Fr

TRAINING&BOOKS

Annick Vandersmissen over bb4books

Vrijdag 6 Mei 2022

Annick Vandersmissen over bb4books

Na een carrière van 15 jaar in digitale marketing zette Annick Vandersmissen, de huidige chief talent officer van Virtuology, haar schouders onder een ambitieus project: de oprichting van bb4books. Dat omschrijft zichzelf als een ‘digital first’ uitgeverij met de ambitie voor disruptie te zorgen in de traditionele uitgeverswereld. De eerste publicaties zijn ondertussen een feit.

Waarom zou iemand vandaag nog een uitgeverij uit de grond stampen? Kan zo’n project wel succesvol zijn in deze audiovisuele tijden?

Natuurlijk. Ik heb bb4books opgericht, omdat ik een fervent lezer ben en ik tijdens mijn vele reizen over de hele wereld heb gemerkt dat er plaatsen zijn waar papieren boeken zo goed als onbeschikbaar zijn, doordat er geen distributiesysteem is. Digitale publicaties daarentegen zijn overal toegankelijk, aangezien we allemaal ‘always on’ zijn.

Aan de basis van mijn project ligt Kindle Direct Publishing, het self-editing platform van Amazon. Dat is bijzonder performant en efficiënt: je hoeft alleen maar je manuscript en cover te uploaden. Binnen drie dagen staat het ebook overal ter wereld online. De papieren proefdruk arriveert 24 uur later. Zodra die is goedgekeurd, begint het printproces en is het werk onmiddellijk beschikbaar op twaalf markten. Een stock heb je niet nodig, want alles wordt beheerd door het Print On Demand systeem.

Amazon neemt tegen vergoeding het hele drukproces voor zijn rekening. Er zijn in feite drie manieren om vandaag een boek te kopen. Ofwel ga je voor de papieren versie; dan valt je exemplaar binnen 24 of 48 uur in je bus. Of je bestelt de digitale versie van het boek; dat wordt dan verstuurd naar je Kindle. Tot slot biedt Amazon Prime ook een abonnement dat vergelijkbaar is met een streamingabonnement: voor een klein maandelijks bedrag kunnen abonnees zoveel digitale boeken beginnen, lezen of doorbladeren als ze willen. In dat geval huur je als het ware de toegang tot het boek. De auteurs worden betaald per gelezen pagina.

OK. En waaruit bestaat jouw taak als uitgever dan precies? Hoe word jij betaald?

Zodra ik een auteur en/of een tekst heb gekozen, is het mijn taak om het ontstaan van het boek te begeleiden, dus ik werk met mijn team aan de productie en de redactie (eindredactie, lay-out, omslag, enz.), de promotie en de persrelaties.

Om een titel te promoten, hanteren wij het businessmodel van Amazon. Basisprincipe is dat een boek vanaf dag een van zijn verschijning helemaal bovenaan de zoekresultaten moet staan. Je moet als uitgever dus je inspanningen zo concentreren dat het boek op de eerste dag zoveel mogelijk verkoopt. Dan zal het algoritme van Amazon het boek in de top zetten en ontstaat een sneeuwbaleffect. Ik zit al 15 jaar in de digitale marketing. Ik heb geleerd om een teasingcampagne via de sociale netwerken te leiden, met een vrlengstuk op het Amazon-platform.

Ik word betaald met het verschil tussen het Amazon-percentage op de verkoopprijs van het boek en de auteursrechten. Die zijn trouwens veel hoger dankzij dit model, omdat de kosten veel lager zijn.

Tot dusver zijn er twee collecties. Wat voor plannen koester je voor de nabije toekomst?

Er zijn momenteel inderdaad twee collecties. Enerzijds is er ‘Boss Generation’, een reeks die zelfstandigen en bedrijfsleiders van KMO’s  in staat stelt professionele expertise te verwerven zonder een beroep te moeten doen op externe dienstverleners. Het allereerste boek dat bb4books heeft uitgegeven is 'Le marketing digital local expliqué à ma fleuriste' van Georges-Alexandre Hanin, een didactisch formaat met een onmiddellijke praktische toepassing.

De tweede collectie heet ‘Better World’ en presenteert specifieke kennis die het leven beter maakt. bb4books gaat uit van het concept van de kenniseconomie: alle expertise is beschikbaar, je moet alleen de tijd nemen om ze eigen te maken, waardoor je als persoon groeit en op je beurt deze kennis doorgeeft aan anderen, enzovoort. Elk manuscript dat tot doel heeft kennis te delen met zoveel mogelijk mensen, is welkom bij bb4books. 

Wij gaan de levensduur van al onze boeken verlengen door met series te werken: als de tweede titel verschijnt, wordt de eerste opnieuw geactiveerd, omdat Amazon telkens de reeds bestaande uitgaven opnieuw zal voorstellen. De kracht van Amazons zoekmachine is duizelingwekkend, de omvang van de catalogus ongekend en de indexering van titels oneindig.

Aanvankelijk was ik van plan om één boek per kwartaal uit te brengen. Nu zie ik dat het er één per maand zal zijn. En ik denk erover om een ‘For Adult Eyes Only’ collectie te creëren. Een niche waaraan geen enkele uitgeverij - digitaal of traditioneel - zich tot nu toe durfde te wagen, omdat ze zich zou specialiseren in alles wat niet politiek correct is.

Archief / TRAINING&BOOKS