Fr

INTELLIGENCE

Meer relevantie voor mediaplanners en marketeers

Woensdag 8 Mei 2024

Meer relevantie voor mediaplanners en marketeers

Vooruitblik met Sofie Rutgeerts, Hoofd TV & Internet bij het CIM

Het CIM introduceerde TOVA (Total Video Advertising), een door de markt goed ontvangen en veel gebruikte strategische planner voor video. Hoe zal deze verder verbeterd worden?

De planner maakt strategische planning mogelijk van tv, het instream video aanbod van lokale broadcasters en publishers, en YouTube. Deze perimeter wordt verder uitgebreid met het instream video aanbod van een tweede internationale speler (Twitch) en van lokale radiostations, het aanbod van lokale outstream videospelers en het video aanbod van sociale media platformen. 

Verder wordt een POC opgestart naar de uitbreiding van TOVA tot Post Buy, zeg maar de mogelijkheid tot het maken van één bilan voor campagnes die op de lineaire TV en op digitale platformen lopen. Deze zal uitgevoerd worden door de internationale specialisten van Pure X Media in samenwerking met de Belgische dataspecialisten van Multiminds en staat onder leiding van consultant Ludovic de Barrau.

Uit studies blijkt dat 3% van alle reclameplaatsingen frauduleus zijn (Bron: WFA), 21% gebeuren op sites die geen enkel nut hebben tenzij als fuik voor reclame (ANA) en dat 80% van alle plaatsingen door Google op third party sites niet de gemaakte afspraken volgen (Adalytics). Hoe kan het CIM mee dit probleem van fraude en twijfelachtige contexten verhelpen? 

In onze internetstudie nemen we twee initiatieven die inspelen op het zoeken naar meer kwalitatieve contexten en doelgroepen. De zichtbaarheid en hoorbaarheid van content en advertenties zijn een goede graadmeter van de kwaliteit van inventaris. Het Gemiusscript laat toe om dit te meten. In 2023 is aan de deelnemende sites, apps en players gevraagd om deze informatie mee te geven. In 2024 wordt bekeken hoe deze informatie kan gerapporteerd worden in de officiële resultaten. 

Naast het sociodemografische profiel zal in onze internetstudie vanaf 2024 ook een interesseprofiel ter beschikking zijn. We gaan de sites en apps die panelleden bezoeken gebruiken als een indicatie van hun interesses en deze profielen ter beschikking stellen in de door mediaplanners gebruikte tools, eGemius en de planningstool GfK Probe Internet. 

In de Amerikaanse markt is er een vraag naar ‘multicurrencies’. Wat zijn dit en gaat het CIM deze ook aanbieden? 

Multicurrency is een contradictio in terminis. Het woord currency houdt net in dat er maar één is. Om het debat in duidelijke termen te kunnen voeren kan men best spreken over de rapportering van aanvullende ‘outcomes’, naast de currency. De currency geeft het bereik en de herhaling van contacten van een reclamecampagne weer. ‘Outcomes’ zijn bijvoorbeeld een aanvullende inschatting van het effect van die campagne op site- en winkelbezoek of op de verkoop. Als JIC (Joint Industry Committee) dat instaat voor de Joint Industry Currency focussen we op de evolutie van de currency maar we kunnen marketeers ook helpen om meer transparantie te krijgen inzake nieuwe ‘outcome’-oplossingen door het certifiëren van dat soort oplossingen en de data die ze gebruiken. 

We bouwen daartoe kennis op als één van de slechts vijf Europese leden van de Amerikaanse Media Rating Council (MRC) die dat soort audits en certificering als hoofdtaak heeft. Zelf zetten we een eerste stap in deze richting door het gaan certifiëren van zogenaamde Drive To Store-oplossingen. We doen dit samen met de Franse gespecialiseerde auditor CESP.

Lees het jaarverslag 2023 van CIM voor de belangrijkste hoogtepunten van CIM in het jaar 2023 en de vooruitzichten voor 2024.

Archief / INTELLIGENCE