Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

DDB monsterlijk voor Kom op tegen Kanker

Zondag 22 Oktober 2023

DDB monsterlijk voor Kom op tegen Kanker

Elke dag beginnen nog steeds tieners met roken: ze hebben meer aandacht voor het imago dat het hun geeft dan over de mogelijk fatale gevolgen van deze slechte gewoonte. Om jongeren weg te houden van sigaretten creëerden Kom op tegen Kanker en DDB Brussels ‘Smokezilla’, een virtueel dodelijk monster in Fortnite. 

Het aantal jonge rokers blijft stijgen: uit het laatste onderzoek van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) blijkt niet alleen dat de eerste sigaret meestal gerookt wordt tussen 14 en 15 jaar, maar ook dat steeds meer jongeren tussen 12 en 18 jaar toegeven regelmatig te roken... Daarom werkt Kom op tegen Kanker elk jaar samen met DDB om de nieuwe generatie te motiveren niet in deze val te trappen.
 
“In 2021 zijn we gestart met #RIProken en de bijhorende website. Die krijgen dit jaar een gevaarlijke, zelfs gruwelijke wending. We introduceerden het dodelijkste videogame monster ooit: ‘Smokezilla’”, aldus Kwint De Meyer, CD van DDB.
 
“Het Fortnite-monster dat we ontworpen in samenwerking met Unlocked en Mapshot, teistert jongeren in hun favoriete game. Het is gemaakt van de meest schadelijke en smerige stoffen in sigaretten en valt gamers aan met de effecten die sigaretten op je lichaam en leven hebben. Zo heeft Smokezilla brandende sigarettenvingers, waarmee hij je kan aanvallen en verbranden, tasten de zwarte rookpluimen je ogen aan en verpest de kleverige teer van zijn voeten je fysieke conditie. Met zijn buik kan hij ook in 1-2-3 al je geld afnemen… net zoals dure pakjes sigaretten dat doen.”

De strijd met Smokezilla op je eentje aangaan is dan ook onbegonnen werk. Want net als een sigarettenverslaving, is Smokezilla quasi onmogelijk te overwinnen… Gelukkig kunnen de jonge gamers zich aansluiten bij Team #RIProken, een community van jongeren die gamen de max vinden, maar actief een signaal willen geven tegen roken.

“De Vlaamse jeugd is reclame-moe en spendeert nog maar weinig tijd op klassieke mediakanalen”, aldus de CD. “Om echt tot die doelgroep door te dringen, moet je deel uitmaken van hun leefwereld. Daarom zijn we met #RIProken ook aanwezig op GameForce, dé gamingbeurs bij uitstek in België. De beweging Team #RIProken wordt getrokken door de populairste content creators en gamers in Vlaanderen, zoals MrKrul, Espe en Abulic. Zij zijn cruciaal om jongeren te bereiken. Maar we willen ze niet gewoon bereiken. Met een heus Fortnite-toernooi kunnen jongeren zich aansluiten bij hun favoriete gamers en creators om samen de (gaming)wereld te verlossen van dit gevaarlijke sigarettenmonster.”
 
Het gevecht tegen ‘Smokezilla’ speelt zich niet enkel in Fortnite af: er is ook een imposant (en afschrikwekkend) beeld in 3D-print van het beest voorzien.
Assets :
Credits :
  • Client : Kom op tegen Kanker
  • Contacts : Anke Berckmans, Cathy Rigolle & Veerle Maes
  • Agency : DVLR DDB
  • CD : Kwint De Meyer
  • Strategic Planner : Fiona Boyle
  • Creation : Astrid Van Breusegem
  • Copywriting : Astrid Van Breusegem
  • Creation : Nicolas De Beauffort
  • Art Direction : Nicolas De Beauffort
  • Design : Glenn Vanhasselt & Maëlle Bouchenoire
  • Account Manager : Eline Rasson
  • PR & Influencer Manager : Nell Dumortier
  • Community Managers : Astrid Van Breusegem & Tiffany Van den Abeele
  • In collaboration with : Unlocked, Mapshot, Inzert3D & Twan/Artnzo
  • Video Concept & Art Direction : Nicolas De Beauffort & Antoine de Bellefroid
  • Producers : Lauranne Van der Heyden & Katrien Van den Brande
  • Video Editors : Nabil El Hajjouti & Maarten Vranken
  • Sound : Nicolas Van Ruysvelt & Gwenn Nicolay