‘Protect The Protest’. Aldus de centrale boodschap van de nieuwe campagne die iO bedacht voor Amnesty International. Die toont het belang van protestbewegingen in de geschiedenis en herinnert eraan dat veel fundamentele rechten die vandaag als verworven beschouwd worden, zonder strijd nooit werkelijkheid waren geworden.
“De opdracht van Amnesty was zowel eenvoudig als complex”, aldus Sam De Win, ECD bij iO. “De NGO wilde een campagne die protest niet zou voorstellen als een bedreiging voor de samenleving, maar als een motor voor vooruitgang. Het recht op vreedzaam protest heeft de wereld ingrijpend veranderd en blijft essentieel voor sociale rechtvaardigheid.”
Met de slogan ‘Protect the Protest’ kiest iO voor een resoluut positieve benadering: die van de vooruitgang die mogelijk wordt gemaakt door vreedzaam protest. De tv-spot toont geen gewelddadige confrontaties, maar wel de concrete vooruitgang die door vastberaden mobilisatie is bereikt: stemrecht, het huwelijk voor iedereen, de werkdag van acht uur en vele andere verworvenheden die zonder deze strijd ondenkbaar zouden zijn geweest.
“Vanuit welk perspectief je het ook bekijkt, protest is nooit zinloos”, vervolgt Sam De Win. “Van de suffragettes die het stemrecht veroverden tot de jonge klimaatactivisten van vandaag, elke protestbeweging heeft bijgedragen aan vooruitgang. Dat is het idee dat centraal staat in de campagne.”
De spot is geregisseerd door Jef Boes uit de ILA Studio: “We wilden een spot maken die de impact van protest concreet illustreert, zonder te vervallen in de gebruikelijke clichés van massademonstraties. Er zijn geen megafoons of optochten, alleen beelden van gelukkige mensen die nu kunnen rekenen op de rechten die verworven werden dankzij de strijd in het verleden.
‘Protect the Protest’ zal vanaf 10 maart een week lang in prime time te zien zijn op VRT 1, en ook online. “Zoals elk jaar biedt de VRT zendtijd aan een NGO met een sterke boodschap voor de samenleving. We zijn blij dat we de jury konden overtuigen met dit idee: protest is geen bedreiging, maar een fundamenteel recht dat de wereld vooruithelpt”, besluit Eleni Verschaeve, content creator & e-mail marketeer bij Amnesty International.
Assets :
Credits :
Client: Amnesty International
Client contact: Eleni Verschaeve
Agency: iO
Creatives: Sam De Win & Ivan Moons
Account: Ena Stevens
Production: ILA Studio
Producer: Maxine Lodeweyckx
Director: Jef Boes
Dop: Ivo Nelis
Animator: Thomas Van Geel @ Visuals International
Editor: Lieven Dooms @ FRAMES
1AD: Martine Temmerman
1AC: Calder Cosyn
Gaffer: Dries De Paepe
Light Assistant: Louis Philippe Beauduin
Digi: Ushua Goeminne
Grip: Lester Otten
Decor: Studio Woot
Stylist: Sarah Roelstraete
H&MU: Karen
Car handler: Onno Hesselink
Production Assistent: Alexia De Splenter
Online: Visuals Internationals - FRAMES Postproduction
Post Producer: Jelle Robbeets
Stockimages: Shutterstock - ArtGrid
Music & Sound Design: Raygun
Vo: Wouter Hendrickx
Cast: Adbel, Lies, Aya, Mary-Lou, Ioannis, Thomas, MArymene, Monique, Lamin..