Fr

AWARDS

Cannes Lions : alle Grand Prix

Vrijdag 24 Juni 2022

Cannes Lions : alle Grand Prix

Voor deze editie van de Cannes Lions kenden de verschillende jury's niet minder dan 31 Grand Prix toe. De campagne van het jaar komt uit India en is het werk van Dentsu Creative: 'The Unfiltered History' voor Vice Media neemt drie GP's (Radio & Audio, Brand Experience & Activation en Social Influencer) en een Titanium mee naar huis. 

Nummer twee is 'Data Tienda' van DDB Mexico voor WeCapital, dat twee GP's wint (Glass Lion: The Lion for Change en Creative Data), gevolgd door 'Hope Reef' van AMV BBDO Londen voor Mars Pet Care (Industry Craft en Media) en... onze nationale glorie, 'The Breakaway' van BBDO België en Decathlon (Creative Strategy + PR). 
Radio & Audio + Brand Experience & Activation + Social Influencer - "The Unfiltered History" (Dentsu Creative India - Vice Media)
'The Unfiltered History', een interactief bezoek aan het British Museum dat zich concentreert op tien van de meest emblematische stukken die al decennialang in het prestigieuze Londense museum tentoongesteld zijn.   

Waarom deze tien? Gewoon om er aan te herinneren dat het schatten uit de koloniale tijd zijn en dat hun plaats beslist elders is, om te beginnen in de landen waar ze geroofd werden. Om het bewustzijn te vergroten riepen Vice en Dentsu de hulp in van vertegenwoordigers van inheemse volkeren, die het echte verhaal achter de werken vertellen, en niet het afgezwakte verhaal dat door de gidsen of audiogidsen van het museum wordt geserveerd.   

De 'ongefilterde verhalen' zijn toegankelijk via Instagram-filters en immersieve audio. Museumbezoekers scannen gewoon de 10 voorwerpen in kwestie om aldus een augmented reality te ontsluiten en terug te reizen in de tijd naar het moment waarop deze kostbare cultuurvoorwerpen aan hun gedwongen verhuis begonnen.   

Er hoort ook een reeks podcasts bij, waarin deskundigen het belang van elk stuk uit deze schat belichten, gezien door de ogen van diegenen die het er al eeuwen zonder moeten stellen.   

Tot slot moet worden opgemerkt dat 'The Unfiltered History Tour' duidelijk gemaakt werd zonder medeweten van het British Museum, dat sindsdien maatregelen heeft genomen om het scannen van de tien stukken in kwestie te bemoeilijken, zo niet onmogelijk te maken...    

Wie niet ter plaatse kan gaan, kan hier 'The Unfiltered History Tour' online doen. Aangrijpend.
Glass Lion : The Lion for Change + Creative Data - "Data Tienda" (DDB Mexico - WeCapital)
'Data Tienda' herinnert ons eraan dat miljoenen vrouwen niet kunnen studeren of ondernemen door een gebrek aan middelen en geen toegang tot bankleningen en dit omdat ze simpelweg geen 'kredietgeschiedenis' hebben, een conditio sine qua non voor het verkrijgen van een lening.

Paradoxaal genoeg zorgt de overgrote meerderheid van deze vrouwen ervoor dat hun gezin kan overleven door in plaatselijke winkels kleine leningen aan te gaan, die zij terugbetalen wanneer zij kunnen. Met andere woorden, Mexicaanse vrouwen hebben een lange 'kredietgeschiedenis', wat bewijst dat zij goede betalers zijn. Helaas weten banken dit niet, omdat dit meestal enkel is opgeschreven in eenvoudige schriftjes. 

Vandaar het idee van DDB Mexico voor een platform en een app, die al deze voorgeschiedenis verzamelen en vooral een 'kredietscore' toekennen, die de solvabiliteit van de gebruikster evalueert, en die naargelang de score haar in staat stelt om uiteindelijk een lening bij een bank te verkrijgen...
Creative Strategy + PR - "The Breakaway" (BBDO Belgium - Decathlon)
'The Breakaway' is het eerste e-Cycling team voor gevangenen die allemaal keihard trainden voor de uitdaging van hun leven: een race tegen 'Team Justice', met daarin minister van Justitie Vincent Van Quickenborne.    

