Fr

BLUE

New Talent: Samuel Lepage (student, ESA Saint-Luc Bruxelles)

Dinsdag 30 April 2024

New Talent: Samuel Lepage (student, ESA Saint-Luc Bruxelles)

De New Talent rubriek is gewijd aan de jonge talenten in onze sector die we zowel willen ondersteunen als in de schijnwerpers zetten aan de hand van portretten en interviews. Deze keer kozen we voor de 19-jarige Samuel Lepage, die een bachelor beeldende kunsten, optie reclame volgt in ESA Saint-Luc Bruxelles. Lepage won de Gold op de recente StuMPA Awards voor magazinecreativiteit met een origineel concept.

Kan je je idee voor StuMPA even pitchen? 

Mijn idee was om twee magazines, meer bepaald een Nederlandstalig en een Franstalig, te verweven met elkaar, in dit geval Knack en Le Vif. Dat werd dan ‘Knif’ op de cover. De lezer zou dankzij het design van de cover de neiging kunnen hebben om de twee uit elkaar te trekken, maar dat lukt niet, want hij is niet te verscheuren. Beide kunnen niet zonder elkaar. De titel was ‘Onafscheidelijk/inséparable’. Het is een knipoog naar de komende Belgische verkiezingen en een reflectie op de potentiële splitsing van België. De latente boodschap is: er zijn geschillen en tegenstellingen in ons land, maar ondanks alles is wat ons verenigt veel sterker. Ik ontwierp de cover en de achterkant van het tijdschrift en heb dit helemaal alleen gedaan.
Waarom koos de jury voor jouw creatie, denk je?

Mijn idee was redelijk gedurfd en ook actueel, gezien de komende verkiezingen. Ik denk dat de juryleden ook wel gecharmeerd waren door de neutraliteit die ik aan de dag heb gelegd. Mijn vondst is in feite vrij simpel, maar toch is er nooit iemand op het idee gekomen om twee magazines te verbinden met elkaar. Verder kreeg ik complimenten voor de naam van het magazine en de titel en voor de executie. Het ziet er visueel best goed uit.

Leeft een wedstrijd als StuMPA onder de studenten?

Het motiveert ons en het is ook een kans om een prijs te winnen en een beetje naam te maken in het reclamewereldje. Om iets op je cv te kunnen zetten...

Je wordt beloond met een weekje Cannes Lions. Wat ga je er doen?

Ik ga er met een open blik naartoe en ik ga proberen om zoveel mogelijk interessante sprekers mee te pikken. Ik hoop er me ook wat te amuseren en contacten te leggen met bureaus en andere creatieven.

Wat motiveerde je om een opleiding reclame te starten?

Eigenlijk wou ik grafische vormgeving studeren, maar bij het ingangsexamen kreeg ik te horen dat mijn profiel beter zou passen bij reclame. Ik heb dat ingangsexamen dan geprobeerd en dat beviel me wel. Momenteel zit ik in mijn tweede jaar.

Waarom zei men dat je eerder een reclameprofiel had?

Ik had wat affiches ontworpen en de docenten zagen daar wel iets in. Ik heb een redelijke sobere en minimalistische stijl, zeer uitgepuurd en uitgelijnd. Ik hou ook van copywriting. Ik ben er nog niet uit of ik voor AD of voor copy wil gaan. Ik vraag me soms af of een keuze echt noodzakelijk is. De twee profielen in een en dezelfde persoon kan toch ook?

Hoe vind je het niveau en de aanpak van je school?

Ik heb het gevoel dat het niveau in ESA Saint-Luc Bruxelles zeer hoog ligt, vooral op het vlak van concepten en ideeën bedenken en van creativiteit in het algemeen. Dat hebben we ook weer kunnen zien op de StuMPA Awards waar de school verschillende prijzen won. Ik denk dat de profs en de leerlingen zelf elkaar naar een hoger niveau tillen.

Archief / BLUE