Fr

AWARDS

CB Awards 2022: Grand Prix & Gouden campagnes

Vrijdag 3 Juni 2022

CB Awards 2022: Grand Prix & Gouden campagnes

In totaal reikten de jury's van de CB Awards 121 hoedjes uit (vs 96 in 2021); drie daarvan zijn Grand Prix (voor BBDO, Publicis Groupe en Air) en 15 Gold.

De titel van Agency of the Year valt te beurt aan mortierbrigade dat het haalt van Mutant en FamousGrey.
'The Breakaway' (BBDO/Decathlon) - Grand Prix PR + Gold Corporate Purpose + Gold Media + Silver Brand Experience + Silver Digital + Bronze Integrated
Voor wie echt van Venus of Mars zou komen - de campagne heeft over de hele wereld prijzen gewonnen - vatten we nog even 'The Breakaway' samen. De campagne is gebaseerd op het eerste e-Cycling team voor gevangenen die keihard trainden voor de uitdaging van hun leven: een race tegen het team van Justitie, met daarin onder andere minister Vincent Van Quickenborne.  

De wedstrijd vond op 14 september 2021 plaats op het Zwift-platform, op een parcours van 23 km langs de Champs-Élysées in Parijs. Uiteindelijk won Justitie, zoals blijkt uit de video die op sociale netwerken is geplaatst.  

Maar dat was niet het belangrijkste. De doelstelling van Decathlon was vooral om na te gaan of virtuele sport kan helpen bij de herintegratie van gevangenen in de echte wereld, zoals Thomas Lejeune Debarre, marketing- en communicatiemanager, na afloop van het experiment verklaarde: "Decathlon wil sport toegankelijker maken en met dit project wilden we benadrukken dat sport mensen samenbrengt, ondanks verschillen of vooroordelen, dankzij een gemeenschappelijke passie - in dit geval de wielersport. Ten slotte geloven wij dat sport de sleutel is om te leren samenleven, elkaar te respecteren, elkaar te helpen. Dat zijn allemaal extra belangrijke begrippen op het moment dat de gevangenen vrijkomen en in de samenleving herintegreren."
'The backside of Liberty leading the people' (Air/Qualcomm) - Grand Prix Outdoor + Silver Outdoor + Bronze Press
'The backside of Liberty leading the people' is een monumentaal zeil van 1.135 m2 dat zoals zijn naam al aangeeft geïnspireerd werd door 'De Vrijheid leidt het Volk' dat Eugène Delacroix in 1830 schilderde. Het hangt nog tot eind dit jaar op de gevel van het Louvre in Parijs.  

Air en fotografe Elina Kechicheva zagen het als een mooi symbool ter illustratie van de draadloze technologiespecialist Qualcomm: de oplossingen van morgen creëren die het leven en de wereld van zijn tijdgenoten verbeteren.  

Met dit verschil dat de 'moderne' versie van 'De Vrijheid' de achterkant van het schilderij voorstelt, waarbij de verschillende personages langs achteren worden afgebeeld, ook Marianne, het beroemde icoon voor vrijheid en democratie.  

Aldus slaagden Air en Elina Kechicheva erin om tegelijk de digitale revolutie aangevoerd door Qualcomm en zijn leiderspositie te symboliseren én het merk een zichtbaarheid te geven die de ontwikkelde technologieën hem niet verlenen.  

In een branded content partnerschap met Le Monde leren we alles over het ontstaan van de campagne.
'Millboard' (Publicis Groupe/Mecedes-Benz) - Grand Prix Media + Silver Outdoor
Sinds 2022 gebruiken alle fabrieken van Mercedes-Benz wereldwijd enkel elektriciteit afkomstig uit hernieuwbare energiebronnen.  

Voor de gelegenheid pakte Publicis Groupe de dingen even groots aan als zijn klant, met de creatie van het beroemde sterlogo met behulp van een turbine van 120 meter hoog en 70 meter breed.  

