is empathie, nu iedereen het enkel maar heeft over AI?

Dat staat ook in het boek. AI zal je kunnen helpen om sneller en makkelijk info te verzamelen, maar checken hoe waardevol en geloofwaardig die allemaal is, blijft een taak voor de kritische mens. Ook de derde pijler van empathie, waarbij we praten over het toevoegen van emotie aan communicatie, is er een waar de menselijke factor nog heel belangrijk blijft. Empathie op zich al een antwoord dat AI niet kan geven. 

Tegelijk zitten we in een wereld waarin emotie en dus empathie veel bepalender zijn dan vroeger.

Mieke Fonck: Je mag empathie niet verwarren met emotie. Er zit een emotionele component aan empathie, maar het is meer dan dat: het gaat om begrip voor de andere dat zonder vooroordeel vertrekt vanuit jezelf. 

Bart De Leeuw: Als je 100% emotioneel zou reageren op situaties of uitspraken, kun je niet empathisch zijn.

Mieke Fonck: Taal schiet tekort om alle nuances die empathie dekt weer te geven. Het is erg lastig om een echt synoniem te geven. Wellicht komt inlevingsvermogen nog het dichtst in de buurt. Wat er ook van zij, ik hoop dat iedereen het leest en toepast. Lead by example is en blijft de beste manier om een verschil te maken. Wie empathie geeft, krijgt er ook terug.
Komt er een vervolg?

Bart De Leeuw: 
We zijn blij dat het af is. Maar zeg nooit nooit. We hebben het boek wel vertaald in een keynote die we graag willen presenteren aan marketeers en op congressen. 

Mieke Fonck: We hebben ervoor gekozen de opbrengst van het boek te schenken aan een goed doel dat mensen vooruit moet helpen in de maatschappij.

Archief / TRAINING&BOOKS