De wedstrijd vond plaats op 14 september 2021 op het Zwift-platform waar de deelnemers een (virtueel) parcours van 23 km langs de Champs-Élysées in Parijs reden. Uiteindelijk zegevierde justitie, maar dat is natuurlijk niet het belangrijkste. De doelstelling van Decathlon was vooral om na te gaan of virtuele sport kan helpen bij de herintegratie van gevangenen in de echte wereld, zoals Thomas Lejeune Debarre, marketing- en communicatiemanager, na afloop van het experiment verklaarde: "Decathlon wil sport toegankelijker maken en met dit project wilden we benadrukken dat sport mensen samenbrengt, ondanks verschillen of vooroordelen, dankzij een gemeenschappelijke passie - in dit geval, wielrennen. Ten slotte geloven wij dat sport de sleutel is om te leren samenleven, elkaar te respecteren, elkaar te helpen... Dit alles zal uiteraard van groot belang zijn, na de vrijlating en de herintegratie van de gevangenen."
Industry Craft + Media - "Hope Reef" (AMV BBDO London - Mars Pet Care)
'Hope Reef', het grootste herstelprogramma voor koraalriffen wereldwijd, waarmee Sheba zich engageert belangrijke sites wereldwijd te herstellen tegen 2029.   

Om zijn acties te financieren, vertrouwt het merk Mars Petcare op zijn YouTube-kanaal ShebaBrand en de inkomsten die het genereert via advertenties, die volledig worden gedoneerd aan The Nature Conservancy, een wereldwijde natuurbeschermingsorganisatie die zich inzet voor het behoud van land en water.
De campagne onderscheidde zich ook in de competitie Media met een originele installatie die bestaat uit een soort billboard van 45 meter lang dat het woord 'hope' vormt op de zeebodem voor de kust van Sulawesi. De letters werden in 2019 geschreven op een plek met dood koraalpuin, met de bedoeling het nieuw leven in te blazen. Dat werd een succes, aangezien het gebied sindsdien een bloeiend koraalrif is geworden.

Het levende billboard is nu te zien op Google Maps en Google Earth, en onder water in Google Street View...
Titanium - "Long live the Prince" (Engine London - The Kiyan Prince Foundation)
In 2006 kwam het Engelse voetbalwonder Kiyan Prince op zijn vijftiende om het leven, toen hij zijn vriend wilde beschermen tegen een mesaanval. De tiener was een van de meest veelbelovende talenten van de Queens Park Rangers academie.

Ter gelegenheid van wat zijn 30ste verjaardag had moeten zijn haalde Prince opnieuw de voorpagina's met 'Long live the Prince', de campagne die pro bono werd ontwikkeld door Engine London, in samenwerking met EA Sports en de Kiyan Prince Foundation, opgericht door de vader van Prince om jonge mensen te helpen hun potentieel te verwezenlijken.

'Long Live the Prince' omvat een Prince-avatar waarmee in FIFA 21 kan worden gespeeld. De rekrutering van Prince door Queens Park Rangers 15 jaar na zijn dood werd ondersteund door een uitgebreide media- en PR-campagne. In slechts één dag genereerde de campagne het equivalent van een jaar aan donaties voor de stichting.
Film - "Super. Human" (4Creative London - Channel 4)
'Super. Human' is een spot van drie minuten die 4Creative London maakte voor Channel 4 ter gelegenheid van de Paralympics 2020 in Tokio om de Britse sportdelegatie een hart onder de riem te steken. 

De 180'' kan worden samengevat in één heerlijk ironische en dubbelzinnige zin: 'To be a paralympian there's got to be something wrong with you'. Met andere woorden, het dagelijkse leven van mensen met een beperking is al zo moeilijk dat je wel gek moet zijn om bovendien op hoog niveau te kunnen of willen sporten. Maar de overwinning is natuurlijk des te mooier...

Het geheel is meesterlijk en met veel humor geregisseerd door regisseur Bradford Young (Somesuch London).

Channel 4 had in 2013 al een Grand Prix gewonnen met 'Meet the Superhumans', de campagne voor de Olympische Spelen van Londen 2012, die een prijs kreeg in de Film Craft-competitie.
Film - "Escape from the office" (Smuggler LA - Apple)
Misschien eindigen ze wel als de helden van een echte Apple TV+ serie. Ondertussen biedt het merk 'Escape from the office' aan, een nieuw opus rond de avonturen van deze vier vriendelijke underdogs als onderdeel van zijn Apple@Work campagne.

