Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Happiness op zijn hondjes voor Bebat

Zondag 26 Mei 2024

Happiness op zijn hondjes voor Bebat

Belgen zijn niet te kloppen als het gaat om de recyclage van traditionele batterijen, maar dat geldt niet voor de onzichtbare versies: daar kunnen ze beslist nog veel bijleren. Onzichtbare batterijen zitten onder andere in smartphones, draadloze stofzuigers, scheermessen en boormachines, om maar een paar tools te noemen. Om onze landgenoten te sensibiliseren voor het feit dat die toestellen een batterij bevatten en die ook te recycleren, gaf Happiness blijk van een heel fijne neus.

“Volgens een onderzoek denken Belgen gemiddeld 33 batterijen in huis te hebben”, aldus Geoffrey Hantson, de ECD van Happiness. “Dat is al een groot aantal, maar in feite ligt het cijfer ongeveer drie keer zo hoog! En dat komt omdat er een duidelijk gebrek aan kennis is over batterijen, vooral over de lithium-ionbatterijen die in huishoudtoestellen ingebouwd zijn. Om het publiek bewust te maken van deze “onzichtbare” batterijen, hebben we speciaal voor Bebat een speurhond getraind: Lola. Dit experiment werd mogelijk gemaakt door wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat honden sommige bestanddelen in batterijen kunnen ruiken. Lithium is daar een van.”
 
Lola dankt haar speciale reukzin aan de teams die verantwoordelijk zijn voor het trainen van de drugshonden op de luchthaven van Zaventem. “Ze is de enige drugshond in haar soort in Europa”, aldus Maxime Damo, de associate CD van Happiness. “Lola bracht verschillende maanden door in het gezelschap van haar baasje, Sander, die haar zowel in het trainingscentrum in Zaventem als bij hem thuis trainde. Lola kan nu gemakkelijk batterijen detecteren in smartphones, schroevendraaiers, fototoestellen en scheerapparaten, zelfs als ze goed verstopt zitten in kasten of dozen.
 
Te beginnen met die van onze Eerste Minister in hoogsteigen persoon: want ja, Alexander De Croo was bereid om deel te nemen aan de speurtocht naar de geur en verwelkomde Lola en haar onfeilbare neus bij hem thuis op een mooie zaterdagochtend. “De test was meer dan overtuigend”, aldus de associate CD. “Dus daar lieten we het niet bij en Lola bracht een bezoek aan de radiostudio's van bel RTL, Joe en Nostalgie, waar ze live in de uitzending ook batterijen vond, tot grote vreugde en verrassing van de presentatoren en luisteraars.”
 
Het hele gebeuren werd natuurlijk gefilmd en gedeeld op de sociale netwerken.
 
“Wat Lola kan, zou iedereen moeten kunnen”, besluit Mandy Perrone, marketing manager bij Bebat. “Na haar bezoek aan de Eerste Minister en daarna aan de radiostations willen we alle Belgen aanmoedigen om alle zichtbare en niet-zichtbare batterijen thuis te verzamelen en ze naar een Bebat inzamelpunt te brengen.”
 
“Aanvankelijk zou Lola's neus enkel gebruikt worden voor onze campagne”, besluit Maxime Damo. “Maar de trainingsteams voor snuffelhonden vonden haar interessanter en vanaf nu zal Lola haar talenten ook inzetten op de luchthaven van Zaventem. En wie weet? Misschien kom je haar op een dag tegen voor je vertrekt om je eigen batterijen op te laden.
Assets :
Credits :
Client: Bebat 
Managing Director: Peter Coonen
Director Marketing, Operations & Innovation: Nele Peeters
Marketing Manager: Mandy Perrone
Marketing Officer: Yade Truijens, Brett Allard, Marijke Haccour
Porte-parole: Fatima Boudjaoui
Premier ministre: Alexander De Croo
Agency: Happiness 
CEO & Strategic Director: Karen Corrigan
Chief Creative Officer: Geoffrey Hantson
Associate Creative Director: Maxime Damo
Strategic Director: Isabelle Koelman
Content & Connectivity Director: Marine Vandenplas
Connectivity Planner: Yaël Vrancx
Concept: Catherine Hermans, Iliana Couvez
Content providers: Britt De Valck
Content Director: Debby De Ridder
Managing Director: Hans Smets
Account Director: Lukas Das, Frederik Jonnaert
Account Manager: Shari Van den Keybus
Copywriter: Dee Verwaetermeulen, Stéphane Opdenbosch
Head of Motion: Remke Faber
Motion designer: Wim Symens, Marie-Charlotte Baert, Arthur Nunes
Head of Design: Dries Lauwers
Design: Karel Chanterie
DTP: Loïc Lenoble
Head of Production: Bart Vande Maele
Producer: Arthur De Wachter
Director: Thomas Ost
DOP: Bram Van Roy
Soundman: Ludo Geerts
Trainer detection dog: Sander Neudt
Detection dog: Lola
PR-agency: Whyte Corporate Affairs