Iedereen heeft wel eens een brandoefening meegemaakt op school of op het werk. Vreemd genoeg weten niet veel mensen wat ze moeten doen als er thuis een brand uitbreekt. Daarom organiseren Radio2 en KBC ‘De grote brandoefening’, een preventiecampagne met een grote nationale quiz over preventie als orgelpunt.
“Elk jaar tellen we in België ongeveer 10.000 branden. Da’s een hallucinant cijfer”, aldus KBC. “Op het werk of op school is het ondertussen een vaste routine om brandoefeningen te doen, maar gek genoeg weten weinig mensen wat gedaan bij een woningbrand. Met ‘De grote brandoefening’ vragen VRT, Radio2 en KBC awareness voor deze problematiek, en geven ze preventieve tips voor een veilige thuis.”
Om het initiatief aan te kondigen bedacht VRT Creative een grappige radio- en tv-campagne in de vorm van een parodie op de trailers van Hollywood-kaskrakers. “Het campagneconcept vertrekt vanuit een entertainende insteek die onmiddellijk de aandacht trekt”, vervolgt Lieven Van Overbeke, de CD van het huis. “Het lijkt wel een promo voor een actiefilm en de over the top-stijl van de voice door Herbert Flack wil deze vertelling alleen versterken. »
In een productie van Wenneker en een regie van Willem Volker toont de spot een gewoon gezin dat heroïsch een brandend huis evacueert: de vader klimt op een ladder en redt de oma op ijn schouders, terwijl de moeder de achterdeur inhakt met een bijl en de kinderen halsbrekende stunts uithalen om aan de vlammen te ontsnappen.
“Gezien we graag zoveel mogelijk met echt rook en vuur wilden werken, konden we niet in eender welk huis draaien”, vertellen creatieven Johan Van Oeckel en Tom Jacobs. “We hebben als draailocatie een huis gezocht dat een totaalrenovatie moest ondergaan. Voor de casting zijn we opzoek gegaan naar een cast die in de eerste plaats stunt mensen waren, maar die ook konden acteren. Deze aanpak was essentieel om de spectaculaire scènes geloofwaardig neer te zetten.”
“Door de spectaculaire ontsnapping te laten contrasteren met de eenvoudige vraag wat je dan wel kunt doen om een woningbrand te vermijden, wordt het belang van preventie op een leuke, originele en impactvolle manier benadrukt”, besluit de CD. “Deze over the top-aanpak maakte het ook mogelijk om ver weg blijven van de reële brandsituaties, waarmee mensen dagelijks geconfronteerd worden.”
De campagne start op 20 januari en zal te ontdekken zijn op meerdere VRT-kanalen, meer bepaald op televisie, op de radio en de sociale media. Tegelijk zal Radio 2 dagelijks zijn preventietips delen tijdens de live uitzendingen en op VRT MAX.
Last but not least krijgt de campagne op 31 januari haar orgelpunt met een grote quiz over brandpreventie.
Assets :
Credits :
Agency: VRT Creative (op basis van actieconcept van TWBA)
Brand: Radio2 & KBC
Radio2: Floris Nieuwdorp, Rino Ver Eecke, Ilse De Roeck, Elisabeth Roelandt
KBC: Sofie Vanhellemont, Kristof Claessens, Koen Gobart, Jurgen Vandervelde
CD: Lieven Van Overbeke
Creatives: Johan Van Oeckel, Tom Jacobs
Account team: Taraneh Ataï Kachoui, Justine Bastijns
Agency producer: Marlies Neudt
Production assistent: Leslie de Weijer
Production company: Wenneker
Executive Producer: Ben Wevers
Producers: Mirjam De Vreese, Roxanne Wylleman
Director: Willem Volker
DOP: Frederic Van Zandycke
Editing: Liesbeth Van Sele
Grading: Florian Keirse
VFX: Volstok
Stunts: Blaze & Movie FX
Sound design video: Christophe Vandepitte – VRT
Sound design radio: Frederik Cornelis – VRT