Na in 2019 een ronde pizzadoos te hebben uitgevonden en in 2020 de geneugten van telewerken te hebben ontdekt, is het deze keer beslist: ze zeggen hun baan op en lanceren hun eigen bedrijf onder de naam 'Better Bag'. 

De kans om nog eens te laten zien dat je met de tools, oplossingen en devices van Apple echt van overal kunt werken. Net als in de vorige spots zit de regie van Mark Malloy vol verwijzingen en knipogen, die alle merkfans zullen bekoren.
Film Craft - "The Wish" (Serviceplan Munich - Penny)
'The Wish' van Serviceplan München en Iconoclast scoort met een beklijvende spot voor de Duitse warenhuisketen Penny. Die werd na twee jaar lockdown uitgezonden tijdens de eindejaarsfeesten en gaat over verloren jeugd.
Direct - "Less Talk, More Bitcoin" (Accenture Song NY - Coinbase)
'Less Talk, More Bitcoin' is een ultraminimalistische creatie die opzien baarde tijdens de laatste Super Bowl. Op het scherm: een eenvoudige QR-code die non-stop op een zwart scherm stuitert, als een oude screensaver, en telkens als hij de randen raakt van kleur verandert. Degene die hem wist te scannen, won 15 dollar in bitcoin.  

Als bewijs van de kracht van televisie (en trouwens ook voor het herwonnen enthousiasme in de QR-code), bereikte de spot 20 miljoen views in 60". De traffic naar de website was zo groot dat het platform crashte! 
Creative B2B - "Speaking in Color" (Wunderman Thompson Minneapolis - Sherwin-Williams)
'Speaking in Color' is een tool bedacht voor het verfmerk Sherwin-Williams: dankzij AI creëert het kleuren op basis van de beschrijving die gebruikers geven.   Als je bijvoorbeeld de kleur wilt van een 'zomerse zonsondergang in New York', hoef je gewoon luidop een algemene beschrijving te geven, alvorens het voorgestelde resultaat te verfijnen met meer diepgaande voorkeuren, zoals 'een donkerder rood, 'iets donkerder' of 'voeg een zonnige gloed toe', tot je de kleur krijgt die je wenst...
Creative Commerce - "ThighStop" (Leo Burnett Chicago - WingStop)
 In 2021 had Amerika te kampen met het ergste tekort aan kippenvleugels in zijn geschiedenis; dat was een van de neveneffecten van de pandemie. Dit was niet alleen een ramp voor de neefjes van Uncle Sam, die er vrachtwagenladingen van verslonden, maar ook voor WingStop, een restaurantketen die uitsluitend kippenvleugels in alle soorten en maten op het menu heeft staan.   

Daar moeten ze gedacht hebben: "Als er geen kippenvleugels meer te krijgen zijn, laten we dan een ander stuk van het gevogelte verwerken."  

 In samenwerking met Leo Burnett Chicago, werd WingStop omgedoopt tot ThighStop en bood de keten zijn trouwe klanten tijdelijk en exclusief online kippenbillen aan. Dat gebeurde met de waardevolle steun van rapper Rick Ross. Het succes was zo groot dat er nu ook kippenbillen op het menu van WingStop staan...
Creative Effectiveness - "Contract for Change" (FCB Chicago & NY - Michelob Ultra)
We hebben beslist een zwak voor het 'Contract for Change'. Er zit een Belgisch kantje aan deze GP, want de campagne werd bedacht door onze vrienden Tim Schoenmaeckers & Niels Sienaert, verkozen tot Creatives of the Year door de redactie van MM. 

In de Verenigde Staten is slechts 1% van de landbouwgrond gewijd aan biologische landbouw. De omschakeling is immers bijzonder lastig en duur voor familiebedrijven. Daarom kwam FCB Chicago voor Michelob (AB InBev) op het idee om boeren die zich engageerden om de switch te maken meteen en drie jaar lang de aankoop van hun productie te garanderen.
Creative Business Transformation - Piñatex" (L&C NY - Dole & Ananas Anam)
Na de olie-industrie is de lederindustrie een van de meest vervuilende productiesectoren ter wereld. Wat als ananasbladeren het groene antwoord op het probleem zouden zijn? Dat is de vraag die Dole zich stelde toen het de drie ton bladeren zag die het weggooit voor elke ton geproduceerd fruit.   