Voor de creatie werden drie krachtige lichtbronnen bevestigd aan de wieken van de turbine die zodra het donker werd als bij toverslag het iconische logo vormden.
'Filthy Rich' (mortierbrigade/Brussel Mobiliteit) - Gold Culture & Social Behaviour + Gold Film x 2 + Bronze Culture & Social Behaviour + Bronze Integrated + Bronze Digital + Bronze Film x 2
'Filthy Rich' noemde mortierbrigade zijn campagne die moet sensibiliseren voor de gevaren van rijden onder invloed (van alcohol en/of drugs) en die het in 2021 bedacht voor Brussel Mobiliteit.  

Die omvat 'Geef de pronostieken geen kans', uitgezonden in het kader van het EK Voetbal en 'Geef hem geen cadeaus' dat te zien was met de eindejaarsfeesten; er hoort ook een case study bij die online verspreid werd.  

In 'Filthy Rich' maken we kennis met een zekere Baudouin, een verwijzing naar het gelijknamige personage in de cultfilm 'Dikkenek': een schimmige zakenman van het vierde knoopsgat die van weddenschappen houdt en rijk geworden is door in te zetten op de toekomstige verkeersongevallen van jongeren onder invloed.  

In beide spots etaleert Baudoin schaamteloos zijn rijkdom; hij stelt zelfs zijn uit autowrakken bestaande kunstcollectie voor, opgetrokken ter ere van alle jongeren die in het verkeer om het leven kwamen en die hem nog rijker gemaakt hebben.  

Een lugubere spot die het duo bestaande uit mortierbrigade en Brussel Mobiliteit zowel de titel van Agency of the Year oplevert als die van vaakst bekroonde adverteerder op deze editie van de CB Awards.  

De onberispelijke productie en regie zijn te danken aan Jekyll'n Hyde en Fred De Loof.
'Missed you Stranger' (Mutant/StuBru) - Campaign : Gold + Bronze Film x 2 - Spot "Single" : Gold Film + Bronze Film
Om onze heroverde vrijheid na het coronatijdperk te vieren, bedachten Mutant en radiozender Studio Brussel de toepasselijke campagne 'Missed You Stranger'. Die herneemt paradoxaal genoeg gênante of ongemakkelijke situaties die we allemaal hebben meegemaakt op concerten, festivals en feestjes. Of het nu die vent is die wansmakelijk staat te kussen met zijn tong uit zijn mond, de kerel die zo dicht in je buurt komt staan plassen dat je zelf niet meer kunt of de plakker die je maar niet kunt afschudden. Maar ach, dat is allemaal al zo lang geleden, we gaan niet moeilijk doen, toch? Misschien hebben we het zelfs een beetje gemist! Dat is alvast wat 'Missed You Stranger' op briljante wijze en met veel close-ups in slow motion suggereert.  

Het geheel werd geregisseerd door Angelo Cerisara uit de Hamlet stal. De film leverde hem ook goud op in de New Director of the Year-competitie bij de 2021 Shots Awards EMEA.
'The Playlist Song' (mortierbrigade/TwinToes) - Gold Media + Silver Digital + Silver Film x 2 + Silver Radio & Audio
Hoe geraak je op een officiële Spotify-playlist? Mortierbrigade vond een manier voor TwinToes, een jong indie-popduo uit Brussel.  

Via het platform Spotify for Artists kunnen artiesten en labels hun volgende release bij de Spotify-publishers pitchen. Die beslissen dan of de song kan passen in een of meerdere playlists. Om Twin Toes te doen opvallen tussen de 60.000 releases die de publishers elke dag over zich heen krijgen, kwam mortierbrigade op het slimme idee de namen van officiële playlists te gebruiken voor de lyrics op de nieuwe single van het duo die heel toepasselijk 'Lost in Playlists' gedoopt werd.  

Bij de song hoort ook een clip, waarvoor de brigade en beide artiesten de 33 covers van dezelfde officiële playlists die in het nummer gebruikt worden verwerkten. Een ongelooflijke krachttoer die wereldwijd erkenning kreeg.
'Volvo Street Configurator' (FamousGrey/Volvo) - Gold Digital + Silver Direct + Silver Innovative + Silver Integrated + Bronze Brand Experience
De 'Volvo Street Configurator' die ontworpen werd door FamousGrey, is een tool die de exacte configuratie van alle modellen van de fabrikant die je op straat tegenkomt kan herkennen. Zo wordt zelfs de kleinste Volvo een showmodel voor een echte showroom.  

