Fr

TRAINING&BOOKS

Brain Pills: Katrien Merckx en Tatjana Raman analyseren 'de power van post'

Maandag 11 April 2022

Brain Pills: Katrien Merckx en Tatjana Raman analyseren 'de power van post'

In ‘De power van post’ analyseren Katrien Merckx (links) en Tatjana Raman (rechts), respectievelijk relationship & sales communication manager Agencies en head of media intelligence bij bpost, waarom merken nog steeds niets liever doen dan letterlijk bij mensen binnenkomen. En laat dat nu net zijn wat printmedia doen. Met hun gebruikelijke enthousiasme vertelt het duo over het hoe en waarom van dit boek dat zopas in het Nederlands verscheen bij Lannoo Campus; de Franse versie volgt later op het jaar.

Eerst en vooral zijn we bijzonder benieuwd naar de redenen waarom jullie aan dit boek zijn begonnen en hoe je dat hebt aangepakt.

Katrien Merckx: We werken allebei al meer dan vijf jaar als media-experts bij bpost. In die tijd verzamelden we al heel wat info rond trends in media en bewezen we die kracht van papier aan de hand van studies. We lachten al wel eens in de wandelgangen dat we er een boek mee konden vullen. Nadat een literair agent er ons over aansprak en ook Lannoo Campus achter ons idee stond, ging ons schrijfproces van start. We namen elk zes hoofdstukken voor onze rekening.

Tatjana Raman: Gelukkig hebben we een soortgelijke schrijfstijl, zodat we niet met al te veel track changes in elkaars hoofdstukken moesten gaan wroeten. Ondanks dat we in ons hoofd echte millenials zijn en onze smartphones quasi aan onze handen plakken, is het boek een liefdesverklaring aan papier. We willen zwart op wit bewijzen dat papier een prominente plaats verdient in een communicatiemix. Tegelijk is het ook een soort handleiding. We zijn er zeker van dat wie het boek leest, betere mailings maakt.

Vertel!

KM: We gaan van start met een strategische denkoefening in het eerste deel. We bespreken een aantal studies met betrekking tot printmail en consumentengedrag. Uit de eerste drie hoofdstukken onthouden we onder andere dat klassieke media het nog steeds beter doen dan digitale media om een reclameboodschap bij de consument te krijgen. Bovendien is bij printmail het medium de drager van de boodschap en kiest de consument heel bewust het moment om de reclameboodschap te lezen. Printmail wordt door 79% van de consumenten gelezen en wekt positieve emoties op. Als je weet dat er maar liefst 19 aandachtsmomenten zijn waarop klanten graag verrast worden door hun favoriete merk en de verjaardag daar bovenuit steekt, dan weet je als merk wat je te doen staat, niet?

TR: In de drie volgende hoofdstukken reiken we graag wat inspiratie en voorbeelden aan. We spreken er over content marketing op papier en via magazines. Voorbeelden van pure e-players zoals AirBnb en Uber die verbinding met hun klanten zoeken met een magazine. Of een start-up zoals MAY, die een kledingboetiek dankzij corona virtueel als een raket laat stijgen en dit ook ondersteunt met een magazine, waarin het merk niet alleen zijn producten toont, maar ook zijn verhaal vertelt. We just love it. We bespreken er ook de creativiteit die je ook kan toepassen in printmail en zelfs de mooie en straffe awards die je ermee kan winnen. Van een gouden Effie tot een leeuwtje in Cannes. Straffe campagnes kunnen dus zeker ook op papier het daglicht zien. En die verf pakt ook bij de jongere doelgroep. Want printmail scoort over de generaties heen!

KM: In het derde deel geven we je graag wat advies om het maximale uit jouw printmail te halen. Dat doen we via heel wat tips & tricks, die ook uitvoerig werden getest aan de hand van posttest, waar je meer over leest in het laatste deel. Daarnaast wijden we ook een heel hoofdstuk aan de duurzaamheid van papier, want dat is iets waar we bij bpost nogal eens tegenop boksen. Data kan je hier ook zeker bij helpen, want een juiste doelgroep targeten leidt sowieso tot minder waste.

TR: In het vierde en laatste deel beschrijven we hoe je al die printmails kan valoriseren. Want ja, printmail is zeker meetbaar. Je vindt er sterke cases in terug waarbij we de échte return on investment bespreken. Je komt er dus te weten hoeveel een gespendeerde euro je precies opbrengt.  

En wat je zelf uit deze ervaring hebt geleerd?

KM: Ik vond het voor mezelf een fantastische ervaring. Er kruipt ongelooflijk veel tijd in om een echt boek op de wereld te zetten, dus nog veel meer respect voor elke auteur die zijn of haar verhaal in deze digitale tijden toch maar mooi op papier zet. Het gaat ook zoveel verder dan teksten schrijven.

TR: Ik leerde ook zeker mezelf of mijn interesses beter kennen. Schrijven ligt me wel en ging ook relatief vlot. Maar persoonlijk vind ik dat het pas begint wanneer je je eerste schrijfsels hebt ingediend. Het proces ter verbetering, het herhaaldelijke nalezen en zoeken van de juiste visuals vond ik een pak lastiger. Omdat je met twee schrijft, leer je ook loslaten. Uiteraard konden we ons veto stellen mochten we het ergens oneens over zijn, maar over het algemeen lieten we elkaar vrij en respecteerden we elkaars stijl.

Archief / TRAINING&BOOKS