Fr

Webscan

Shein daagt Temu voor de rechtbank

Op een moment dat de EU ze allebei in het vizier neemt, heeft Shein klacht ingediend tegen rivaal Temu wegens oneerlijke concurrentie, fraude, namaak, schending van intellectueel eigendom, enzovoort. De twee Super Fast Fashion-sites voeren een felle strijd op de Amerikaanse en Europese markt en het lijkt erop dat slagen onder de gordel ook toegelaten zijn.

In Europa worden Shein en Temu beschouwd als VLOP's (Very Large Online Platforms) en vallen daarom onder de regels van de Digital Service Act, die hen verplicht tot grote transparantie, wat niet hun specialiteit is.

"It's Glowtime": de nieuwe Keynote van Apple

Op maandag 9 september om 19u start de nieuwe keynote van Apple in het Steve Jobs Theater in Apple Park. CEO Tim Cook zal zich concentreren op de nieuwe iPhone, de 16de in de reeks. Apple koestert grote ambities met deze AI-driven smartphone, maar zal het moeten opnemen tegen de Pixel 9 van Google: ook die is uitgerust met AI in de vorm van Gemini en werd alvast goed ontvangen door de markt.

Amazon lanceert betalende versie van Alexa

Spraakassistenten hebben een lange weg afgelegd sinds de opkomst van op AI gebaseerde chatbots en hun stemontwikkelingen. Zowat alle spelers op de markt proberen hun assistants te verbeteren, maar hun ontwikkeling kost handenvol geld.

Daarom gaat Amazon als eerste geld vragen om de diensten van de chatbot te kunnen gebruiken. In oktober komt het met een verbeterde versie van Alexa voor 5 tot 10 dollar per maand. De basisversie blijft gratis.

Nog even preciseren dat het zijn eigen ontwikkelingen als onbevredigend beschouwde: daarom deed Amazon een beroep op Anthropic om deze Alexa 2.0 aan te sturen.

Twitch optimaliseert zijn Stories

Het Twitch-platform bood streamers al de kans om Stories te delen in tekstformaat, stilstaand beeld en in clips en sinds kort biedt het hen ook de kans om er hun eigen video’s van maximaal 60” te posten. Twitch past ook het programmeerproces voor zijn Stories aan door de maker de levensduur te laten bepalen, van 1 tot 48 uur.

Het doel is streamers in staat te stellen verbonden te blijven met hun community en hun bereik en omzet te doen groeien.

Originele app-ranking op Google Play

Het Spaanse bedrijf Mailsuite heeft een ranking gepubliceerd van de populairste en meest gehate apps in Google Play. Om dit klassement samen te stellen, baseerde het bedrijf zich op een lijst van 1.493 apps die waren geïdentificeerd door SimilarWeb. Het verzamelde ook hun reviewscores in de Google Store, van hoog naar laag, land per land.

Facebook staat bovenaan de lijst van meest gehate apps en dit in 39 landen, waaronder België. TikTok is daarentegen het populairst: in 30 landen staat deze app bovenaan, ook in België.
Mailsuite analyseerde ook de e-mail- en messaging apps. Outlook van Microsoft staat op kop in de eerste groep en Gmail is het minst populair. Bij de messaging diensten staat Google Message bovenaan en is Discord de meest gehate app.

Salesforce kijkt naar Retail

Salesforce heeft de overname aangekondigd van PredictSpring, een softwareleverancier die zich richt op de retailsector. Het bedrijf is opgericht door Nitin Mangtani, een oudgediende van Google Shopping. Het wil de shoppingervaring in winkels transformeren door online en offline interacties naadloos te integreren.

Het bedrijf heeft een volledig technologisch ecosysteem ontwikkeld waarmee retailers hun stock kunnen beheren, mobiele transacties mogelijk kunnen maken en gepersonaliseerde ervaringen voor hun klanten kunnen creëren met CRM-tools (Customer Relationship Management) en loyaliteitssystemen.

Het doel van deze overname is het Salesforce Customer 360-platform te versterken.

Krijgen we binnenkort robots op de Olympische Spelen?

Een deepfake van een robot die een professionele tafeltennisser versloeg, veroorzaakte onlangs ophef op het net, maar de knappe koppen bij Google DeepMind hebben de capaciteiten van een robot in deze discipline wel degelijk getest, dit door de eigen software te koppelen aan een robotarm van ABB.

De robot won 45% van zijn wedstrijden, met een winstpercentage van 100% tegen beginners en 55% tegen ervaren spelers, hoewel hij wel moeite had tegen die laatste.

Feit is dat deze robots elke dag beter worden en DeepMind heeft zelfs de grootste sceptici het zwijgen opgelegd, met AlphaGo en AlphaZero, die respectievelijk kampioenen in het bordspel Go en het schaken versloegen.

The Sandbox wordt eenhoorn

The Sandbox was toen het bedacht werd door de Fransen Sébastien Borget en Arthur Madrid een gewone mobiele game. Het bereikte de status van unicorn, goed voor een waardering van $ 1 miljard, na het ophalen van $ 20 miljoen aan financiering. Vandaag is het een dochteronderneming van Animoca Brands, een in Hong Kong gevestigd bedrijf. De game is gebaseerd op de metaverse en wordt soms vergeleken met Minecraft. Het slaagde erin merken als Gucci en Play Boy aan te trekken tot zijn universum, evenals beroemdheden als Paris Hilton en Snoop Dogg.

Showrunner, de Netflix van AI

De Amerikaanse start-up Fable Studio lanceerde Showrunner, een app die gebruikmaakt van generatieve AI voor de creatie van animatieseries voor tv op basis van een prompt. De onderneming koestert de ambitie uit te groeien tot de Netflix van de AI.

Perfect is het nog niet, maar het is een nieuwe stap in de verovering van Hollywood.

Nvidia klopt Apple aan de Beurs

De ontwikkeling van AI is ook merkbaar op de Beurs. Zo rondde Nvidia, een bedrijf dat tot dusver bijna onbekend was, de kaap van $ 3 miljard. Daarmee klopt het Apple en staat het net achter Microsoft.

De chipfabrikant specialiseerde zich in AI, waardoor hij in de spotligts kwam te staan en recordwinsten draaide.
Loading ...