Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Mutant niet wereldvreemd voor De Standaard

Zondag 20 April 2025

Mutant niet wereldvreemd voor De Standaard

In een tijd van snelle headlines en fake news zet De Standaard meer dan ooit in op onderzoeksjournalistiek. Met de dossiers van DS Onderzoekt duikt de krant in thema’s die de tijdgeest vatten. Hoe gezond zijn onze waterlopen, staat het Nederlands onder druk, wordt Europa sluipend onder het beton bedolven of hoe afhankelijk zijn we van migratie? Hun journalisten keren ze binnenstebuiten. Want hoe meer je weet, hoe meer je begrijpt.

Mutant verzorgt de campagne voor DS Onderzoekt en vertrekt vanuit een duidelijk inzicht: in deze vreemde wereld sta je voor een keuze. Ofwel probeer je haar te begrijpen. Ofwel raak je vervreemd.
 
In de televisiespot wordt dit gevisualiseerd via de ‘Gaussian Splatter’-techniek. Eerst krijg je een bevreemdend beeld te zien, waarna je als het ware in de situatie getrokken wordt. Details worden zichtbaar en de context scherp. Net zoals bij de onderzoeksjournalistiek van DS Onderzoekt.
 
Ook in de radiospots draait het om keuzes. Laat je je leiden door snelle AI-antwoorden, of lees je De Standaard en kom je zelf tot antwoorden? Scroll je doelloos door social media voor oppervlakkige content, of lees je De Standaard en krijg je de nodige context?
 
De campagne wordt verder nog ondersteund via print, DOOH, cinema en bannering.
Assets :
Credits :
Agency: Mutant
Brand: De Standaard
Client: Klaartje De Bonnaire
Creative & Strategic Director: Odin Saillé 
Business Director: Maarten De Cuyper
Creative Director: Ruben Van Maldeghem
Creatives: Yves Van Hacht & Ruben De Praetere
Copywriter: Barbara Dzikanowice
Creative Strategist: Iris Nuyts
Client Director: Allen Marchant
Producer: Lukas Das, Robin Mosch
Design Director: Frank Schouwaerts 
Graphic Designer: Sofie Gagelmans, Gilles Valkenborg
Motion Designer: Bob Van den Audenaerde
DOP: Timo Vergauwen
Sound Studio: Raygun
Production Company: Being