Fr

ASSOCIATIONS

Harry Demey: "Zelfregulering is de beste manier om creatief werk af te leveren in de toekomst"

Zondag 25 Februari 2024

Harry Demey:

Eind januari lanceerde het Communicatie Centrum (CC) zijn allereerste B2C campagne om de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) bekender te maken bij het grote publiek. De campagne, die wil benadrukken hoeveel waarde de sector hecht aan zelfregulering, kreeg steun van alle lokale mediabedrijven en werd ruim opgepikt in de media. Ondanks enige kritiek (van Creative Belgium),  miste ze haar doel niet. In amper een paar weken tijd verviervoudigde het aantal sitebezoeken. In zijn hoedanigheid van ondervoorzitter van het CC maakt Harry Demey (CEO LDV United) een eerste balans op.
 
Waarom deze campagne, Harry?

Laat ik eerst even kaderen van wie de campagne uitgaat. Het Communicatie Centrum (dat vroeger Raad voor de Reclame heette) werd opgericht in 1967 en is de professionele organisatie die de verschillende communicatieberoepen verenigt, zelf vertegenwoordigd door hun respectieve verenigingen, namelijk de UBA, de ACC, VIA, BAM, Lapresse.be, VNM, WE MEDIA en de AEA.

Onze industrie positioneert zich als een partner die op een bewuste manier omgaan met commerciële communicatie, zeker als het gaat om thema’s als gender, greenwashing, enzovoort. Daarbij hebben we bewust gekozen voor zelfregulering. Dat principe heeft al meermaals bewezen dat het werkt. Denk maar aan dossiers als influencer marketing, maar ook misleidende reclame naar kinderen of alcoholreclame e.a.

Sinds 1974 en dankzij de steun van de gehele sector, besteedt het Communicatie Centrum een groot deel van zijn middelen – 70% om precies te zijn - aan de JEP, een onafhankelijk en paritair samengesteld orgaan (voor de helft bestaande uit leden uit de reclamesector en de andere helft uit de burgermaatschappij) dat het aanspreekpunt is voor consumenten met betrekking tot commerciële communicatie.

Dat is nog onvoldoende geweten. Ondanks al die activiteiten bleek uit een nulmeting dat de spontane naamsbekendheid van de JEP slechts 5,8% bedraagt. Vandaar deze campagne.

Hoe is ze tot stand gekomen?

In overleg met de ACC werd de campagne toevertrouwd aan de Young Dogs. Daarmee is ze bureauneutraal en mogen de makers op kosten van de JEP naar de Cannes Lions. Concreet kregen de Young Dogs een briefing, waarna er 19 dossiers ingediend werden die beoordeeld werden door een vakjury van Creative Directors van 4 bureaus.
 
Het uiteindelijke concept is het werk van twee Young Dogs in de personen van Wouter Vochten en Jannes Deschacht. Hun concept legt op een speelse manier (en in beide landstalen, nvdr) de link naar de naam ‘JEP’. De campagne verwijst de consumenten door naar de website van de JEP, om ze eraan te herinneren dat ze bij de JEP een klacht kunnen indienen over campagnes die ethische en/of wettelijke vragen oproepen. Ze wil ook het belang van ethiek in commerciële communicatie benadrukken, en a fortiori de cruciale rol van zelfregulering. De campagne werd geproduceerd door TBWA/Make, in samenwerking met de laureaten van Young Dogs.
 
Misschien nog even preciseren dat deze zomer een tweede golf volgt. Een nieuwe meting van de naamsbekendheid is eveneens gepland.

De campagne viel niet bij iedereen in even goede aarde. Het was voor Creative Belgium zelfs de aanleiding om een klacht in te dienen bij de JEP.

Ja, dat is een beetje ongelukkig maar iedereen mag natuurlijk een mening hebben. De creatieve uitvoering van reclameboodschappen is gebaseerd op een briefing, en we ervan overtuigd dat Young Dogs deze briefing adequaat hebben omgezet.
We erkennen de kracht van creativiteit, maar we zijn evenzeer vastbesloten om misleidende reclameboodschappen uit te bannen.

Zelfregulering is de beste manier om creatief werk af te leveren in de toekomst en we kunnen dan toch best naar buiten komen als één industrie. Alleen door samen te werken kunnen we ervoor zorgen dat de reclamesector het vertrouwen van de consument blijft verdienen.

We nodigen hen dan ook graag uit om mee het debat te voeren en ze zijn welkom als lid bij het Commmunicatie Centrum.

Hebben jullie al een zicht op de eerste resultaten?

De campagne kreeg meteen aandacht, en ze loopt nog enkele weken door.

Onze sitebezoeken zijn verviervoudigd; we ontvingen al meer dan 245 reacties sinds de start van de campagne.  Hiervoor werden 31 klachtendossiers geopend. In 2022 waren dat er 80 in totaal.

Welke diensten biedt JEP nog aan ?

Ik wil graag benadrukken dat de JEP ook proactief kan werken. In 2022 kreeg de Jury 27 proactieve adviesaanvragen uit de sector om te oordelen of een campagne al dan niet geschikt is voor het zelfregulerende kader dat de industrie zichzelf oplegt en 120 aanvragen uit de academische wereld en consumenten. Ook de JEP-campagne werd voorgelegd voor pro-actief advies.

De JEP telt ook 226 Ambassadeurs in 154 bureaus, die zorgen voor de doorstroom van alle informatie.
 
Kort gezegd was de grote uitdaging om het eigen vak niet in een slecht daglicht te stellen. En dat is gelukt. Zo kunnen we de overheid tonen dat we actief bezig zijn met zelfregulering. Dit is van groot belang, zeker nu er verkiezingen op komst zijn. Alles evolueert razendsnel en het is belangrijk om commerciële communicatie binnen een regelgevend kader te blijven plaatsen waar zowel consumenten,  de overheid als de industrie zich goed voelen.

Archief / ASSOCIATIONS