Aan de basis van de campagne lag de vaststelling dat de straat bij gebrek aan Autosalon (dat niet doorging wegens de gezondheidscrisis) de meest inspirerende showroom werd. Dat leverde eerst de toepasselijke campagne 'The Street Is Our Showroom' op, gevolgd door de bekroonde 'Street Configurator'. 

Om alle gegevens van een Volvo die je op straat zit te pakken te krijgen, moesten gebruikers om te beginnen een foto maken van het gekruiste exemplaar en die vervolgens uploaden naar de interne configurator. De tool kan overigens ook gebruikt worden om een afspraak te maken met een concessiehouder, een proefrit te plannen, de configuratie te verfijnen en zelfs een offerte aan te vragen voor de gescande auto of een ander model...  

Met de 'Street Configurator' is Volvo het eerste automerk dat zijn hele gamma, ook tweedehandsauto's, op beeld kan herkennen. Tot nu toe was AI alleen getraind om te bepalen of een object een auto is of niet, maar niemand had ooit de stap genomen om de herkenning te verfijnen en te koppelen aan nuttige hulpmiddelen voor consumenten.   Om alle gegevens te verzamelen, had FamousGrey ongeveer 100.000 foto's nodig van modellen, kleuren, velgen, enz., waarvan er 10.000 verzameld werden door FamousGrey zelf en door straatfotografen. De rest kwam van een combinatie van Google en 3D-modellen.
'Zeven venkels en frambozen' (BBDO/Lidl) - Gold Radio & Audio + Silver Radio & Audio + Bronze Film x 2
In 2021 hebben Lidl en BBDO een origineel valentijnscadeau bedacht: het kleurrijke groenteboeket, samengesteld uit verse en gezonde groenten, in plaats van de traditionele bloemen.  

Nog beter! Om de actie de weerklank te geven die ze verdiende, overtuigden Lidl en BBDO de Vlaamse zanger Willy Sommers om "Zeven venkels en frambozen" te zingen alsook de Franstalige versie "Sept fenouils et des framboises", een remake van zijn iconische "Zeven anjers zeven rozen", waarvan sinds de release in 1971 al meer dan 100.000 exemplaren zijn verkocht en die onlangs de kaap van een miljoen streamings overschreed op Spotify...  

Tot slot viel het verse groenteboeket te winnen op Lidlbouquetfrais.be. De winnaars konden op 13 februari een boeket laten bezorgen bij hun geliefde. Kers op de taart was dat Willy Sommers persoonlijk een boeket afleverde bij vijf gelukkige winnaars...
'Last Metal Standing' (Mutant/StuBru) - Gold Direct + Silver Digital + Bronze Design
Het is duidelijk dat de sanitaire crisis en de lockdown de creatieven van Mutant wisten te inspireren. Ze bedachten tijdens deze periode 'The Last Metal Standing' voor StuBru: een digitaal alternatief voor de beroemde pogo waar metalheads verzot op zijn, maar die ze niet meer konden doen vanwege de sanitaire maatregelen...  

Om hun moraal een boost te geven, hebben Mutant en StuBru speciaal voor hen de grootste online pogo aller tijden georganiseerd. Iedereen die stemde op De Zwaarste Lijst, StuBru's jaarlijkse hoogmis met een compilatie van de beste metalsongs, kreeg een avatar en een plaats in een virtuele pit, waar ze even het unieke gevoel van een goede ouderwetse pogo konden ervaren.  

Beter nog, ze konden ook proberen om 'The Last Metal Standing' te zijn. De deelnemers hadden een uur de tijd om 66 metaalgerelateerde vragen te beantwoorden. Hoe sneller en correcter ze antwoordden, hoe verder hun avatar naar het midden van de put opschoof. De antwoorden bepaalden in real time hun positie en het algemene aspect van de pogo. 

Uiteindelijk streden de twee overgebleven metalheads in een live finale op de radio, waarbij de winnaar de "eeuwigheidspas" kreeg, die hem 666 jaar lang toegang geeft tot de Graspop Metal Meeting...
'Crispy Subtitles' (Happiness/Lays) - Gold Brand Experience + Silver Digital
Het is algemeen geweten. Films kijken en chips eten gaan niet goed samen. Het lawaaierige kauwen van het laatste overstemt meestal de soundtrack van het eerste...

