Fr

BLUE

Kan toenemende regulering bedrijven aanzetten tot minder communicatie rond hun duurzame engagementen?

Dinsdag 30 Januari 2024

Kan toenemende regulering bedrijven aanzetten tot minder communicatie rond hun duurzame engagementen?

In januari keurde het Europees Parlement een nieuwe richtlijn goed om consumenten te beschermen tegen misleidende handelspraktijken. Er werd een aantal problematische handelspraktijken toegevoegd aan de verbodslijst, waaronder geprogrammeerde veroudering van producten en... greenwashing.

De nieuwe regels moeten de etikettering van producten duidelijker en betrouwbaarder maken, door de vermelding van algemene milieuclaims zoals 'milieuvriendelijk', 'natuurlijk', 'biologisch afbreekbaar', 'klimaatneutraal' of 'milieuvriendelijk' te verbieden als ze niet bewezen zijn.

Ook het gebruik van duurzaamheidslabels zal worden gereguleerd, gezien de verwarring die hun wildgroei en het gebrek aan vergelijkende gegevens veroorzaken. In de toekomst zullen alleen duurzaamheidslabels op basis van officiële certificeringssystemen of opgesteld door overheidsinstanties toegestaan zijn binnen de EU.

Bovendien zal de richtlijn claims verbieden die stellen dat een product een neutrale, verminderde of positieve impact heeft op het milieu dankzij emissiecompensatieregelingen.

Toeval? Een paar dagen na de goedkeuring van deze richtlijn door het Parlement publiceerde de South Pole groep, waarbij CO2logic aangesloten is, zijn Net Zero rapport. Daaruit bleek dat steeds meer bedrijven hun klimaatverplichtingen niet communiceren.

Deze trend heeft zelfs al een naam: ‘greenhushing’, een term die verwijst naar het minimaliseren of verhullen van inspanningen en prestaties op het gebied van duurzaamheid en positieve milieueffecten. Heeft dit te maken met de toegenomen regelgeving rond deze kwesties?

Onder andere. South Pole verwijst naar die andere gevreesde richtlijn, de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), die in januari 2025 van kracht wordt en de vereisten voor duurzaamheidsrapportage voor bedrijven wil uitbreiden en versterken. Het doel is om deze verslagen consistenter, vergelijkbaarder en betrouwbaarder te maken; de richtlijn zal gevolgen hebben voor 50.000 bedrijven.

Hoewel deze richtlijn niet bedoeld is om de communicatie van bedrijven over hun klimaatverplichtingen te beperken, maar eerder om ze te reguleren, zou ze greenwashing kunnen verminderen door preciezere en controleerbare rapporten te eisen. Het is zelfs mogelijk en wenselijk dat de richtlijn leidt tot een verschuiving naar communicatie die meer gebaseerd is op bewijs en concrete acties, en minder op aankondigingen en het effect dat ze veroorzaken, zoals onze collega Maxime Paquay in L'Écho suggereerde.

Archief / BLUE