In samenwerking met Ananas Anam heeft Dole zich tot doel gesteld een vegan, 'cruelty free' en duurzaam alternatief voor leder te produceren, door gebruik te maken van de vezels van deze bladeren. Het resultaat is dat 'Piñatex' nu gebruikt wordt door meer dan 200 merken in 80 landen over de hele wereld...
Mobile - "Real Tone" (W+K Portland - GUT Miami - Google)
'Real Tone' dat won in Mobile is een nieuwe functie van de camera van de Pixel 6 van Google. Die biedt een natuurlijker resultaat voor de foto's van mensen met een andere dan blanke huidskleur, los van de lichtintensiteit of de nuance.   

De smartphone en zijn revolutionaire technologie werden gelanceerd ter gelegenheid van de Super Bowl - het meest bekeken televisie-evenement ter wereld, maar ook het minst representatieve inzake diversiteit - met een spot waarin mensen met een gekleurde huid vereeuwigd met 'Real Tone' en dus eindelijk echter dan echt. Bravo aan Google, GUT Miami en W+K Portland.
Entertainment - "Eat a Swede" (McCann Stockholm Swedish Food Federation)
In de wetenschap dat we tegen 2050 met 10 miljard mensen op aarde zullen zijn, heeft de Zweedse Voedselfederatie besloten het debat over duurzaamheid en het voeden van de wereldbevolking vandaag op gang te brengen met een bewustmakingscampagne, gebaseerd op een satirische en onderhoudende film van 18', waarin mensen worden aangespoord om "een Zweed op te eten"... Meer bepaald om "Zweeds te eten" en te gaan voor de lokale normen voor de productie van duurzame voeding - het nationale dieet is immers een van de gezondste ter wereld.
Entertainment Lions for Music - "This not America ft. Ibeyi" (Doomsday Entertainment LA - Sony Music Latin Miami)
"This not America ft. Ibeyi". Die single bezegelt de samenwerking tussen de Porto Ricaanse rapper Residente en de Frans-Cubaanse tweeling Ibeyi voor een nummer dat een boodschap van eenheid moet uitdragen.   

Met zijn muziek, zijn protestrap en een videoclip geregisseerd door de Fransman Gregory Ohrel die keihard binnenkomt, geeft Residente uiting aan zijn mening en zijn pijn over wat hij beschouwt als de continentale sociale breuk tussen Noord-Amerika en Zuid-Amerika door de Verenigde Staten.
Entertainment Lions for Sport - "NikeSync" (R/GA London - Nike)
In Entertainment Lions for Sport wint 'NikeSync' van R/GA Londen. Deze door Nike voorgestelde applicatie werd speciaal ontworpen en ontwikkeld voor vrouwen, om hen in staat te stellen hun sporttraining aan te passen, en nauwkeuriger te synchroniseren met de verschillende fasen van hun menstruatiecyclus, en zo al hun kracht te benutten.
Digital Craft - "Backup Ukraine" (Virtue - Blue Shield - UNESCO)
Het project, een partnerschap tussen Virtue, Blue Shield Denmark en UNESCO, heeft tot doel gewone mensen in staat te stellen te helpen bij het behoud van het culturele erfgoed van Oekraïne sinds de invasie door het Russische leger. 'Backup Ukraine' is gebaseerd op een applicatie waarmee mensen ter plaatse objecten kunnen scannen, alvorens ze om te zetten in een 3D-model en ze te uploaden naar een cloud, waar ze eindelijk veilig zijn voor Russische bommen...
Design - "Portuguese (re)Constitution" (FCB Lisbon - Penguin Books)
Meer dan 40 jaar lang leefden de Portugezen onder een fascistisch regime dat als een van de favoriete wapens een blauw potlood hanteerde: dat werd gebruikt om de geschriften en ideeën van plaatselijke kunstenaars te censureren als die die indruisten tegen de ideologieën van de overheid.   

