Fr

AWARDS

VRT MAX, Media Brand of the Year: the reasons why

Vrijdag 9 Juni 2023

VRT MAX, Media Brand of the Year: the reasons why

Het streamingplatform van de openbare omroep won in de categorie van het Media Brand van het jaar op de AMMA. Het kreeg ook de nieuwe Future Proof Award, toegekend door de Club33 van CommPass.
 
VRT en Var werden de laatste jaren frontaal geconfronteerd met een mediawereld en consumptiemodi in volle evolutie en mondialisering, mede en vooral door de versnipperende mediaconsumptie. Het gevaar dat jongeren massaal zouden afhaken bij lineaire, lokale mediamerken, was dan ook groot.
 
Om de jongere doelgroepen toch nog te bereiken in een veilige context zonder fake news, lanceerde VRT in augustus 2022 VRT MAX, een digitaal audio- en videoplatform dat focust op de kerndoelgroep 18-34 en alles van VRT verenigt, van primetime tv-programma’s tot webseries, podcasts en radiostreams. De stories, thema’s en formaten zijn op maat gesneden van hoe jongeren content consumeren: overal, mobiel, shortform en community-based, live en on demand. Alles past in één handige app, boogt op futureproof innovaties en is lokaal gericht.
 
In 2022 werd de strijd op drie fronten gestreden: productontwikkeling, bereik en nieuwe doelgroepen. De resultaten mogen er op alle drie de fronten zijn. Er wordt sindsdien meer live naar VRT geluisterd en gekeken. De doelgroep is verjongd, het aanbod is verbreed met flink wat lokale content en VRT MAX is een volwaardige speler voor wie kind aan huis is bij TikTok, Facebook of Spotify.
 
Wat via de lineaire zenders geleidelijk verloren gaat, wint VRT stilaan terug via het VRT MAX platform, meer bepaald door de stijgende populariteit bij de 18-24 (37%) en de 25-34 (46%). Tegelijk breidde het platform ook zijn adverteerdersvijver uit met (potentiële) nieuwkomers als bol.com of Hello Fresh. Daar zijn de nieuwe, innovatieve advertentiemogelijkheden en de digital-first doelgroepen niet vreemd aan.
 
VRT MAX is bovendien het enige platform in Nederlandstalig België dat zowel video- als audiocontent aanbiedt, met daarbovenop exclusieve content die lineair niet te vinden is. Smaakverbreding en -verdieping zijn bij VRT geen loze begrippen en worden door een eigen algoritme geboost. Dankzij de grote gebruiksvriendelijkheid (en de laagste ad clutter) is elke kijk- en luisterbeleving, ook van reclamecampagnes, authentiek.
 
Kortom, niet voor niets wordt VRT MAX de beste prestatiecijfers in de BVOD-markt toegewezen, of werd het platform met het Digital Ad Trust label beloond.

Archief / AWARDS