Om dit probleem te verhelpen heeft Happiness Brussels "Crispy Subtitles" gecreëerd voor Lays Potato Chips, een klant van het Vietnamese bureau van de gelukkige groep. Het gaat om een op de computer te installeren plug-in die automatisch in werking treedt en de bekeken film begint te ondertitelen wanneer hij het geluid van het kauwen van chips detecteert.  

Deze prestatie werd mogelijk gemaakt door bijna 180 uur kauwgeluiden afkomstig van de vier hoeken van de planeet op te nemen. Want een Chinees maakt natuurlijk niet hetzelfde geluid als een Amerikaan als hij of zij chips verorbert...
'Bad News. Good News' (Mutant/News Record) - Gold Design + Bronze Design
Om het einde van de lockdown te vieren zoals het hoort (we komen daar nog op terug), brachten News Record en Mutant een plaat uit, die in zekere zin de soundtrack was van de langverwachte bevrijding: "Bad News. Good News."  

De plaat werd geperst uit de as van kranten en tijdschriften met daarin het slechte nieuws dat de muziekindustrie in 2020 trof en artiesten verhinderde om in het openbaar op te treden. Een mooie metafoor om aan te tonen dat goede muziek altijd uit haar as herrijst... 

Voor de productie van deze plaat deden News Record en Mutant een beroep op And Vinyly, een Brits bedrijf dat gespecialiseerd is in het persen van vinyl. Het artwork is het werk van Stig De Block voor de fotografie en Tom Volkaert voor de typografie.  

'Bad News. Good News.' was in beperkte oplage verkrijgbaar in de platenzaken ter gelegenheid van de Internationale Dag die op 12 juni aan hen is gewijd.
'Feet' (mortierbrigade/Brussel Mobiliteit) - Gold Integrated + Bronze Film
De laatste jaren zijn voeten verwaarloosd ten voordele van andere mobiliteitsoplossingen. Voor korte afstanden is lopen echter nog steeds het meest efficiënt. Des te meer aangezien 60% van de verplaatsingen in Brussel minder dan 5 km lang zijn. Dat is de boodschap die Brussel Mobiliteit, dat voetgangers centraal stelt in zijn mobiliteitsbeleid, wilde overbrengen.  

Daartoe heeft mortierbrigade een video gemaakt die alle codes gebruikt van de productlancering van een Californische start-up, waarin Brussel Mobiliteit 'Feet' lanceert, een innoverende oplossing voor korte afstanden in de stad.  

Zoals de lanceringsvideo benadrukt, heeft deze voor de toekomst gecreëerde technologie uit het verleden geen gebrek aan argumenten: 'Feet'  zijn gratis, plaatselijk geproduceerd, 100% natuurlijk, 24 uur per dag beschikbaar en overal herlaadbaar.  

De campagne omvatte posters waarop de verschillende voordelen van het nieuwe oude product werden getoond. Ook rond openbare banken in de hoofdstad zijn grondmarkeringen geplaatst die de oplaadstations van de voeten aanduiden.  

Het sociale aspect is niet achterwege gelaten. Naast de lanceringsvideo in verschillende formaten, werd er naar verschillende influencers een doos gestuurd met daarin een paar sokken om aan te trekken om de voeten te testen...
'Duvel Distilled' (WeWantMore/Duvel Moortgat) - Gold Design
Ter gelegenheid van de 150ste verjaardag van Brouwerij Duvel Moortgat ontwierp WeWantMore een limited edition fles voor 'Duvel Distilled', een basisbrouwsel van het beroemde bier, tien jaar gerijpt op eiken vaten van bourbon en sherry.  

Het distillaat werd gebotteld in een prachtige fles in de vorm van het iconische Duvel-glas, dat omgekeerd wordt gebruikt: het deel dat normaal de schuimhals vasthoudt, dient als flessenhouder, de voet van het glas als kurk. De slagzin "Tastes like heaven, distilled on earth" laat geen twijfel bestaan over de kwaliteit van de inhoud.  

De beperkte oplage van 8.000 flessen was verkrijgbaar in wijnwinkels en op de webshop van de brouwer.

Archief / AWARDS