Fr

TECH

Shown, het geautomatiseerde media agency

Donderdag 25 April 2024

Shown, het geautomatiseerde media agency

Shown werd in 2019 opgericht door Gregory D'harveng, Patrick De Caluwé en Carlos Mandeiro en stelt zeer kleine bedrijven en kleine en middelgrote bedrijven voor om hun digitale campagnes te beheren. Het platform beschrijft zichzelf als “een geautomatiseerd media agency” dat dit soort adverteerders in staat stelt om de belangrijkste communicatiekanalen - Meta, Google, Microsoft, TikTok, X, enz. - goed in te zetten om aldus hun bedrijf te ontwikkelen.
 
Gregory D'harveng deed ervaring op bij Google in Dublin en had aanvankelijk een potentiële niche en doelgroep voor Shown bepaald, meer bepaald bedrijven die te klein waren om van de diensten van een mediabureau gebruik te maken. “We richten ons op reclamebudgetten tussen 300 en 1.500 euro per maand”, aldus de CEO van Shown.

De drie partners begonnen op basis van dit insight aan de ontwikkeling van hun project. Dat heeft als doel om het maken van campagnes te vereenvoudigen en de distributie en optimalisatie ervan te automatiseren. Stap voor stap ontwikkelden ze de functionaliteiten die nodig waren voor de implementatie. “We ontwierpen zelfs onze eigen generatieve AI voor het creëren van reclameboodschappen”, herinnert Gregory D'harveng zich. Tegenwoordig maakt Shown echter uitgebreid gebruik van de oplossingen van OpenAI om zijn klanten te helpen bij het creëren van hun advertenties.
 
“We hebben ook hard gewerkt aan de verspreiding van de campagnes door een krachtige technologische tool te bouwen die de samenstelling van het bereik, de targeting, de tracking en de optimalisatie kan automatiseren”, voegt de CEO toe. Dit werk rond optimalisatie is nog ‘work in progress’, met als volgende stap geautomatiseerde mediaplanning.

Zoals elke zichzelf respecterende start-up heeft Shown tijdens zijn ontwikkeling verschillende paden bewandeld. Aanvankelijk boden de drie oprichters ook consultancydiensten aan om hun klanten te ondersteunen, maar al snel besloten ze om zich enkel te concentreren op het platform. Ook dachten ze zich aanvankelijk te beperken tot Google Ads, maar gaandeweg breidden ze het aantal beschikbare kanalen uit, van Google tot Meta, TikTok, X en Microsoft.
 
Shown kan rekenen op een team van tien mensen die voor de volle 100% ‘remotely’ werken, zoals onze geïnterviewde, die momenteel in het zonnige Portugal zit... Dit team bestaat voornamelijk uit developers - een type profiel dat zich goed leent voor telewerk. Ze staan met elkaar in contact via messaging diensten en andere video call systemen. “Maar”, zo benadrukt Gregory D'harveng, “we komen elk jaar een week samen, wat essentieel is voor de teamspirit.”

Gebruiksaanwijzing
 
De automatisering van Shown is gebaseerd op API’s waarmee het platform verbinding kan maken met de sites en systemen van zijn klanten. Deze verbinding maakt het mogelijk om de assets van de klant op te halen - afbeeldingen, tekst, enz. - maar ook om zijn activiteiten te ‘begrijpen’ om aldus relevante advertenties te maken, doelgroepen te bepalen én campagnes te verspreiden en te optimaliseren.
 
Klanten kunnen kiezen uit advertenties die door Shown zijn geproduceerd, maar ze kunnen natuurlijk ook hun eigen reclamemateriaal gebruiken indien ze dat wensen. Dit is het geval voor videoformaten waarvan de productie nog niet wordt ondersteund. “Zodra OpenAI zijn Sora-oplossing beschikbaar maakt, wordt er nog meer mogelijk”, bevestigt Gregory D'harveng. “Onze ontwikkelingen stellen ons in staat om technologie agnostisch te zijn en snel van technologie te kunnen veranderen als dat nodig is.”
 
Voor de verspreiding, en in afwachting van de geautomatiseerde mediaplanningsfunctie, is het nu aan de klant om het kanaal of de kanalen te kiezen waarop hij aanwezig wil zijn. Het onderdeel ‘optimalisatie’ past dan indien nodig de campagneparameters aan.
Tarieven
 
Gregory D'harveng: “De meeste van onze klanten vragen ons om al hun advertentieactiviteiten te beheren, inclusief het aanmaken en beheren van hun accounts op de verschillende platformen. Voor deze dienst krijgen we een commissie. Verder wordt campagnebeheer aangeboden op basis van drie eerder klassieke pakketten in het universum van SaaS, variërend van een gratis optie tot een geavanceerd pakket dat 99 euro per maand kost. Deze pakketten zullen in de nabije toekomst nog aangepast worden.”
 
Evolutie
 
Shown wordt momenteel regelmatig gebruikt door meer dan 5.000 klanten uit 142 landen, voornamelijk in Azië, Afrika, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten.
 
De ambitie van het team is om zijn groei verder te zetten dankzij zijn AI mediaplanning dienst. “Tegen het einde van het jaar zou onze oplossing voldoende volwassen moeten zijn voor een push marketing naar onze basisdoelgroep, of zelfs om grotere adverteerders aan te trekken”, besluit de CEO.

Archief / TECH