Om de verjaardag van het einde van het fascisme te vieren, kwam de uitgever Penguin Books op het idee ook blauwe potloden te geven aan hedendaagse Portugese kunstenaars, zodat zij op hun beurt de geschriften en ideeën van de toenmalige grondwet konden censureren en gedichten konden componeren ter ere van de vrijheid en de liefde. Het geheel werd vervolgens prachtig geïllustreerd... 
Pharma - "I'll always be me" (VLMY&R NY - Dell Technologies / Intel)
"I'll always be me" is een tool die patiënten met neurodegeneratieve ziekten (NDD) in staat stelt hun stem te archiveren, zodat zij "normaal" kunnen blijven communiceren via het toetsenbord en de luidsprekers van hun computer. 
Health & Wellness - "The Killer pack" (VLMY&R Mumbai - Maxx Flash)
 Terwijl de Indiërs geleerd hebben zich binnenshuis tegen muggen te beschermen, is de situatie buiten helaas heel anders, vooral door de vervuiling, waardoor muggen zich massaal voortplanten. Om het probleem te verhelpen, bedachten het farmaceutische merk Maax Flash en zijn bureau het formidabele 'Killer Pack'. Dat moet in vuilnis en afval worden geplaatst, om zich op doeltreffende wijze te ontdoen van muggen, zonder enig risico voor andere diersoorten, te beginnen met de heilige koeien...
Grand Prix for Good - Health - "Lil Sugar - Master of Disguise" (Area 23 - Hip Hop Public Health)
Een leuke, educatieve, boeiende en multiplatform bewustmakingscampagne, met een website en app, om ons, en vooral kinderen, beter in staat te stellen de suikers die in voedsel op de loer liggen, te herkennen.   

'Lil Sugar' komt tot leven als een stiekem suikerklontje en meester in vermommingen, om ervoor te zorgen dat niemand het herkent in eten en drinken...  
Outdoor - "Liquid Billboard" (Havas Middle East - Adidas)
Als onderdeel van de 'Beyond the Surface'-campagne, waarmee Adidas meer inclusief zwemmen in het Midden-Oosten wil promoten (en de bijhorende speciale zwemkledinglijn, natuurlijk), ontwikkelde Havas een originele OOH-actie voor het merk met de drie strepen: een driedimensionaal 'vloeibaar' billboard in de vorm van een vijf meter diep zwembad, gevuld met 43.000 liter water.   

Het bord, dat drie dagen lang op een openbaar strand in Dubai was geïnstalleerd, verwelkomde verschillende vrouwelijke (para)atleten uit de regio. Dankzij camera's in het reclamebord konden ze zwemmend worden gefilmd en konden de beelden in real time worden uitgezonden op de digitale schermen van het Dubai Ice Rink shoppigcenter, vlak bij de flagshipstore van Adidas.    

Vooraf ontvingen de journalisten en influencers ook een kit met een zwempak en een uitnodiging om deel te nemen aan deze ervaring...
Print & Publishing - "The Election Edition" (Impact BBDO - AnNahar)
Het is een feit: Libanon is verre van een goede leerling op het gebied van de democratie. Het meest recente voorbeeld is de poging van de regering om het verkiezingsproces te belemmeren door te klagen over het tekort aan materiële goederen, te beginnen met papier en inkt, waardoor het onmogelijk zou worden om welke verkiezing dan ook te organiseren...   

Dat was zonder AnNahar gerekend, het belangrijkste Libanese dagblad, dat voor het eerst in zijn 88 jaar van onderbroken verschijning besloot om op 2 februari het papier en de inkt van de editie van de dag aan te bieden voor het drukken van stembiljetten. 
Innovation - "One house to save many" (Leo Burnett Sydney - Suncorp)
Iedereen weet dat in Australië branden, overstromingen en stormen almaar harder toeslaan en een spoor van vernieling achterlaten. Om de impact van de extreme weersomstandigheden op de woningen in het land te beperken, bedachten verzekeraar Suncorp en Leo Burnett - in samenwerking met The Glue Society - een huis dat echt bestand is tegen de meest waanzinnige omstandigheden.   

Dat huis werd voorgesteld in een documentaire die te zien is op een nationale zender en meerdere kortfilms rond de innovaties die tegen de losgeslagen weergoden moeten beschermen.   

Australiërs kunnen de kenmerken van het huis ook online ontdekken en virtueel zien hoe ze die in hun eigen huis kunnen integreren.
Sustainable Development Goals - "The Missing Chapter" (Leo Burnett Mumbai - P&G)
In India gaan elk jaar 2,3 miljoen meisjes na hun puberteit van school wegens een gebrek aan voorlichting over menstruatie.

Met 'The Missing Chapter' pakt P&G de taboes rond menstruatie aan en lobbyt het voor schoolboeken die het onderwerp eindelijk aansnijden.

Archief / AWARDS