Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

mortierbrigade laat het breed hangen voor Brussel Mobiliteit

Zondag 8 September 2024

mortierbrigade laat het breed hangen voor Brussel Mobiliteit

Van 16 tot 22 september vindt de Week van de Mobiliteit 2024 plaats, met de traditionele Autoloze Zondag als orgelpunt. Dit jaar focust de sensibiliseringscampagne die mortierbrigade bedacht op de mogelijke besparingen die je kunt doen als je voor duurzamere verplaatsingswijzen kiest.

“De Week van de Mobiliteit en de traditionele Autoloze Zondag zijn het ideale moment om de aandacht te vestigen op duurzame vervoeralternatieven in de stad”, aldus Francesco Caccamese, strateeg bij mortier. “Veel mensen kiezen er bijna automatisch voor om een auto te bezitten, ongeacht de hoge en vaak onnodige kosten die ermee gepaard gaan. Slechts 10% van hen is zich bewust van de totale kosten die je als auto-eigenaar moet ophoesten. Daarnaast bestaat er een wijdverspreide misvatting dat andere vormen van vervoer, zoals deelfietsen, openbaar vervoer of carpooling, duur zijn. Dit leidt vaak tot irrationele beslissingen ten gunste van de auto, zonder dat de werkelijke kosten en alternatieven kritisch worden bekeken.”
 
Om het probleem onder de aandacht te brengen bedacht mortierbrigade een nieuwe sensibiliseringscampagne voor Mobiliteit Brussel, met mensen die kozen voor alternatieve mobiliteitsoplossingen, waardoor ze aanzienlijk konden besparen en hun geld elders laten rollen, zoals blijkt uit de luxe-aankopen die ze trots tonen in drie key visuals en een online video.
 
Een speciale vermelding voor de artistieke richting, felicitaties van de jury voor de copy en een bank vooruit voor de OLV.
 
“Geld besparen is een argument dat al veel gebruikt wordt in de reclame”, aldus Nicolas Gaspart die de campagne maakte met zijn sidekick Fred Zouag. “Hier hebben we besloten om dat argument te overgieten met de eigen tone of voice van Mobiliteit Brussel, dus op een onconventionele manier. Zo lijken alternatieve vervoermiddelen ook cooler. We hadden gewoon kunnen tonen wat mensen zouden kunnen kopen met het geld dat ze uitsparen, maar we deden er liever een schep bovenop door te overdrijven, zodat iedereen zin kreeg om te fantaseren wat ze met dit geld zouden doen.”
 
“Door een wereld te tonen waarin mensen rijk kunnen worden dankzij alle besparingen die ze doen door over te stappen op andere mobiliteitsoplossingen, willen we mensen ervan bewust maken dat deze besparingen aanzienlijk kunnen zijn”, vervolgt Fred Zouag. “We hebben bewust gekozen voor extravagante kleding die er voor sommigen over zou kunnen zijn, maar wel een zekere stopping power heeft en de eigenzinnige Mobiliteit Brussel-spirit ademt. Het is ook een knipoog naar de auto die altijd al beschouwd werd als een uiterlijk teken van rijkdom. Als je uitrekent hoeveel je elke maand aan je auto uitgeeft, kun je juist rijk worden door geen auto te hebben.”
 
Naast de visuals en OLV leidt een call-to-action gebruikers door naar de website van Mobiliteit Brussel waar ze, in samenwerking met Testaankoop de alternatieven voor een eigen auto kunnen ontdekken.
Assets :
Credits :
Client: Brussels Mobility
Contacts: Camille Thiry, Charline Barette
Agency: mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends
Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Partner & Strategic Director: Vincent d’Halluin
Creatives: Frédéric Zouag, Nicolas Gaspart
NL Copywriters: Febe Ampe, Michiel Baeten
Strategy: Francesco Caccamese
Media Strategy: Chenling Zhang
Social Lead: Lisa Smets
Client Services Director: Catherine Hamers
Traffic Planner: Doris De Smet
Account Director: Anneleen Vande Voorde
Account Manager: Hanne Polé
Account Executive: Emma Robberechts
Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata, Sophie Bayeul
Production hub: RAKET
Head of production: Charlotte Coddens
Creative producer: Manoe Delissen
Director & Photographer: Usman Abdul
DOP: Ivo Nelis
Photographer assistant: Alwin Vyvey
First AC: Steve Francois
Gaffer: Kristof Collier
Set dresser: Kénia Raphael
Styling: Eveline Briand
HMU: Kim Theylaert
Casting: wewantyou
Sound: Raygun
Retouching: Annelien Debusschere
Post-production: Jelle Stroo